Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
DrHolm wrote:fått bytta bremseveske og lufta skikkelig?
Nå har jeg et spørsmål.. Jeg har som sagt byttet klosser og skiver bak.. tror jeg har gjort alt riktig men merker nå at håndbrekket går helt opp uten at det tar noe serlig tak.. er det da det Dr. Holm skriver over, jeg har glemt å gjøre?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Nei, vanlig brems og håndbrekk er to forskjellige systemer. Noe du løsnet å gemte å montere igjen? Ser du noe bak som ikke sitter der det skal? Noen kabler som henger løst osv. Når du byttet skiver og klosser, hadde du bilen på bukker og sjekket at alt stoppet å snurre når du tråkket ned bremsepedalen?
du må ta av "proppen"- bolten, tror det er 12mm. bak på caliper'n bak. og stramme den umbaco'n som sitter der (str.5 eller 6??).
stam denne så du nesten ikke klarer å turne navet med håndkraft. så kan du også stramme bolten bak dekselet på selve håndbrekket hvis det trengs.
å bytte veske lønner seg absolutt å gjøre hvertfall en gang pr. år. og bremsesystemet må da "luftes" for å få ut evt. luftbobler.
Biltema har en enkel flaske med ventil løsning for dette, men husker ikke hva den het i farta.
pedalen kan bli veldig myk hvis du har luft i systemet, så det kjenner du ganske fort.
du må ikke skifte veske når du bytter klosser og skiver btw. men det skader ikke.
Umbracoen under "proppen med 14 mm hode" er 4 mm.
Stram som DrHolm sier, men så ca. 1/4 turn tilbake slik at du kan dreie skiva for hånd.
Klossene skal ikke ligge inntil skiva ved kjøring.
Når bakhjulene er skrudd av er det ingenting som holder fast skiva.
Det er lurt å ta et par korte rørbiter, tre dem over to av hjulboltene og skru til litt med to hjulmuttere slik at skiva skitter skikkelig fast ved justering av håndbrekket. Problemet er diskutert tidligere: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 548#p52548
Steinar
Last edited by Steinar on 18 Jan 2010, 15:38, edited 1 time in total.
Takker og bukker!
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja
Ps. Igjen tusen takk for gode råd..
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
AOB wrote:Takker og bukker!
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja
Ps. Igjen tusen takk for gode råd..
Pleier å bruke en stor tang for å presse de tilbake.
AOB wrote:Takker og bukker!
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja
Ps. Igjen tusen takk for gode råd..
Pleier å bruke en stor tang for å presse de tilbake.
Kan du utdype?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
AOB wrote:Takker og bukker!
bilen fikses på bukker ja. skal stramme disse boltene ja.. håper på å få gjort dette i dag da... ble lettere svett/nervøs da jeg fant ut at dette var måten å gjøre det på. (jeg skrudde nemlig stemplene inn med verktøy. Fant ikke ut hvordan de ellers skulle tilbake.. håper ikke jeg har ødelagt noe nå da) Langt igjen før det blir noe mekaniker av meg ja
Ps. Igjen tusen takk for gode råd..
Pleier å bruke en stor tang for å presse de tilbake.
Kan du utdype?
shwææær vannpumpetang så slipper en å bruke for mye energi. Tuppen av tanga på selve stempelet og den andre enden av tanga på baksiden av caliperen(stempelet). Klem til og stempelet går inn slik at en får caliper med kosser på skiven
Kan være du må justere vandringen på brekket og, det sitter en 10mm muttter ved håndbrekk spaken inne i bilen. Vet ikke hvordan det er på nb, men hos meg ligger den bak plast dekselet rundt spaken.
OK.
Før den store tanga kommer inn i bildet: Det er veldig greit å ha skrudd håndbremsejusteringa helt ut.
(Innbiller meg også at den muligens sitter fast i stempelet slik at stempelet også blir med, men husker ikke helt.)
Ei lita skrutvinge har jeg funnet ut er det perfekte verktøy for å presse inn stemplene.