1.6<1.8 Bremseswap

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Minner om de fysiske lover (som fremdeles gjelder):
Kraft x Arm !

Jo større diameter jo lenger arm, det betyr faktisk mye når du regner på det.

Hvis jeg først skulle skifte bremser (noe jeg har gjort :wink: ), så ville jeg hatt større diameter ja.
Det er også veldig omdiskutert om den slissinga hjelper stort.
Men ser jo tøfft ut da ..... :roll:

Minner om at braketter til 1.8l bremser kan kjøpes for under en tusenlapp.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: 1.6<1.8 Bremseswap

Post by glaibilenmin »

ligge mazdaspeed kalipere ute på ebay ivertfall;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: 1.6<1.8 Bremseswap

Post by glaibilenmin »

04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by LoKi »

Rudolf wrote:Minner om de fysiske lover (som fremdeles gjelder):
Kraft x Arm !

Jo større diameter jo lenger arm, det betyr faktisk mye når du regner på det.

Hvis jeg først skulle skifte bremser (noe jeg har gjort :wink: ), så ville jeg hatt større diameter ja.
Det er også veldig omdiskutert om den slissinga hjelper stort.
Men ser jo tøfft ut da ..... :roll:

Minner om at braketter til 1.8l bremser kan kjøpes for under en tusenlapp.

Erik
Er vel ikke bare moment som teller her, men også større flate på klosser og større flate å distribuere varme på for bedre kjøling.
Jo større moment man har, jo mer kraft trenger man for å forplante det, for ikke å snakke om friksjon.

Jeg har allerede kontaktet selgeren av Mazdaspeed-bremsene, samt send forespørsel til Planet Miata om komplett upgrade kit eller bare enkle braketter.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: 1.6<1.8 Bremseswap

Post by Dr_J »

De fysiske lover gjelder, men når det kommer til bremseskiver/klosser så har ikke kraft x arm for mye å si. Fysikken dreier seg om energi, å gjøre om bevegelesenergi til varme. Klossene klemmer mot skivene, friksjonen skaper varme som øker temperaturen i skiver/klosser, skivene/klossene overfører i sin tur varme til lufta. Om du setter på 400 mm skiver og de er tynne uten ventilasjon går bremsene fort for varme og du mister bremseeffekt. Setter du på større ventilerte skiver så blir det mer metall å varme opp og større flater gir bedre avkjøling. Orginal bremsene stopper bilen akkurat like fort og trygt som the biggest brakes, men større bremser tåler flere heftige nedbremsinger på rad enn de orginale før de fader. Det er grepet dekkene har til underlaget som avgjør bremsestrekningen, skal du stoppe fortere: kjøp bedre dekk. Hull og slisser har neppe noen effekt, siden vi har fått moderne belegg på klossene.
Vil jeg ha større bremser med hull og slisser? Ja så klart, det ser jo bra ut! :)
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Post Reply