Page 2 of 2

Posted: 07 Jun 2004, 10:48
by arildh
Det står at man ikke skal ha peilepinnen i røret for at det skal "renne" litt bedre. Får teste litt av hvert. Begynner vel å skru til helga.

Har du montert dette kittet før ? Hvor skal kjølevannet fra turboen returnere ?

Posted: 07 Jun 2004, 11:48
by Arne
Du har to kjøle vans rør som går inn i torpedo veggen og videre til varme annlegget. Ta kjøle vann fra den ene og returner det til den andre!

Enkelt

Posted: 14 Jun 2004, 00:32
by arildh
Well, etter 3 dager med slit er snurrebassen under panseret. Mye jobb men sinnsykt gøy.
Jeg installerte greiene i kjelleren på Telenorbygget på fornebu. Første prøveturen gikk selvsagt rett bort til den svære "parkeringsplassen" utenfor den gamle hangaren. Man kan vel si at det er et par ekstra svarte spor utenfor der nå hehe...

Tips om noen skal gjøre det samme:

1. Drit i å hente olje til turbo fra oljetrykksmåleren på høyre side av motoren. Det var et sant helvete å komme til der og jeg endte opp med å drite i selve trykkmåleren og kun montere oljeslangen via den slumme T-stykket. Selvsagt holdt ikke dette mål så nå lekker det olje derfra. Dette skal utbedres ved å hente olje fra venstre side av motoren. Ikke alle biler har uttakt her men min har. Dette krever en ny "fitting" med grovere jenger fra TESS eller.no

2. Slangeklemmene som fulgte med var ikke all verden. Man kan like godt kjøpe noe skikkelig med en gang.

3. Kjøp uttak for vannslanger med 90 grader bøy nedover. De bør også ha ikke koniskejenger men vanlige med kobberskiver i mellom. (mine lekker litt så de forsvinner raskt. )

4. HKS luftfilteret ser ut til å filtrere like bra som en veranda... Jeg bytter til det første alternativet jeg kommer over.

5. Varmeisolasjonen som er med holder til knapt en slange. Bruk sveisematter ( 150 kr. for 2x1 m) i stedet. Det beste er å skjerme alle kabler mot torpedoveggen med en alu/stålplate.

6. Bruksanvisningen er på japansk.... Jeg fikk en bekjent til å oversette. Et par viktige ting som ikke kom frem fra bildene eks at oljepinnen IKKE må stå i peilerøret, det vil stenge for oljereturen.
Fargene i koblingsskjema er også kjekt å ha.

Deilig å kjøre turbobil igjen! Turboen lader fra 1500 omin så det er masse "ny" power i bilen. Gleder meg til Rudskogen. Er spent på hvor mye turbo har å si på rundetidene.

Posted: 14 Jun 2004, 16:57
by t_huseby
Når får du maks trykk, og hvor mye ladder du nå.
Brutter må opp i nesten 4k rpm tror jeg det var og han ladder 0,25bar med en Greddy TD04H turbo. Den er vel litt større enn Garret T-25...

Jeg skal kjøpe meg mx-5 i løpet av sommeren også, så jeg skal ha enten Greddy kit eller HKS kit. Vet ikke enda.

Posted: 14 Jun 2004, 17:36
by arildh
Jeg vet ikke enda da jeg må ordne oljelekasjen samt skaffe meg noe for å måle trykket :).

1500 rpm er når jeg hører og kjenner i ryggen at turboen slår inn. Max trykk kommer sikkert ikke før 4K.

Hvis TD04 turboen ikke lader i det hele tatt før 4K er det noe feil. Turboen på 323 GT-R lader på 3.500 og den er rimelig stor i forhold til både T25 i HKS kitet samt TD04 turboen i Greddy kitet.

Posted: 14 Jun 2004, 20:31
by t_huseby
Glemte å si at han måtte opp i 4k rpm for å få maks trykk. Altså den lader før det. Skal bli artig å se hvordan det reagerer ved 0,8 i trykk.

Hadde det vært no galt hadde vi visst det....Vi er jo tross alt mekanikere. (bror og jeg)


Det vil nok hjelpe en del med en eletronisk boost controller, da den ikke slipper ut trykk til wastegate før ønsket/innstillt trykk er oppnådd. Uten den boost controlleren vil wastegaten gradvis åpne seg på vei opp til maks trykk. Så altså vil det bli en mest mulig optimal "spool-up" med controller. Håper noen skjønte hva jeg mente. :D Finnes også noen bra mekaniske boost controllere som funker på samme måte. F.eks. fra turbo smart, og dawes device. (som jeg har liggende fra min 200)

Posted: 14 Jun 2004, 21:48
by arildh
Du får boost en del tidligere med "grainger" ventil eller en elektronisk boostcontroller ja. Jeg hadde en Greddy Profec E-01 på 323 og det var merkbart forskjell på hvor tidlig trykket kom. Hvis man kjører mye trykk skal man være obs på at graingerventilene ala TurboXS og de du nevnte peaker en del over det trykket du stiller den inn på i det den utløser (spike).
De elektroniske boostcontrollerene jeg har vært borti kan man stille hvor raskt den skal slippe opp vakumsignalet seg slik at man unngår dette.

Jeg skal holde meg langt unna å stille opp trykket før jeg har fått tak i større dyser og en Link ECU. En IC kommer vel før Link også.