Page 2 of 2

Posted: 05 Oct 2009, 21:58
by Stehu
nope-mx5 wrote:
Hauk wrote:
nope-mx5 wrote:Har du kyb agx eller tokico illumina?

Usikker på hva jeg skal ha når jeg må bytte agx demperne mine.
(Koni sport, tokico illumina eller kyb agx).
Tokico... handlet nå i sommer. Usikker på hvorfor FM gikk fra KYB (som de brukte før) til Tokico.

Jeg _tror_ valget mellom de nevnte dempere er mindre utslagsgivende enn selve fjærene. Alle merkene skal være greie. Så lenge man har FM-fjærene så tror jeg man er i mål.
Jepp, tror jeg og.
Eneste jeg har lest er at Koni sport takler stivere fjærer veldig bra.
Også har Koni egne coilover sleeves man får kjøpt, som er mye billigere en GC visstnok.

Er ikke umulig det blir den løsningen.
(og om mulig skaffe Eibach eller Koni coiloverkit fjærer som er beregnet på mx5, og da få coilovers inn i vognkortet, og få skikkelige fjærer på etterpå).

Men, litt oftopic her nå ;)

-n
Egentlig ikke. Jeg var ute etter meninger, og da er det veldig greit om du kommer med gode forslag også ;) :P

Posted: 05 Oct 2009, 23:33
by Banzaibaggen
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ad&page=14
En lang tråd men veldig mye bra info om fjærer og dempere. Forklarer også at agx ikke er bra nok til litt stivere fjærer og at ilumina er litt bedre men gule koni er de mest solide av "billig demperne". Jeg driver å prøver å få tak i dette billige kitet nå så får vi se hvordan dette funker i norge :D.

Posted: 05 Oct 2009, 23:36
by nope-mx5
Banzaibaggen wrote:http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ad&page=14
En lang tråd men veldig mye bra info om fjærer og dempere. Forklarer også at agx ikke er bra nok til litt stivere fjærer og at ilumina er litt bedre men gule koni er de mest solide av "billig demperne". Jeg driver å prøver å få tak i dette billige kitet nå så får vi se hvordan dette funker i norge :D.
Kyb AGX funker veldig bra med fm fjærene iallefall.
Er mange som har kjørt på det i mange år uten problemer.

Er veldig mange på foruma i Usa som klager på agx.
Spesielt Fatcat (Shaik).

Jeg hører ofte ikke på folk som har motiver med å klage på konkurrerende produkter :)
Hørte heller på Harald, som har bevist at fm2 oppsett funker konge.

-n

Posted: 06 Oct 2009, 23:27
by Fatboy
Jeppz.. Jeg har FM butterfly under bilen min.

For å si det som så, jeg kommer aldri til å ha en mx-5 uten railsene. Hvorvidt selve butterflyen gjør noe godt vet jeg ikke da alt ble montert samtidig.

Bilen ble merkbart stivere og man kjenner nå at understellet jobber litt mer. Kjørefølelsen blir bedre. Ting strammes opp. Litt mer nybilfølelse.

Kjøper du butterflyen vil du nok oppleve at det tar nedi på grusveier og dårlig asfalt om du også har senket. Blir litt lavere ja.

Vær forberedt på at du må bore litt her og der. Intet dramatisk, men vær nøye og kjør på med rustbeskyttelse i hullene.

Jeg lever ganske lykkelig for øyeblikket med de delene jeg har kastet på bilen fra FM, men det skulle da bare mangle også. Ble faktisk enda litt lykkeligere etter å ha fått bilen tilbake fra tectylering og konstatert at fjærer og dempere nå har et fint sort belegg...

Litt bilder:

Image
Image

Her skal det skrues til så hardt at du bulker gulvet:
Image

Denne må plasseres såpass langt frem som dette. Litt trangt fremover og god plass bakover gjør at man lett kan justere feil.
Image

Å flytte på hjernen kan være en god ide. Fullt mulig å bore inn i den om man bommer på plasseringen:
Image

Image

Fullført! Vær obs på at railsene ikke ligger helt inntil kanalene i bunn. Dvs det er ca 1 cm luft mellom. Så senker butterflyen også litt, avhengig av eksosanlegg.


Image