Ettermontering av diff-sperre

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 0
Status: Offline

Post by Vegard »

Planetmiata driver med div nye deler til mx-5 og hugging av biler og har dermed mye deler. De bygger også specmiata biler.

De har også noen gruppekjøp på bremser fram til november.

Mail: sales@planet-miata.com

Gruppe kjøp info: http://clubroadster.net/vb_forum/forumdisplay.php?f=43

Har handlet derfra to ganger, og begge gangene gikk fint.

De har med stor sannsynlighet alt du trenger.
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

Dr_J wrote:Nå tenkte jeg å spørre om 1,6 diffen virkelig er så dårlig, men etter å ha lest tråden om smelling i drivverket så trenger jeg ikke det....
Siden jeg har en -90 NA med husmortrim så er det sikkert lurt å være føre var og lete etter en diff i vinter, så da er spørsmålet hvilken diff er den beste? En torsen-lsd? Og hvilken utveksling i diffen bør jeg gå for?
Jeg ville ikke ha byttet ut en 1.6l diff bare fordi du er "redd for at den kan ryke".
Du har leste ETT innlegg om en som har mosa sin, men det finnes jo mange eksempler på at folk har kjørt over 300.000 km med 1.6 l diff.
Kommer nok mye an på kjørestil (også).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
Dr_J wrote:Nå tenkte jeg å spørre om 1,6 diffen virkelig er så dårlig, men etter å ha lest tråden om smelling i drivverket så trenger jeg ikke det....
Siden jeg har en -90 NA med husmortrim så er det sikkert lurt å være føre var og lete etter en diff i vinter, så da er spørsmålet hvilken diff er den beste? En torsen-lsd? Og hvilken utveksling i diffen bør jeg gå for?
Jeg ville ikke ha byttet ut en 1.6l diff bare fordi du er "redd for at den kan ryke".
Du har leste ETT innlegg om en som har mosa sin, men det finnes jo mange eksempler på at folk har kjørt over 300.000 km med 1.6 l diff.

Erik
Det er flere med knust diff kontra short nose veiv problem, så noe er det da, men du har nok rett, en vedlikeholdt 1,6 diff så er rett justert vil nok holde litt aktiv kjøring også,,kanskje med redline spesial olja med dempende effekt.. Eg byttet til ny diff pga eg ville ikke ha det i bakhuet at den kan ryke når som helst..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Jeg tror ikke diffen i utgangspunktet er noe å frykte.

I mitt tilfelle er det mongo-kjøring som er grunnen, siden jeg rett og slett blir 12 år gammel når jeg er sammen med Rebecka.
Det er ikke mange veikryss jeg har kjørt gjennom hvor jeg ikke har lagt henne brei..
Det er nok snarere belastningen, ikke slitestyrken, som er problemet. Med en gang du blander inn tuning bør du nok kanskje vente deg at den går åt skogen, men igjen, det kommer an på kjørestil.

Jeg vet at jeg kommer til å oppgradere til LSD etter hvert, og da >94-diffen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

1.6 diffen skal holde greit med org motor om man ikke kjører helt dust. men om den først ryker, setter man i en oppgradert sak..
for de med noe mer enn org effekt stiller saken seg annerledes. da selger man den orginale 1.6 diffen FØR den raser, og putter de penga i retning en oppgradert diff.. med overlading, R dekk og banekjøring feks, er det bare spm om tid før 1.6en streiker..

rudolf, i dr j sitt tilfelle, er det en turbo med i bildet, hvis han appåtil kjører litt hardt da, eller har planer om senere å oppgradere til noe høyere ladetrykk osv.. så er det økonomisk forsvarbart å selge en HEL 1.6 diff, kontra å kaste den knuste. når han uansett kommer til å trenge en etterhvert. :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 902

Post by Dr_J »

Rudolf wrote:

Erik
Har lest om flere enn en som har "tatt" diffen sin. I innlegget til Loki er det flere som forteller om ødelagt diff. Et lite søk på andre forum forteller samme sak: at 1.6 diffen er underdimmensjonert spesielt når det trimmes. Er nok en grunn til at Mazda byttet den ut også :)
Klart mye handler om kjørestil, og jeg tviler ikke på at en 1.6 diff kan holde i langt over 300.000 km i en orginal bil. Jeg er nok ikke av dem som grisekjører mest, men litt pådrag blir det jo og jeg har planer om å prøve blislalom til sommeren. Turbo er også med i bildet, MS diyPNP datasprut dukker nok også opp for å gi litt mer effekt, og da tenker jeg at det er bedre å bytte før den (eventuelt) knuser. . Ser at det kan lønne seg økonomisk og jeg slipper å være uten bil i den tiden det tar å skaffe ny diff og få den på plass. Og ikke minst: jeg slipper å tenke på at den kan ryke….

Sven
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
S.F
2000 RPM
2000 RPM

Post by S.F »

med trimma greier kan _ALT_ ryke.
mmmmmm...
Post Reply