Hjelp en mx5!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by AOB »

Da var skiver og klosser byttet. DET var jo en smal sak!. hadde jeg aldri trodd skulle være så lett!
Veldig fornøyd med meg selv nå :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by inglar »

AOB wrote:Da var skiver og klosser byttet. DET var jo en smal sak!. hadde jeg aldri trodd skulle være så lett!
Veldig fornøyd med meg selv nå :D
Lett og fin jobb å starte med. Utrolig hva en får til bare en starter :D
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by DrHolm »

fått bytta bremseveske og lufta skikkelig? :P
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by AOB »

NIks.. det ble det ikke tid til.. men kan jo gjøres det og.. er det vanskelig..?
Hvordan gjøres det?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by AOB »

DrHolm wrote:fått bytta bremseveske og lufta skikkelig? :P
Nå har jeg et spørsmål.. Jeg har som sagt byttet klosser og skiver bak.. tror jeg har gjort alt riktig men merker nå at håndbrekket går helt opp uten at det tar noe serlig tak.. er det da det Dr. Holm skriver over, jeg har glemt å gjøre? :oops:
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by inglar »

Nei, vanlig brems og håndbrekk er to forskjellige systemer. Noe du løsnet å gemte å montere igjen? Ser du noe bak som ikke sitter der det skal? Noen kabler som henger løst osv. Når du byttet skiver og klosser, hadde du bilen på bukker og sjekket at alt stoppet å snurre når du tråkket ned bremsepedalen?
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by DrHolm »

du må ta av "proppen"- bolten, tror det er 12mm. bak på caliper'n bak. og stramme den umbaco'n som sitter der (str.5 eller 6??).
stam denne så du nesten ikke klarer å turne navet med håndkraft. så kan du også stramme bolten bak dekselet på selve håndbrekket hvis det trengs.

å bytte veske lønner seg absolutt å gjøre hvertfall en gang pr. år. og bremsesystemet må da "luftes" for å få ut evt. luftbobler.
Biltema har en enkel flaske med ventil løsning for dette, men husker ikke hva den het i farta.
pedalen kan bli veldig myk hvis du har luft i systemet, så det kjenner du ganske fort.

du ikke skifte veske når du bytter klosser og skiver btw. men det skader ikke. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by Steinar »

Umbracoen under "proppen med 14 mm hode" er 4 mm.
Stram som DrHolm sier, men så ca. 1/4 turn tilbake slik at du kan dreie skiva for hånd.
Klossene skal ikke ligge inntil skiva ved kjøring.
Når bakhjulene er skrudd av er det ingenting som holder fast skiva.
Det er lurt å ta et par korte rørbiter, tre dem over to av hjulboltene og skru til litt med to hjulmuttere slik at skiva skitter skikkelig fast ved justering av håndbrekket. Problemet er diskutert tidligere:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 548#p52548

Steinar
Last edited by Steinar on 18 Jan 2010, 15:38, edited 1 time in total.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by AOB »

Takker og bukker! :)
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja :oops:

Ps. Igjen tusen takk for gode råd.. :)
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by inglar »

AOB wrote:Takker og bukker! :)
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja :oops:

Ps. Igjen tusen takk for gode råd.. :)
Pleier å bruke en stor tang for å presse de tilbake.
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by AOB »

inglar wrote:
AOB wrote:Takker og bukker! :)
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja :oops:

Ps. Igjen tusen takk for gode råd.. :)
Pleier å bruke en stor tang for å presse de tilbake.
Kan du utdype? :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by inglar »

AOB wrote:
inglar wrote:
AOB wrote:Takker og bukker! :)
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja :oops:

Ps. Igjen tusen takk for gode råd.. :)
Pleier å bruke en stor tang for å presse de tilbake.
Kan du utdype? :D
shwææær vannpumpetang så slipper en å bruke for mye energi. Tuppen av tanga på selve stempelet og den andre enden av tanga på baksiden av caliperen(stempelet). Klem til og stempelet går inn slik at en får caliper med kosser på skiven :D
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by MxMats »

Kan være du må justere vandringen på brekket og, det sitter en 10mm muttter ved håndbrekk spaken inne i bilen. Vet ikke hvordan det er på nb, men hos meg ligger den bak plast dekselet rundt spaken.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by Steinar »

OK.
Før den store tanga kommer inn i bildet: Det er veldig greit å ha skrudd håndbremsejusteringa helt ut.
(Innbiller meg også at den muligens sitter fast i stempelet slik at stempelet også blir med, men husker ikke helt.)
Ei lita skrutvinge har jeg funnet ut er det perfekte verktøy for å presse inn stemplene.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Hjelp en mx5!

Post by glaibilenmin »

presser du inn stempelet på bakcalipern med tang så herper du den......
stempelet bak følger med når man skrur inn umbrakoskruen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply