Page 2 of 4

Posted: 03 Jun 2009, 18:23
by jean-eric
Ok, da har min far tatt en titt på bilen på finn, som har gått 245 000 km. Den ble sjekket pga at den blir solgt ganske nærme fra der jeg bor.

Prisen er 45 000 kr, men den har nok grunnlag til å prutes ned. Motoren som har gått hele 245 000 km gikk veldig fint, men softoppen må byttes. Den har en 35 cm rift. Hardtop fulgte ikke med, ikke vinterdekk heller. Dessuten må alle bremseskrivene byttes på bilen, bremseeffekten var nærmest lik null. Blir for mye ekstra påkostning og i tillegg til den høye km-standen, så blir det for mye å svelge. Jeg jakter videre :)

Posted: 05 Jun 2009, 09:46
by jean-eric
Ja, da har selgeren tilbudt seg det ene og det andre, og det gir meg følgende spørsmål å stille dere:

er det lett å greit å bytte skriver og klosser foran og bak på disse bilene?
Og softtoppen, hvor mye koster det, og hvem hjelper til med montering på Østlandet??

Posted: 05 Jun 2009, 09:55
by inglar
Er ikke store jobben å bytte skriver og klosser rund baut på disse bilene. Mulig boltene sitter litt, men WD-40 funker som regel fint.

Er ikke sikker på prisen på en softtop, men mener å huske at det er rundt 5.000. Turbolag her på østlandet kan garantert ta på seg jobben med å bytte mot en liten sum kroner.

Posted: 05 Jun 2009, 10:06
by jean-eric
Ok, takk for svar. Er trolig ikke jeg som foretar det byttet uansett, det kunne selgeren ordne. Men caben..det var en 30 cm rift i den. Kanskje salmaker kan ordne med litt magi, slik at det funker fint uten å måtte bytte. Vet ikke..blir kanskje ikke så pent men. Eneste som bekymrer meg er som nevnt km-standen :) (245"). Men Mazda er Mazda :)

Posted: 05 Jun 2009, 10:18
by Banzaibaggen
Er mange som selger billige og greie topper. Har en sånn her på min bil og er meget fornøyd med den. Hatt den i 2 år nå og ser ikke antydning til noe slitasje.

Posted: 05 Jun 2009, 14:17
by indahla
Bytter du kan du også få cab med glassrute, ikke plast. Det er nok å anbefale.

Posted: 05 Jun 2009, 20:37
by jean-eric
Da tror jeg faktisk det er på tide at jeg melder meg inn i klubben deres :D Valget falt på den som hadde gått ganske langt, men som til gjengjeld så veldig fin ut. BRG med beige skinn, frontleppe, 16" alufelger osv. Blir hentet så snart selgeren får pengene sine.

:D

Posted: 05 Jun 2009, 23:05
by MxMats
Gratulerer! :)

Posted: 06 Jun 2009, 00:04
by mussa
Gratulerer med fin bil! :)

Posted: 06 Jun 2009, 02:14
by Kjakan
jean-eric wrote:Eneste som bekymrer meg er som nevnt km-standen :) (245"). Men Mazda er Mazda :)
Jeg ville ikke bekymre meg for det. Min har gått lengre enn 245 og still going strong. Bruker den ganske hardt, og det tåler de. Noe av cluet med gamle motorer er å kjøre dem på høye turtall v/arbeidstemp daglig og bruke dem godt, har god erfaring med det på flere merker. Kjørte en bil m/350k på telleren absolutt max på rudskogen uten problemer.

Posted: 06 Jun 2009, 05:09
by jean-eric
Image

Her er vidunderet. Hvor mye anbefales å ha vindskjerm bak setene, forresten? Har sett at mange har det.

Posted: 06 Jun 2009, 07:31
by Tonny_B
Det anbefales sterkt ... Slipper og gre sveisen (for de som har) 20 ganger i døgnet, og støymessig er det vidunderlig i orholdtil og ikke ha...

Posted: 06 Jun 2009, 07:31
by Tonny_B
Glemte og kommentere bilen, synes den var fin jeg :D

Posted: 06 Jun 2009, 08:31
by Kolbotn
Jeg har brukt windblockern min 2 ganger, begynte å kjøre med taket nede for to mnd siden omtrent... ikke noen nødvendighet for min del iallefall, men du får jo avgjøre selv ;)

Gratulere med ny bil :)

Posted: 06 Jun 2009, 09:09
by EspenAndre
Helt uten windblocker mener jeg å huske at det kom trekk nede ved beina også,
en lav windblocker fjerner vind i "kupeen" mens du må ha en ganske høy for å unngå vind i håret...

de fleste sier man forlenger cab-sesongen med en