Page 2 of 10
Posted: 06 Oct 2009, 22:42
by Kolbotn
Hvis jeg noensinne skal bytte ut min 1.6 NA blir det mot en 1.8 NA:)
Mx-5'en er en helt fantastisk bil, og du vil ikke angre på å kjøpe en...
(direkte quote av min far som gjennom tidene har kjørt både lotus og MG)
Posted: 06 Oct 2009, 22:44
by Kjell
Var inne og tittet på bildene dine. Flott bil
Tok du hele importen selv eller fikk du hjelp av megler/bilimportør. Er jo helt klart større utvalg nedover i Europa. Fristende med en NA 1,8L Ja. Men hvis Fatboy har rett med motorlyd og karakter er jo det interesant også. Men han sier jo også at man vanskelig kan gjøre feil....

Posted: 06 Oct 2009, 22:48
by 2re
Har 90 hk jeg, og mener allikevel at jeg lever et fullverdig liv...

Posted: 06 Oct 2009, 22:50
by Kolbotn
Hvor holder du til? er du i oslo/omegn så har vi årets siste Torsdagstreff på Sjøflyhavna på Fornebu klokka 18 på torsdag 08/10, da er det jo mulighet for å stikke innom og sparke dekk:)
Posted: 06 Oct 2009, 22:54
by nope-mx5
Om du planlegger å ha bilen lenge, hadde jeg uten tvil valgt en med 1.8l.
Og gjerne en NBFL sport.
Da får du alle de gromme bitene, og har en bil som er seriøst morsom, som vil ha masse potensiale senere om du skulle ønske å gjøre mer ut av den
(kan nevne 6-trinns, torsen diff, mye mer stag under bilen, bedre understell, store _meget_ bra bremser etc etc.).
Jeg holder til på Greåker, og har en 2001 sport om du vil se hvordan de er.
-n
Posted: 06 Oct 2009, 22:54
by EatonMiata
Kjell wrote:Var inne og tittet på bildene dine. Flott bil
Tok du hele importen selv eller fikk du hjelp av megler/bilimportør. Er jo helt klart større utvalg nedover i Europa. Fristende med en NA 1,8L Ja. Men hvis Fatboy har rett med motorlyd og karakter er jo det interesant også. Men han sier jo også at man vanskelig kan gjøre feil....

Jeg har hatt flere 1.6 NA 115 hk - både med og uten kompressor. Ikke noe galt med dem, men 1.8l har mer dreiemoment. Men - det som er enda mer vesentllig er at med en NA 1.8 får du også en rekke andre forbedringer både i chassis og ikke minst større bremser, så jeg for min del er ikke i tvil.
Den sølvfargede 1.8 kjøpte jeg privat i Tyskland i påsken og kjørte den hjem selv. ca 27000 i mva og avgifter, men jeg betalte litt mye for bilen da den kun var kjørt 60.000 km.
Den havnet likevel godt under kr. 100.000 ferdig på norske skilter.

Posted: 06 Oct 2009, 22:54
by Kjell
Holder til i Østfold så Oslo er ikke langt unna men torsdag passer litt dårlig desverre. Men når jeg ikke er "Hangaround" lenger men fullverdig eier akter jeg og hilse på dere andre litt mer ja .. og en Oslo tur i åpenbil det kommer jeg til og koste på meg

Posted: 06 Oct 2009, 22:57
by Kjell
Kanskje det nope-mx5
Kunne vært artig og sett på bilen din og hørt litt fordeler ulemper osv... Som sagt kjøper jeg bil for og ha en stund og ønsker ikke og bomme på første bilen
Posted: 06 Oct 2009, 23:45
by Kjell
Takk for en god diskusjon i kveld. Mange nyttige innspill når jeg nå skal jakte på MX-5. Gleder meg til og få den i hus. Må bare forsøke og ha tålmodighet til og vente til "riktig" bil dukker opp. Og da må jeg jo vite hva jeg skal ha.
Morsomt at det er bra liv på forumet også og at det er folk i alle aldre her. Flere østfoldinger er jo også på plass
Skal sjekke litt mobile.de, finn osv. og se hva som ligger rundt omkring. Har ikke importert bil selv før og er redd for og gå i baret her. Kan jo være litt vanskelig og reise ned bare for og se på en bil...
Posted: 07 Oct 2009, 01:07
by Leo91BRG
Hei! Kjøpte meg MX5 for halvannet år siden, og er fortsatt grisefornøyd, eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den før:-D
Etter over et år på utkikk, endte jeg opp med import, for å få tak i en NA 1,6, i god stand som jeg ikke synes var for stiv i pris. Fort gjort når jeg hadde funnet bilen, via en kompis til en kompis på firstclass auto.
Ukene etterpå dukker det selvfølgelig opp både en og to bra tilbud i norge.
Tenkte at jeg aldri ville komme på tanker om kompressor/turbo, og at det var like greit med en 1,6, siden jeg ikke kunne merke noen betydelig effekt forskjell på 1,6/ 1,8 NA.
Ang. turbo/kompressor tok jeg feil, og skulle jeg handla nå, hadde jeg heller lagt til de ekstra kronene det kosta for et bra eksemplar m 1,8, gjerne med et sportseksos og nye helst justerbare dempere/fjører, synes det virker som mange får lyst til å bytte dette uansett. Dette var bytta på min(eibach senkefjærer, kan jeg IKKE anbefale, som fler her har sagt, mykt og udregelig, men det viste jeg ikke da, synes bare den så bra ut med ferdig senk:)
Trim eller ikke, så får man jo som nevnt fler avstivnings stag, sterkere diff, og kraftigere bremser m 1.8
hardtop var jeg hellig overbevist om at var no jeg absolutt måtte ha, men nå ser jeg ikke store nødvendigheten av det om en har garasje. Kallesja et tett og fin, fungerer fint også på vinterstid.
Lykke til! og har du lyst på en prøvetur i Frxta, er e bare å sende en PM
Posted: 07 Oct 2009, 09:54
by perri
Har gjort det samme som du nå vurderer.. Kjøpt en MX5, bare gøy med denne bilen, helt herlig. Jeg endte opp med en bil fra gjengen her..Veldig fornøyd med det. Kommer vel en liten tråd etter hvert.
Når jeg var på utkikk så var jeg og så på denne som jeg syntes var veldig fin...
http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... 089905.jpg
Men den var litt over mitt pris niva, men bilen virket veldig fin..
Jeg stiller også i 40+ klassen..
Posted: 07 Oct 2009, 10:02
by LoKi
Beste bilkjøpet jeg har gjort, og den første bilen jeg har hatt som jeg virkelig bryr meg om.
Rebecka er bare helt hærlig, og jeg har aldri hatt det så gøy bak rattet som jeg har det nå.
Anbefales!

Posted: 07 Oct 2009, 12:25
by uggla
Apropos hardtop, så kan dette anbefales på det varmeste dersom bilen skal brukes på vinterstid.
Ikke det at kalesjen ikke holder eller at det ikke blir varmt nok, men det sliter veldig på kalesjen å kjøre om vinteren.
Den lave temperaturen og temperatursvingningene med vann som fryser og tiner, gjør at plasten tørker ut og sprekker opp på sikt.
Jeg har original 17 år gammel kalesje på min og den har hatt hardtop fra første stund.
Samtidig ser bilen bra ut med hardtop, den stiver opp og isolerer bra og bakruta er mye bredere enn på kalesjen.
Men er det kun en sommerbil, så klarer man seg fint uten.
My 50 cent.
Posted: 07 Oct 2009, 12:50
by EatonMiata
Som "uggla" skrev "Samtidig ser bilen bra ut med hardtop, den stiver opp og isolerer bra og bakruta er mye bredere enn på kalesjen."
Det finnes vel knapt noen sportsbil som har en så vel-designet hardtop som MX5/Miata. De fleste ser komiske ut med hardtopp (spesielt BMW Z3 og Z4) - MX5 blir faktisk enda penere MED hardtop! Eneste problemet er at man blir fristet til å sette på toppen "for tidlig"

Posted: 07 Oct 2009, 12:59
by nope-mx5
EatonMiata wrote:Som "uggla" skrev "Samtidig ser bilen bra ut med hardtop, den stiver opp og isolerer bra og bakruta er mye bredere enn på kalesjen."
Det finnes vel knapt noen sportsbil som har en så vel-designet hardtop som MX5/Miata. De fleste ser komiske ut med hardtopp (spesielt BMW Z3 og Z4) - MX5 blir faktisk enda penere MED hardtop! Eneste problemet er at man blir fristet til å sette på toppen "for tidlig"

Helt enig.
Hardtopen drar også ned bensinforbruk, og gir vissnok raskere akselerasjon.
Mye mindre luftmotstand kontra softtop evt. taket nede.
Jeg kjører hardtop nå, og den blir ikke tatt av før til våren igjen
-n