Page 2 of 4
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 27 Mar 2010, 16:15
by nope-mx5
Chan wrote:Jeg ga etter presset på forum og endte opp med en 1.8L NB. De var visst ikke så glad i 1.6L mange av dem og ba meg gå for 1.8L. De som ikke var glad i 1.8L ba meg gå for 2.0. Men jeg sier: vurder 1.8L!!!

Nå er jo 2.0 NC.
Men gå for 1.8l, absolutt verdt det.
-n
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 27 Mar 2010, 17:33
by MacBain
Går selvsagt for en 1.8 hvis det dukker opp (Hvis prisen ikke er for høy da

)
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 27 Mar 2010, 21:10
by AOB
LoKi wrote:Neste gang jeg ser AOB, så blir det å stikke en finger i ribbeina azz.
Ikke glem å smøre den med spenol først da Creamboy. I am waiting for you
Kjøp 1,8L. Har selv en 1,6 og der er det for lite guffe rett og slett.
Med mindre du har sinnsykt lyst på bil NÅ da.. Du kan jo alltids selge og kjøpe "ny" etter at du kjenner behovet for mere gamp øke.
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 27 Mar 2010, 21:35
by Adrian
Hadde selv planer om 1.8 na, men tok heller nb 1.6, som føltes som mer bil for pengene(omtrent samme prisklasse for disse). Anbefaler å prøve begge motorene(og modellutgavene), så du selv har kjent forskjellen på kroppen.

1.8 er uansett motoren å anbefale om du har planer om å beholde bilen orginal.
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 27 Mar 2010, 22:19
by MacBain
Så prisen er ganske lik på 1.6 og 1.8?, fikk ett tilbud på en 1.8 på PM til 125000,- og det blit ALT for mye, 1.6 ligger jo ett sted mellom 40000-70000,-.
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 27 Mar 2010, 22:48
by mussa
Mitt 5-kroners tips er at hvis man synes at man har alt for lite guffe i 1.6`n så får man heller ikke det store kicket i 1.8`n.. Jeg er svært fornøyd med min 90 miata 1.6 med orginal vlsd.. Unnerholdene nok for meg, men skal man ha noe som går veldig fort fra 0-100 så må man mekke turbo.. Dukker sikkert opp en 1.8, men kanskje ikke før i juni/juli/august, da det er flest biler til salgs..
Lykke til med valget, ta deg noen prøveturer og se litt! Du kommer ikke til å angre på valget av bil!

Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 01:37
by Stehu
MacBain wrote:Så prisen er ganske lik på 1.6 og 1.8?, fikk ett tilbud på en 1.8 på PM til 125000,- og det blit ALT for mye, 1.6 ligger jo ett sted mellom 40000-70000,-.
Den er inkludert turbo da

og har programmerbar ECU og div stæsj! Koster nok like mye som den selges for

Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 10:47
by Kjakan
MacBain wrote:Så prisen er ganske lik på 1.6 og 1.8?, fikk ett tilbud på en 1.8 på PM til 125000,- og det blit ALT for mye, 1.6 ligger jo ett sted mellom 40000-70000,-.
1.6 koster som regel fra 35 000kr og opp mot 75000kr. Husker et forummedlem her solgte sin grå 91 Na med litt rustskader for 20 000kr i 2007...
1.8 koster som regel fra 55000kr oppover mot 80000kr et sted. Jeg kjøpte en 1994 1.8 C-pack m/torsen for 70 000kr for tre år siden, dog hadde den litt solslitt interiør og motor med gåen topp (viste det seg hehe).
mussa wrote:Mitt 5-kroners tips er at hvis man synes at man har alt for lite guffe i 1.6`n så får man heller ikke det store kicket i 1.8`n.. Jeg er svært fornøyd med min 90 miata 1.6 med orginal vlsd.. Unnerholdene nok for meg, men skal man ha noe som går veldig fort fra 0-100 så må man mekke turbo.
Dette har du veldig rett i. Synes det er litt hysteri om 1.8, folk får det til å låte som om bilen er rask. Men det er nesten ikke merkbart, og vil du ha noe som river skinnet av pølsa må du kjøpe RX7, Supra, M3 o.l.
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 10:49
by LoKi
Bare vær obs på at turbo ikke er godkjent på bilen, og jeg kjenner kun til EN førstegenerasjon (NA) med godkjent turbo i Norge.
Så "verdien" av turbo på en MX er veldig relativ.
125.000 får du en god NB for, så det er nok litt drøyt for en NA

Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 10:54
by Kjakan
LoKi wrote:Bare vær obs på at turbo ikke er godkjent på bilen, og jeg kjenner kun til EN førstegenerasjon (NA) med godkjent turbo i Norge.
Så "verdien" av turbo på en MX er veldig relativ.
Det sies at 4 stk NA er godkjent med turbo, men jeg har kun sett den classic red med OZ-felger i Vestfold som du sikkert tenker på også.
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 12:18
by MacBain
Skulle det vise seg at 1.6 er alt for lite er det jo bare å selge, er jo ganske lett omsettlige biler.
Men, tror jeg blir fornøyd uansett, lav bil samt cab får jo ting til å virke forterte

, hadde jeg hatt en supra tt så hadde nok lappen forsvunnet

.
Uansett så vil dette bli min første bil med bakhjulsdrift samt første cabriolet, så blir nok ikke skuffet.
Får vel da begynne søking etter en miata med ac, så får beina litt avkjøling på de værste dagene

.
Gikk forbi en i dag tidlig og da ble ikke akkurat lysten dempet

.
Ps.
Kom over denne
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21568015 på finn, litt optimist med tanke på prisen.
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 14:48
by mussa
Hehe.. Fin bil den na`n altså, men fasan for en pris da.. Dette er i tillegg det "kjipeste" motoralternativet på 90hk.. Tyter snart frem flere mx5`r på finn.no skal du se.. Ikke stress med kjøp, plutselig dukker den perfekte bilen opp! Faller valget på en Miata med AC, så får du fort vekk med CruiseControll, høytalere i nakkestøtta, VLSD (Viskosediff)++ med på kjøpet

Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 14:49
by nope-mx5
Det som er artig er at det stort sett kun er de som har kjøpt seg 1.6 som mener den har nok motor.
-n
Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 14:54
by knekten
j**** mas om større motor bestandig asså.. La nå for faan folk finne ut av detta sjæl..

Re: Litt hjelp til valg av MX-5
Posted: 28 Mar 2010, 14:59
by knekten
nope-mx5 wrote:Det som er artig er at det stort sett kun er de som har kjøpt seg 1.6 som mener den har nok motor.
-n
Og de som har 1,8 eller 2,0 rakker ALLTID ned på de andre.. j**** motorhorer..
