Page 2 of 4

Posted: 12 Aug 2009, 10:57
by Hauk
Jeg ender omtrent alltid opp med å fylle ca 40 liter, og da har triptelleren gått ca 50 mil. Så på blandet kjøring (kø på Mosseveien, samt 110-120 km/t på motorveien med taket nede) så havner jeg altså på 0,8 l.

Putrer jeg for meg selv i 70-80 km/t i femtegir så lukter vi nok på 0,6 liter. Å ha taket nede i 100 km/t + øker forbruket mye.

Posted: 12 Aug 2009, 11:04
by motorhead
På langtur har jeg vært nede i 0,6-0,62 flere ganger. Ved blanda kjøring er forbruket rundt 0,8. Og på turer til Nürburgring har jeg vært oppe i 1,12 en gang. Da var det mest start/stopp og veldig ujevn kjøring på grunn av kø. Selv med kjøring på banen og råning rundt i området der ligger forbruket på under liter`n.

Posted: 12 Aug 2009, 12:15
by indahla
Med min -99 brukte jeg veldig nære 1 liter pr mil. Kjørte da mye frem og tilbake til jobb (5-6km) og noe lengre kjøring. Brukte nok høyrefoten en del.. :)

Posted: 12 Aug 2009, 12:22
by tness
motorhead wrote:På langtur har jeg vært nede i 0,6-0,62 flere ganger.
Da jeg henta bilen sørafor på vinteren målte jeg et forbruk på ca 0.65. Da var det meget rolig kjøring.

Posted: 12 Aug 2009, 14:56
by Terondo
Det som slår meg er at det tydeligvis ikke har allverden å si på forbruket, om man har 1,6 eller 1,8. Forbruket er noelunde det samme på begge motoralternativene. 1,8 har nok potensiale for å bruke noe mer, men blandet kjøring minner svært mye om hverandre.

Merker godt at forbruket øker med taket nede. For så vidt svært logist, ettersom det er langt mer drag med taket nede enn om det er oppe. Står pent i den skvetten ekstra bensin for å kunne kjøre med taket nede :D

Posted: 12 Aug 2009, 17:54
by Tommen
Min NB ligger ca på 0,7-0,8 (blandet kjøring) sikkert 1,1 på "gass, brems, gass kjøring)

men trur det er ganske normalt forbruk :?

Posted: 12 Aug 2009, 19:01
by Rudolf
Jeg måler forbruket på begge mine (begge 1.6l).
Jeg har fått som vane å nullstille tripteller når jeg fyller, så ser jeg på pumpa/trippteller og tar en kjapp hoderegning.

Jeg kjører MYE i byen og mye korte turer.
Da bruker jeg 1.1l på begge bilene.
På lang-tur/ landevei så bruker jeg ned i 0.6 på begge bilene.

Er forundret over alle byfolkene her som sier de bruker under literen i snitt.
(høres veldig pusete ut :roll: )

Erik

Posted: 12 Aug 2009, 19:13
by Steinar
En grunn til at byfolkene bruker godt under 1,0 i snitt kan være at byfolkene er så lei av byen at de ikke gidder å kjøre rundt i byen når de skal ut å kjøre.

Steinar

Posted: 12 Aug 2009, 19:20
by BAE
Konebilen sniker vi under 2 liter/mil paa blandet kjoring. Bilen min bruker 1.2 l/mil (snittfart paa 120) paa motorveikjoring til og fra jobb. Bensinen koster ca 4 kr litern :lol:

Posted: 12 Aug 2009, 21:50
by Kjakan
En sammenligning - pen langkjøring oslo-stockholm i 80-120 med taket nede - 0.7. Retur med taket på og meget hard gassfot 120-150 hele veien - 0.75. Oslo-gøteborg i 140 hele veien, 0.79. Da med lyktene oppe...NA går grisebillig uansett kjøring, ihvertfall min.

Posted: 12 Aug 2009, 23:28
by AJF
Hva betyr vel +/- noen dl pr mil når en koser seg i MX-5, det meste som er moro koster som kjent...

Jeg bruker alt fra 0.8 og oppover på min.

Posted: 13 Aug 2009, 10:47
by TrondG
Jeg bruker vel omtrent det som dere andre, rundt 0,8 l med pen kjøring og Mye mer med taket nede og 110-120 der det er anledning til slikt :D
Det klarer jeg fint økonomisk men det spørs hva som skjer hvis jeg blir stoppet av onkel.

BAE: Du må fortelle hva slags biler du har anskaffet deg i Texas. Det er helt sikkert noe gromt. Håper dere har det fint.

Posted: 13 Aug 2009, 11:02
by Harald
for de fleste av oss er det lite utslagsgivende på totaløkonomien om kjerra bruker .7 eller .9 på mila.. i forhold til alt annet vi bruker på bil og andre greier :D
5serie bmwen min(2.5 bensin) ligger på .7 på langkjøring. sjelden/aldri over litern på bykjøring og lekekjøring.. med unntak av de vinterdagene det er absolutt mest morsomt føre..

min erfaring er og at spesiellt de tidlige mx5ene kan tunes til å gå endel billigere etter at ecu er byttet, dyser koblet om til sekvensiell styring , og turbo er montert :P helt til man gir på mye da..
1.6 motorn min med greddy kit, link ecu etc, hadde snitt på blandet kjøring på under .8 på mila. nede på .6 på langkjøring med snill gassfot.. 1.9 motorn er noe mer tørst

Posted: 13 Aug 2009, 16:01
by BAE
@Trond G:

Konebilen er en sort 2008 Audi Q7 4.2 V8 Premium, med 7 seter og bortimot alt utstyr. Bilen min er en sort 2006 Porsche 911 Carrera S (997S) med sport chrono, skinn, soltak og Bose. :D :D
Handlet begge i loepet av en uke. Veldig fornoyd naar jeg aapner garasjen fortida :D

Posted: 13 Aug 2009, 19:00
by Tommen
BAE wrote:@Trond G:

Konebilen er en sort 2008 Audi Q7 4.2 V8 Premium, med 7 seter og bortimot alt utstyr. Bilen min er en sort 2006 Porsche 911 Carrera S (997S) med sport chrono, skinn, soltak og Bose. :D :D
Handlet begge i loepet av en uke. Veldig fornoyd naar jeg aapner garasjen fortida :D
åh f***.. du har 997 du ja :) satt akkurat og titta på den på dinside.no
fett :) (ikke mindre fett med Q7 da)
grattis med porn biler :P