Page 2 of 6
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 10:28
by Pelle
knekten wrote:Hehe.. Det er fordi du er kommet midtlivskrisa det Pelle.. Ung ennå jeg vettu..
Midtlivskrisa mi var over for 20 år siden

Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 11:18
by Harald
LoKi wrote:Harald wrote:støtter det andre sier.. de som sier seg happy med 1.8 motorn, er "in denial" eller vet ikke hva de går glipp av.. er som å høre 18åringene på bilforumet.. "VOLVO RULER.. alt anna e skjiit"
de har rett og slett ikke prøvd bedre, og jeg likestiller sånn "den minste motorn er mer enn nok i sportsbilen min" greier, med de drøyeste stahetene noen råner kunne klemme ut av seg
kjøp gjerne en nc. for all del, men kjøp den store modellen

er det ikke pga man vil ha sportsbil man kjøper mx da? nei fan. glemte det. er for å dasse rundt å se på seg selv i speilvinduene langs gata mens de siste tufsene av hår man har igjen blafrer stilig i vinden

Nå er vel dette med sportsbil og hårblafring en sannhet med modifikasjoner, og med tanke på hva du ruller rundt med så kan man liksom ikke gjøre annet enn å ta dine kommentarer angående motorstørrelse med ei klype salt

MX er ikke en sportsbil på grunn av motorstørrelsen, men på grunn av alt det andre..
Men ja, skal du først kline til med 200k+, så bør du ikke spare på motorstørrelsen.
Jeg for min del hadde gått for MSM'en til Inglar om jeg skulle brukt over 200 lapper

jeg ruller jo 95% av tida i bmw 5 serie.. ville følt det var trist, om "sportsbilen" min ikke var raskere enn bruksbilen, noe som faktisk er tilfellet om jeg hadde kjøpt en 1.8L nc.. jajaja, jeg vet at mxene er laget for svinger og alt det der.. typisk "rett i forsvarsposisjons" mas fra alle som egentlig vet de har kjøpt feil bil.. Det er ikke til å komme unna at selv om bilen er laget for svinger osv.. så er det mye mer morro om den faktisk går bedre enn gjennomsnitts familiebilen.
sier ikke at alle mx5er bør ha 450hk liksom, det er bare tull. men at nc fortjener 160hk, et ekstra gir, og en bedre diff.. som totaltsett gjør MYYYE for kjørefølelsen for de som faktisk prøver seg på å leke litt med leketøyet sitt er det ikke tvil om..
knekten.. you are in denial

Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 11:41
by Pelle
Til trådstarter:
Apropos 5 gear vs 6 gear.
Bilen min har 5 gear. Jeg var litt skeptisk til at det ikke var 6 gear da jeg kjøpte den, spesiellt
med tanke på høye hastigheter på autobahn.
Mine betenkeligheter ble gjort totalt til skamme, ingen følelse av at jeg trengte et gear til.
Avstanden mellom 5. og 6. gear er visstnok ikke stor.
Så derfor ser ikke jeg det som et stort poeng å lete etter en 6 gears

Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 12:25
by knekten
Harald: ikke alle er hk-horer vettu...Hvis jeg er fornøyd med 1,8, så er jeg faktisk det.. Ikke noe jeg sier fordi jeg egentlig angrer..Å si at bilen ikke duger er jo bare piss..
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 12:33
by Harald
skjønner jeg traff et sårt punkt.. er ikke snakk om å være hk hore.. det er en seriøs anbefaling om å kjøpe den riktige modellen med en gang, med alle de bitene bilen trenger for å få frem potensialet sitt. ikke bare rett fram, men når det svinger og(som feks diffbremsen i sport modellen).
1.8 modellen har oppgitt 9.9 til 100 (ref mazda, gjelder siste modell)
2.0 modellen har oppgitt 7.5 som sport modell..
det er ganske heftig forskjell i mine øyne.. og avgjør forskjellen mellom å bli frakjørt av 90% av firmabilflåta , eller å ha en sprek morsom bil i mine øyne..
beskylder du de som velger 2.0 modellen for å være hk horer , har du et ganske trist syn på sportsbiler
men , skal gi meg jeg.. regner med de som vurderer nc, har skjønt greia, og ser akurat det jeg skrev i første posten.. de med 1.8 forsvarer den med nebb og klør, og de med 2.0 er drithappy for at de kjøpte den store
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 12:38
by knekten
Og jeg er drit happy med min..

..
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 13:58
by biXen
Når jeg kjøpte en 1,6l MX-5 så plagde det meg i lengden å ha lillebror modellen, og ville ha mer futt, derfor var en standard power RX-8 uaktuelt. Muligens noe barnslig menneskelig natur men det kan være litt kjipt å ha lillebror modellen

Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 14:03
by tness
Jeg har som sagt ikke NC. Men har eid to NB'er. Første var en 1.6 110 HK og den jeg har nå er en 1.8 140 HK. Jeg må ærlig innrømme at førstnevnte virka noe daff, og tja var vel ikke 100% happy, og det var en grunn til at den ikke ble lenge i mitt eie. Den jeg har nå er som sagt en 1.8, og må si at forskjellen var meget merkbar da jeg prøvde den for første gang. Men det skal jo også sises at jeg skulle gjerne ha hatt mer en 140 HK, men siden jeg ikke har planer som kompressor/turbo så blir det foreløpig med de 140HK, og jeg har vel også rast fra meg når det gjelder og tyne bilene til det ytterste.
Så jeg er enig med de som sier at gå for den største motorutgaven. Da vet man at det ikke er noe større og få kjøpt pr dags dato, og en er happy med det.
Eneste aberet er at utvalget blandt 2.0 literene ikke er like bra.
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 14:10
by nope-mx5
tness wrote:
Eneste aberet er at utvalget blandt 2.0 literene ikke er like bra.
Det sier jo kanskje også noe om hvem som er mest fornøyd kanskje?
Evt. er det solgt en del fler 1.8.
Jeg er iallefall ikke i tvil.
Er en grunn til at jeg valgte 2001 sport.
Største motoren, sterkest girkasse, diff, bremser, alle stag etc.
-n
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 15 Nov 2009, 16:43
by Tonny_B
Jeg angrer som F--- på at jeg ikke valgte the biggest shit da jeg skulle kjøpe meg NA.
Jeg er jo i den heldige situasjonen at det koster ikke all verdens og kjøpe en 1.8 pluss
bremser - diff. Men på en NC så er det vel ikke like "billig" og gjøre en slik konvertering.
Hadde jeg skulla hatt en NC, så hadde jeg kun sett etter 2.0
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 16 Nov 2009, 00:29
by uggla
Jeg håper at flest mulig som kjøper NC, går for 2 litern slik at brukt-utvalget om noen år blir bra når jeg evt. skal ha en NC.
Og nåde den som bruktimporterer NA1,5 / NB og NC -modeller med "liten" motor. Det er jo direkte sløsing med tollernes tid...
(Pre '94 er selvfølgelig unnskyldt da det bare fantes en motor....)
mvh
Magnus
(som er glad han ikke har den aller minste motorn i hvertfall...

.)
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 16 Nov 2009, 10:12
by arildh
Prøv både 2l og 1.8. Det var ganske heftig forskjell på de når jeg testet det var lansering på Tusenfryd for noen år tilbake. Perfekt case da vi fikk kjøre både 1.8, 2.0 ( og Rx8 loooowpower) på samme dag, føre og strekning.
Man tar det man får og har råd til. Det er jo langt flere 1.6 i klubben enn 1.8 ( NA/NB). De er vel happy campers de også.
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 16 Nov 2009, 13:45
by Frank V
Hei igjen.
Takk for innspill!
Jeg registrerer at det er ulike syn på valg av motor i MX-5. Jeg tror neppe at samtlige førere av MX-5 1,8 sitter bak rattet og er konstant misfornøyd med motoren i bilen sin, slik det fremstilles her. Det som jeg tipper er mer riktig, er at de aller fleste selvfølgelig ikke hadde hatt noe i mot mer kraft (hvem har vel det), men det er flere variabler som spiller inn her, slik som eksempelvis økonomi.
I morgen skal jeg prøvekjøre en 1,8- liter fra 2006, så da får vi se hva jeg synes.
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 17 Nov 2009, 13:46
by Frank V
Da har jeg vært og sett på og prøvekjørt en MX-5, for første gang i mitt liv! En 1,8 fra 2006 som jeg syntes gikk godt, og det holder nok med denne motoren for meg i første omgang.
Bilen var virkelig morsom å kjøre, men for en som ikke er vant til slike biler, merker man jo at man KJØRER i større grad enn i en "vanlig" bil. Men jeg regner med man venner seg til det og blir litt mer avslappet bak rattet etter å ha blitt kjent med bilen.
Bilen har stofftak, ikke skinnseter, og virker ellers ok. Dog importbil, med dertilhørende manglende kunnskap om dens fortid. Den var noe ripete i lakken (type børstevaks- riper), men iflg. selger (firma) skulle bilen få en grundig omgang med polering som vil gjøre saken bedre.
Selger fortalte som jeg antok at MX-5 er en meget pålitelig vogn og at alt pleier å fungere som det skal. Han nevnte imidlertid at man bør være obs på rust. Det jeg derfor lurer på i hvilken grad dette er et problem på MX-5?
Ellers et ok eksemplar som jeg ikke ser de helt store minusene ved å kjøpe. Eneste er som sagt at det var en importbil og ikke 100% strøken lakk.
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Posted: 17 Nov 2009, 14:16
by biXen
Pass på at den omgangen med polering ikke bare er noe ræva overflate behandling som skjuler ripene lengre nedi klarlakken da

(jeg hadde heller tatt avslag på 2-3000)