Page 2 of 2
Posted: 09 Jun 2009, 00:37
by wilk
uggla wrote:Jubileumsutgaven ('99 10th Anniversary) er vel en ordentlig "internasjonal" spesialmodell.
Spesielle felger og interiør, grovere stag, bilstein-understell, torsen-diffsperre og 1,8 liters motoren etc. Er litt mer en dekaler ihvertfall.
Prismessig er det vanskelig å si, men jeg tenker at en pen, velholdt bil er alltid verdt litt ekstra. Jubileumsmodellen er nok ikke verdt flerfoldige titusener ekstra, men det er viktig å se på hva du får med. Hardtop? Dekk? Felger? Oppgraderinger? Kanskje du betaler ekstra for noe du uansett skal bytte ut eller følger det kanskje med noe du skulle ha kjøpt uansett?
Når det gjelder å sammenligne kontra NC, så kan man jo se på hva man får.
1,8litern på NC er jo 126 hk og ikke 140/145 som på NB/NB-FL og man "må" nesten investere litt i understellet på en NC (den er nesten SUV-høy originalt).
Men utvalget er vel relativt stort om dagen, så kjøp det du liker best.

Syns utvalget er lite om dagen, men så ser jeg egentlig "kun" etter NB og med 1,8 literen. Eneste jeg har sett som kunne vært aktuelt er f. eks den gt-r som er linket høyere opp et sted i tråden her, men syns prisen er nok litt stiv, da man får NC som ikke er mer en 2-3 år gamle med lav km.stand til 50-60 k,- mer. Eller en jubileumsutgave som er lagt ut på autodb til 110 k,- og litt småfiks... Ikke lett å bestemme seg helt her.
Forresten, noen som har noen brukererfaringer med 5 trinns- kontra 6 trinns? Hva ligger turtallet på ved langkjøring? slitsomt å ligge i høye hastigheter v/f.eks autobahn kjøring, etc?
Takker for svar, jakter på mx5 som en nisse før julaften om dagen...

Posted: 09 Jun 2009, 01:24
by mussa
Personlig synes jeg den absolutt peneste NB`n er 10th-utgaven! Synes også fargen på den cup-bilen er veldig pen!
Prismessig ligger den "GTR"`n noget høyt.. Får vel en 2001 facelift 1.8 sport for den prisen..
6-trinns vs 5-trinns spiller vel ingen kjempestor rolle, men 6-trinnskassa er vel kjent for å tåle veldig mye! Turtallsmessig liten forskjell, lurer faktisk på om 5-trinnskassa har lavere turtall i motorveihastigheter enn 6-trinnskassa..
Hadde jeg hatt råd, hadde jeg leita frem en facelift NB.. Altså 2001-2005.. 1.8 selvsagt..

Posted: 09 Jun 2009, 01:32
by Vidar
Bilene med 6 trinns har ca 200rpm lavere turtall i ca 100 km/h enn 5 trinns..
Posted: 09 Jun 2009, 06:43
by nope-mx5
Vidar wrote:Bilene med 6 trinns har ca 200rpm lavere turtall i ca 100 km/h enn 5 trinns..
Det avhenger vel om man har 4.1, 3.9 eller 3.6 utveksling?
Er jo litt forskjeller ute og går på de forskjellige modellene tror jeg.
(igjen, si ifra om jeg er på viddene her, er ikke noen mekaniker

)
i 110 på nåla, så mener jeg at min ligger på 3000 rpm.
-n
Posted: 09 Jun 2009, 08:17
by indahla
Vidar wrote:Bilene med 6 trinns har ca 200rpm lavere turtall i ca 100 km/h enn 5 trinns..
Dette stemmer ikke med MSM (6 gir) og en -99 NB (5 gir). EspenSort og jeg testet dette i Tyskland i fjor sommer. Han hadde høyere turtall i sin MSM enn meg på 100 km/t.
Posted: 09 Jun 2009, 09:56
by glaibilenmin
msm har da og 4,1 giring... en europeisk 10th har 3.63 giring så vil vær ett snev av forskjell
Posted: 09 Jun 2009, 10:41
by Vidar
glaibilenmin wrote:msm har da og 4,1 giring... en europeisk 10th har 3.63 giring så vil vær ett snev av forskjell
Og 3.9 for 5 trinns NB
10 AE gir-utveksling
Posted: 09 Jun 2009, 14:54
by Brett
Kikket litt etter turtall vs Speedometer (Har dsv ikke GPS)
Har en europeisk 10AE med 6trinns kasse + 205/45-16 dekk
6.gir:
100km/t = 2750rpm
105km/t = ca 2900rpm
Re: 10 AE gir-utveksling
Posted: 09 Jun 2009, 15:10
by Vidar
Brett wrote:Kikket litt etter turtall vs Speedometer (Har dsv ikke GPS)
Har en europeisk 10AE med 6trinns kasse + 205/45-16 dekk
6.gir:
100km/t = 2750rpm
105km/t = ca 2900rpm
Mest sansynlig viser både speedometret og turtelleren feil.
Men
denne (link til..) er fin å bruke når du skal finne ut teoretiske hastighet og turtall..
Posted: 10 Jun 2009, 19:50
by wilk
Aha, med andre ord, et fett om det er 5 eller 6 trinns kasse. Trodde det kanskje var litt mer forskjell...
Posted: 10 Jun 2009, 19:52
by nope-mx5
wilk wrote:Aha, med andre ord, et fett om det er 5 eller 6 trinns kasse. Trodde det kanskje var litt mer forskjell...
Jeg synes det er veldig behagelig med 6trinns.
Finner alltid et gir som passer fint til turtallet man vil ligge på
-n
Posted: 10 Jun 2009, 20:11
by EspenAndre
Jeg kunne godt tenkt meg at mine 5 første gir var som i NA'en..
og 6 gir kom oppå der igjen
Hadde faktisk vært fint å kunne ligge på 2200rpm på motorveien
Posted: 10 Jun 2009, 20:34
by inglar
EspenAndré wrote:Jeg kunne godt tenkt meg at mine 5 første gir var som i NA'en..
og 6 gir kom oppå der igjen
Hadde faktisk vært fint å kunne ligge på 2200rpm på motorveien
Må henge meg på her. Drittlei av å måtte gire mer enn det jeg måtte før og ikke få noe igjen for det i form av lavere turtall.
Savner 5-trins kassa
Posted: 12 Jun 2009, 14:17
by Tommen
Så at GTR på finn.no var blitt solgt
noen her inne som har kjøpt den?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17743658