Page 2 of 2

Posted: 11 Oct 2009, 19:58
by Adrian
Må legge til at det er kun på dårlige veier med mye huller jeg kjenner forskjell da. Er som om baken på bilen tar et ekstra "hopp" når jeg kjører over små hull i veien. Er tydeligere etter at jeg byttet til Sparco stolen. Kanskje vekten av hardtopen i seg selv gjør en forskjell..?

Posted: 11 Oct 2009, 20:41
by Hauk
Rudolf wrote:
StianOppistov wrote:Eg har ikke merket noe stivere bil med hardtop eg...
Helt enig Stian !
Jeg tror dette er litt placebo-effekt.
Nå har jeg bytta dekk ca 10 ganger i år (på/av med r-dekka for 5 runder med autoslalom) og jekka bilen like manger ganger i hvert hjørne. Når jeg jekker opp bilen så legger jeg merke til at softtoppen vrir seg - dvs. den lager lyder. Hvilket igjen betyr at bilen vrir seg. Dette vil jo da en hardtop hjelpe mot.

Hvor mye disse få millimetrene (antar jeg) har å si f.eks under autoslalom kan man jo bare spekulere i. Neppe målbart.

Men de gangene jeg har kjørt bilen med hardtop så følte jeg at den var tightere. Igjen, neppe målbart, og mulig et resultat av placebo. Men lydene av en softtop som vrir seg er ikke placebo.

Posted: 11 Oct 2009, 20:56
by knekten
En hardtop er vel bare festet på 4 punkter? Og den er jo ikke akkurat boltet fast vel ? Trur heller ikke den stiver opp noe..

Posted: 11 Oct 2009, 21:04
by Hauk
knekten wrote:En hardtop er vel bare festet på 4 punkter? Og den er jo ikke akkurat boltet fast vel ? Trur heller ikke den stiver opp noe..
En hardtop adresserer det største "problemet" til en cabriolet; mangelen av tak.

Alle har vel sett gamle Volvoer med choppa tak som siger med buken? (Såfremt man ikke sveiser dørene...)

Har forøvrig deler på bilen som "bare" er festet på 2 punkter - og som er merkbare på stivhet. Så man skal ikke se seg blind på antall punkter noe er festet med.

Posted: 11 Oct 2009, 21:05
by nope-mx5
knekten wrote:En hardtop er vel bare festet på 4 punkter? Og den er jo ikke akkurat boltet fast vel ? Trur heller ikke den stiver opp noe..
På min er den festet med 2 bolter bak, og 4 innfestinger som virkelig tighter ting til karossen.

Og ja, en hardtop stiver av en god del.
(På biler uten veltebøyle...).

-n

Posted: 12 Oct 2009, 19:17
by HansT
Rudolf wrote: Helt enig Stian !
Jeg tror dette er litt placebo-effekt.

Hvis man ser hvordan en MX5 er konstruert med de to kraftige traversene som hjulopphenget er festet i,
så vill ikke stivheten til de bli påvirket av noe glassfiber som sitter montert høyt over dem.
Tverrstag under derimot har stor effekt siden traversene er "åpne" under.
Heller ikke tverrstaget mellom setebeltetårnene har noen særlig effekt (sier noen).
De tverrstagene ble laget for å minske risikoen for "side impact".

Men bitttttelittt effekt har den nok (kanskje).

Erik
Med all respekt å melde.. Er dette "kunnskap" og erfaring du har lest deg til og synser deg frem til? Har du i det hele tatt brukt og kjørt noe særlig med hardtop? Jeg har nå hatt bilen min siden sommeren 2000 og hvert eneste år monterer jeg hardtop på om høsten, og bilen blir MERKBART stivere... Det er STOR forskjell ! Jeg har selvsagt alle 6 innfestninger, 2 foran på frontruterammen, 2 ved setebeltene og 2 frankensteinbolter bak.

Andre fordeler med hardtop er selvsagt at lydnivået går merkbart ned i coupen, og det er også litt bedre isolasjon enn den tynne kalesjen... Min originale hardtop har noe sort mykt isolasjonsmateriell på innsiden... De 12000 jeg i sin tid brukte på hardtop er uten sammenligning de best investerte pengene på "ekstrautstyr" og stasj jeg noen gang har brukt på bilen min..

og tverrstag under både foran og bak montert jeg også for 7-8 år siden.. og forskjellen på det var MINDRE enn følelsen når hardtop'en kommer på om høsten..

Posted: 12 Oct 2009, 20:46
by uggla
Enig med deg HansT.
Jeg opplever det også slik når jeg setter på hardtopen.

Men jeg tenker at det oppleves kanskje forskjellig for folk basert på hvor stivt andre ting er.

Kjører man i org. høyde på org. felger og har org. fjører og ingen stag under så svaier det litt overalt....kanskje?

Men bare ved å se på bilen så MÅ det jo stramme opp betydelig. F.eks i aksen mellom frontrute og bagasjelokk. Ser for meg at bilen kan flexe litt.

Men uansett er jo mazdaen MYE stivere enn f.eks en Golf uten tak eller noe lignende.

Posted: 12 Oct 2009, 22:02
by Rudolf
HansT wrote: Med all respekt å melde.. Er dette "kunnskap" og erfaring du har lest deg til og synser deg frem til?
Har du i det hele tatt brukt og kjørt noe særlig med hardtop?
Jeg kjører hele vinteren (stort sett) med hardtopp.
Så det har jeg prøvd "live" ja ..... :wink:

Erik

Posted: 12 Oct 2009, 22:42
by Steinar
Utaler meg nå litt som maskiningeniør:

MX5 er en meget stiv bil; til å være en cab.
(Husker at når NA kom på markedet i 1990 i Europa: Auto Motor sport monterte div. cabber i en vridningsbenk. MX5 var den mest vridningsstabile Cab'en i 1990, Mercedes SL serie var nesten like vridningsstabil, resten av røkla var mye mere spagetti.)

Lite mekanikkeksperiment: Ta en pappskoeske uten lokk å vri på den, monter lokket for å så vri på den: Forskjell?

Litt banalt muligens, men det skal ikke store "lokket (hardtop)" for å øke vridningsstabiliteten på en åpen konstruksjon.

(Åpne begge dørene å se tvers igjennom bilen, det er søren meg ikke store "tykkelsen" som skal sørge for vridningsstabilitet.

Selv om Harttoppen er lavd ag glassfiber, og kun er montert i 4 (+2) fester, vil den bidra til en mere vridningsstabil bil.
(Tror ikke at de to bakre festene har noen annen funksjon enn å sørge for at gummipakninga skal ligge tett mot karosseriet.)

Steinar

PS: Synes selv at bilen ble mere stiv når hardtoppen kom på for en uke siden, tok av hardtoppen på søndag og "flisa" rundt Byneset, merker forskjell.
MEN: Moroforskjellen er mye større uten hardtop, vind i håret og stivfrosne ører.
(Fred over minnet til katta som krysset veien like foran MX5'en. Den hadde ifvertfall ikke ni liv.)

Posted: 12 Oct 2009, 23:04
by Mx-Jan
Steinar wrote:Utaler meg nå litt som maskiningeniør:

MX5 er en meget stiv bil; til å være en cab.
(Husker at når NA kom på markedet i 1990 i Europa: Auto Motor sport monterte div. cabber i en vridningsbenk. MX5 var den mest vridningsstabile Cab'en i 1990, Mercedes SL serie var nesten like vridningsstabil, resten av røkla var mye mere spagetti.)

Lite mekanikkeksperiment: Ta en pappskoeske uten lokk å vri på den, monter lokket for å så vri på den: Forskjell?

Litt banalt muligens, men det skal ikke store "lokket (hardtop)" for å øke vridningsstabiliteten på en åpen konstruksjon.

(Åpne begge dørene å se tvers igjennom bilen, det er søren meg ikke store "tykkelsen" som skal sørge for vridningsstabilitet.

Selv om Harttoppen er lavd ag glassfiber, og kun er montert i 4 (+2) fester, vil den bidra til en mere vridningsstabil bil.
(Tror ikke at de to bakre festene har noen annen funksjon enn å sørge for at gummipakninga skal ligge tett mot karosseriet.)

Steinar

PS: Synes selv at bilen ble mere stiv når hardtoppen kom på for en uke siden, tok av hardtoppen på søndag og "flisa" rundt Byneset, merker forskjell.
MEN: Moroforskjellen er mye større uten hardtop, vind i håret og stivfrosne ører.
(Fred over minnet til katta som krysset veien like foran MX5'en. Den hadde ifvertfall ikke ni liv.)
Hvil i fred pus. Det var 9. gang den ble overkjørt. Skulle aldri send den til Trondheim på utdrikningslag. Trøndere å bilkjøring :roll:

Hilsen
x-trønder

Posted: 12 Oct 2009, 23:32
by EspenAndre
Steinar wrote:Utaler meg nå litt som maskiningeniør:

MX5 er en meget stiv bil; til å være en cab.
Har jekket litt forskjellige biler i mitt minne, og MX-5 er stivere enn mange biler med tak også, de fleste biler som blir jekket i ett hjørne får en konflikt ved åpning/lukking av dørene, har aldri hatt det "problemet" med mx-5..

likevel er jeg enig i at den blir noe stivere med HT på,
jeg tror de bakerste boltene har noe å si, toppen ligger jo nærmest i strekk mellom alle 6 festene, etter min oppfatning

Posted: 13 Oct 2009, 00:35
by HansT
Rudolf wrote:
HansT wrote: Med all respekt å melde.. Er dette "kunnskap" og erfaring du har lest deg til og synser deg frem til?
Har du i det hele tatt brukt og kjørt noe særlig med hardtop?
Jeg kjører hele vinteren (stort sett) med hardtopp.
Så det har jeg prøvd "live" ja ..... :wink:

Erik
Hard to belive, basert på din uttalelse "bitttttelitt effekt har den nok (kanskje)"..