Page 93 of 152

Posted: 04 May 2012, 18:22
by Rudolf
Godkjent !

.... som vanlig med 0 hull.

Uten unntak har mine tre MX5/Miataer passert EU-kontroll uten anmerkninger så lenge jeg har eid dem.
Det er i grunnen en fin (og kostnadsbesparende) statistikk.

Jeg var litt spent på utslipp med fyllekjøringa mi:

Image

Image

CO-verdiene var litt høye med kald motor (og katalysator), men krøp fort under grenseverdiene etter noen minutter oppvarming.

Bilen var for lav til å få sjekket hjuloppheng, men noen klosser gjorde susen.
(......mens eieren mobbet bilverkstedet for ikke å være tilpasset Ræserbiler 8) )

Image

I vognkortet står det at bilen er senket, så da var jo alt i orden.

Bremser og lys, var også bra (de har jeg jo nylig skiftet), så da var det bare å fylle inn nuller i skjemaet.

Image

Jeg har allerede begynnt å glede meg til Mai 2014 :wink:

Erik

Posted: 13 May 2012, 21:22
by Rudolf
Vårpuss

Når man har tre MX-er så blir det noen matter å holde styr på også.
Jeg har endel røde, noen rød-sorte og en liten bunke med sorte ...
.... eller noen som har vært sorte.

Men Rudolf Racing har utviklet en egen metode for matte-restaurering.
Og det ble gjort i helgen.

Man tager .....
en bunke med sorte matter, som legges ut over gulvet i en vaskehall.
Der får de en real omgang med såpevann og høyttrykkspyler.
Den høyttrykkspyleren jeg har tilgang til er så kraftig at jeg har store problemer med å holde meg på beina når jeg bruker den :shock:
Men den er artig å bruke på mattene fordi jeg "maler" av møkka med den.

Så må mattene tørke, og det tar flere dager selv om jeg bruker tørketrommel:

Image

Så tar man en tur til Biltema og kjøper en slik :
(Matt sort Kr. 59,-)

Image

Så kommer knepet, ikke vent til mattene er helt tørre, bare nesten.
Da er det bare å male i vei, dynk på lakk.
En boks rekker fint til 6-8 matter.

Så må mattene få hvile litt på tørketrommelen, og etter et døgn ser de slik ut.

Image

Matten blir myke og fine og ser nye ut.
Ulempen er at jeg enda ikke har pakket ut de nye sorte mattene jeg kjøpte hos I.L. Motorsport i 2008 :roll:

Som man ser av bildet er den ene Miata-matta litt frynsete i kanten.
Den har jeg frisert med en saks, så nå er den helt sveisen ....

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 13 May 2012, 21:51
by Stalfa
Lurt knep, ja.
Smitter fargen av i ettertid, eller?

Posted: 13 May 2012, 22:33
by Rudolf
Stalfa wrote:Lurt knep, ja.
Smitter fargen av i ettertid, eller?
Fargen sitter bom fast !

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 14 May 2012, 22:21
by midget77
Fantastisk lurt.

Posted: 24 May 2012, 00:03
by Rudolf
Vår-rydding

Siden det blir mye folk i garasjen til helgen, så må man jo rydde litt plass må vite ....
Så nå er hardtopper, baggasjestativ og hard-tonneau hengt opp på veggen.
Da blir det bedre plass til å skru og polere :wink:

Image

Erik

Posted: 27 May 2012, 20:50
by Rudolf
Pinse

Lørdag ble brukt i garasjen blant masse folk og fine biler.

Rudolf har en ganske håpløs finish p.g.a. rust, bulker (ca 100 stk) og diverse lakkskader.
Det koster å være en 22 år gammel roadster i helårsbruk og med utendørs parkering det meste av livet :wink:

Men litt oppshining måtte jo prøves.
Lakkdybde 136 mikrometer, så her er det nok å ta av.

Image

Kenneth satte i gang med lakkrens og polish.
Lakken var som ventet svært oksydert, og det ble bare tid til å ta panseret (etter Kenneth metoden)

Image

Så etter å ha overtatt etter spesialistene og jobbet noen timer "helt alene", så ble resultatet slik:

Image

Image

Så da var det klart for litt cruising i hovedstaden på Pinseaften for å vise frem blanke biler .....

Søndag og tid for våre polerende gjester fra Rogaland å vende nesen hjemover.
Gjestene insisterte på å kjøre båt (Bastøyferja), så da ble de min oppgave å lose gjestene trygt langs kysten til kaia i Moss.
Jeg har vært borti værre oppdrag en det 8)

Image

Drøbak:

Image

Image

Hvidsten:

Image

Takker for noen hyggelige dager og bidrag fra Loyd og Ove til workshop I Sinsengarasjen.
Fortsatt god Pinse.

Erik
(som fikk årets første dukkert i fjorden i dag :) )

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 27 May 2012, 22:22
by uggla
Ble pent gitt.

Du ble forøvrig spotta på Skiveien mellom Greverud og Myrvoll ca. kl. 1445 i dag.
Jeg kjørte forøvrig familiesleden grunnet høyt tonnasjebehov.

Mag

Posted: 28 May 2012, 20:31
by Rudolf
uggla wrote:Ble pent gitt.

Du ble forøvrig spotta på Skiveien mellom Greverud og Myrvoll ca. kl. 1445 i dag.
Jeg kjørte forøvrig familiesleden grunnet høyt tonnasjebehov.

Mag
Ja Rudolf har vært "høyt og lavt" i helga.
Jeg finner så mange grunner for å kjøre hit og dit.
Lissom

Erik

Posted: 28 May 2012, 20:47
by Rudolf
AA, AKAN. Antabus, Alkohol avvenning .....

Siden Rudolf om ikke lenge skal besøke det puritanske Sørvestland og bibel-beltet, så er det på tide med kutt i alkoholinntaket.

Jeg leter stadig etter gode unnskyldninger for å kjøre litt .....
... så i dag var målet å få tømt tanken for alkohol.

Så var det påfyll, men nå med "vanlig" 98 oktan.

Image

Et par omdreininger på bensintrykk regulatorene, så ble bensintrykket senket helt ned til 20 pund.

Image

Et par testrunder på Ring 3 og Østre Akervei viste flotte bensinverdier (AF-verdier på bredbåndslambda).
Jeg ligger på sikre verdier omkring 11.5 i AF ved 10 pund kompressortrykk og "spot on" 14.7 ved tomgang og cruising.

Siste måling av bensinforbruket viste 1.4 l/mil med E85 og det er for mye.
Jeg funderer på om jeg skal prøve meg med mindre dyser, standard 1.8 dyser, og lavere trykk neste gang jeg kjører med E85.

Jeg er spent på hvilket bensinforbruk jeg vil få med 98 oktan.
Trenger egentlig ikke så store dyser som jeg har, i hverfall ikke ved bruk av vanlig bensin, men velger å kjøre med dem i en periode for å se hva forbruket blir.

So far, so good.

Erik
(som gleder seg til sommerturen)

Posted: 31 May 2012, 00:37
by Rudolf
Humper på Sørvestlandet ?

Som en del av mine forberedelser til Rally-Sørvestland ble det litt oppgradering av understell i dag.
Jeg har de spesielle styre-endeleddene for R-package/LE montert på både Leopold og Beverly.

Image

Nå var det Rudolf sin tur, siden bilen er senket en god del (<12.5" fra hjulsenter til hjulbue foran).

Disse endeleddene er litt "høyere" en de originale og forhindrer s.k. "bumpsteer" på biler som er senket.
Det nye endeleddet til høyre:

Image

Etter montering ser jeg at styrestaget løper helt parallelt med nedre bærearm.
Og det var nettopp det jeg ønsket å oppnå :)

Image

Før jeg monterte det nye endeleddet pekte styrestaget oppover (mot venstre på bildet).

Så nå er det bare å humpe i vei .....

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 May 2012, 02:31
by Trym N1290
Lurt, kan Jeg tørre og spørre hvor du anskaffer disse? :)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 May 2012, 07:09
by Pelle
Finnes disse til NC mon tro?
Opplever noe bumpstear av og til.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 May 2012, 07:09
by Ove N
Trym N1290 wrote:Lurt, kan Jeg tørre og spørre hvor du anskaffer disse? :)
+1

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 May 2012, 08:07
by nope-mx5
Ove N wrote:
Trym N1290 wrote:Lurt, kan Jeg tørre og spørre hvor du anskaffer disse? :)
+1
Samme skulle jeg til å spørre om :)
Vet Miataroadster selger de bl.a: http://www.miataroadster.com/mazda/mazd ... 12314.aspx

-n