Lakkering av veltebøyle - hva trengs?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569
Status: Offline

Re: Lakkering av veltebøyle - hva trengs?

Post by Hauk »

I håp om å skåne Superleggeraene må jeg jo bidra litt:

Det jeg fant i farta av hvite MX-5 med veltebøyler (kun svart- og sølvfarga bøyler) :

Image

Image

Image

Image

Og hvorfor man bør skaffe seg bøyle:

http://www.miataclubofhawaii.com/forum/ ... hp?p=23560

http://danotech.com/miata/rolled.html (Bilde nr 6; stylebaren hjalp ikke mye. Fatal injury.)

Edit:

Og stylebar-nøtteknekkere i aksjon:

Image
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Jeg holdt jo på med felgene mine tidligere, siden de var så ultimately f***ed. Kompisen min gjorde forarbeidet for meg. Men ja, P600 sandpapir funker jo, men jeg brukte P500 anbefalt av kompisen min som har arbeidet med lakking i mange år.

Men før du begynner, sørg for å ha veltebøyla ren. Vasking og Lynol funker fjell. Du vil ha av alt av fett og dritt vekk før du begynner.

Det som er saken med pussinga, er at du skal bare gjøre det lett, men må dekke alle flater. Være spesielt obs på inni hjørner kriker og kroker. Trykket på fingrene skal være veldig lett, du skal kun gjøre overflaten litt grov slik at lakken skal sitte. Kanter pleier som ofte å være litt svakere utrustet, så disse stedene skal du være veldig forsiktig med slik at du ikke tar for mye med sandpapiret.

Ta over med matteklut (her kan du ta litt i om du vil, men likevel ikke for hardt).

Rens av med Lynol (husk hansker som holder, du vil nødig ødelegge hendene dine, engangshansker holder ikke, oppvask hansker kan funke). Litt lynol på et tøystykke som ikke lugger, tilfør etterhvert hvis du ikke synes det er nok.

Tørk av med ren klut (fettrester og lynol (lynol rester kan etse og ødelegge lakken, så aldri brukt for mye. Bedre å gå over flere ganger) som ligger igjen).

Vent til den er tørr, blås av med luftpistol for å få av det siste som er igjen.

Hvis du gjør det i en garasje, husk å spyl ned garasjen før du begynner. Fukt drar med seg støvpartiklene som er i luften. Det kan være en fordel å ha tilstrekkelig med utlufting og selvfølgelig at det er vindstille ute. Sol og god temperatur er +++

Så mye mer kan jeg ikke. Jeg gjorde ikke lakke jobben selv, men hvis du lurer på noe, så kan jeg spørre kompisen min om flere tips og råd.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

Skal være litt snillere jeg. ;)

Her er en fin GUIDE
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 785

Post by Elanzer »

vel... etter en del håpløse forslag (og noen mindre håpløse) så får eg vel sette meg ned og ta meg tid til å skrive litt...

først av alt...
hva slags maling\lakk er det på den fra før av? bengalakk? sprayboks lakk fra biltema? eller skikkeleg lakk?

la oss si at det er bengalakk eller billig sprayboks lakk, så er det sikreste å bare få det av, enten med sandblåsing eller liknende, eller å pusse det av, hold vinkelsliperen borte, den gir deg bare mer arbeid pga du må sparkle hele greia etterpå... bruk heller noe P40 sandpapir eller noe...

la os si at det var skikkeleg lakk på objektet som skal lakkes så hopper du inn her ;)

så la oss si du sitter igjen med mettalet nå...
nå sparkler du det som eventuelt skal sparkles (ujevnheter, bulker osv) puss under der du skal pusse med et P120 papir, blås bort støv\tørk bort med hand(ren hand) så legger du på sparkel, puss den med P120 papir...
puss over alt med et P240 - 360 papir, viss du pusser først en del så kjenner du fort forskjelen på der du har pusset med P40 og P240, så er det bare å få det slik som med P240 (trenger ikke pusse deg i hel)

så sprøyter på du en slipe grunning, legg en 3 - 4 strøk hvertfall... viss du får tak i så er det ikke dumt å legge et lag med syregrunning under slipegrunninga, da syra er bedre, men den bygger ingenting

når dette er tørt, står på boksen hvor lenge den må ligge før du kan pusse den...

når du nå skal pusse den så bruker du papir fra P360 til P800
dette kommer ann på hva farge du har tenkt å legge over...
viss du skal ha en metalik base(farge som må ha klarlakk over seg) så bør du pusse med P800
men viss du skal ha en tett base (farge som må ha klarlakk over seg) så trenger du ikke bruke så fint, holder lenge med P600...
men viss du alikevell ikke skal ha metalik farge så er det bare dumt å bruke farge som du må ha klarlakk på...
så viss du skal bruke lakk som du ikke trenger klarlakk på så matter du bare med P360 eller finere...

så tar vi påføring med tett farge (trenger ikke klarlakk) da tar du bare 2 strøk med lakk, viss du heletiden beveger deg slik at du får lyset akurat der du sprøyter så ser du når du får flyt i lakken og du vil få et skinnende resultat

viss du skal lakke base (lakk som trenger klarlakk) så sprøyter du på så mange støk med lakk som du trenger for å få dekt alt, trenger ikke ha flyt i denne...
viss du lakker metalik så må du legge til et lite steg etterpå, når lakken er støvtørr (når den blir matt) så sprøyter du et lite "dråpestrøk" over... dette skal være VELDIG tynt, ikke noe som helst dekk i det hele tatt, hold boksen ca halvmeter i fra når du gjør dette, dette gjør at lakken ikke skjolder seg (ser ikke fint ut)

så når den er HELT matt, ingen blanke flekker igjen i det hele tatt (sjekk krinkelkroker, tørker senest her)

så sprøyter du klarlakk (NEI DU SKAL IKKE PUSSE OVER BASEN(FARGEN SOM TRENGER KLARLAKK OVER SEG) MED NOE SOM HELST!!!!!)
dette gjør du på samme måte som den fargen som du ikke skulle ha klarlakk over

håper dette hjelper litt :)
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Wow Elanzer, det var en fyldig forklaring. Denne tråden er bookmarka til Miatapedia tråden :)
2re
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 704

Post by 2re »

Hauk wrote:I håp om å skåne Superleggeraene må jeg jo bidra litt:

Det jeg fant i farta av hvite MX-5 med veltebøyler (kun svart- og sølvfarga bøyler) :

Image
Første gang jeg har sett BRG felger...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Glimrende tilbakemeldinger, dette får jeg bruk for :D
Blir nok neppe å ta det i en slik grad som Elanzer beskriver though, det blir både for kostbart og tidkrevende.

Jeg har dog bestemt meg for å montere bøylen i helga uten å lakkere den først, mye for å være sikker på at den passer og for å unngå skader og tøv ved førstegangsmontering. I tillegg vil jeg spare mye tid på ei helg hvor jeg har vanvittig mye å gjøre med bilen, og alt for lite tid å gjøre det på.
Så i helga blir det varmeskjoldfesting/fjerning, stolmontering og bøylemontering. Så får vi ta lakkeringa neste helg.

(Bøyla er jo grell blå, så den står i stil med hjulmuttere og ventilhetter ;))
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Du vil jo gjøre det skikkelig da? :D

Husk bilder! Og post de på tråden din! :D
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Joda, men skal jeg leie lokale og kjøpe meg utstyr til 2000,- for å lakkere bøyla, så kan jeg like godt levere den til lakkering profesjonelt.
"Skikkelig" er relativt, og det er begrenset hvor mye ressurser jeg disponerer.

Bilder kommer ja, begynner på seter/bøyle i kveld :)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Hva med å faktisk spandere litt extra på den, sende den til pulverlakking, da får man en utrolig sterk lakk så holder,, finnes firmaer i norge så ikke er så ille dyre på dette..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Tja, jeg burde kanskje vurdere det.
Skal sjekke med litt priser, siden jeg uansett må ut med en del penger for å gjøre dette selv.
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Men på en annen side så får du alltids bruk for utstyret du går til innkjøp av til senere. Erfaringa kan komme godt med :) Lakk alene kan koste deg nærmere 1000 lappen. Så trenger du diverse utstyr som gir ca 500 +/- Er det så mye å spare på å gjøre det profesjonelt? Hør litt rundt! Lykke til!
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 785

Post by Elanzer »

slik som eg skrev det så var det berekna for sprayboks lakking i garasjen for allman... et par ark med pussepapir...
du vil jo sitte igjen med XX antal spraybokser og XXX ark med pussepapir for 2000kr...
ville tru at slik som eg beskrev det så vil det kansje koste deg max 200kr?
viss lakken på bøylen er fin uten noen hakk ned til metallet så trenger du jo ikke grunning en gang...
da er det bare til å matte ned med 400papir? og dysje på et par tre strøk så er den god... 2 spraybokser... tja 100 150kr ?
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Åja, jeg tenkte på sånn dyr lakk fra butikk :P

Men ved siden av sandpapir, så er det greit å tørke og vaske av, hvorav jeg anbefaler lynol som et godt middel. Men så er det alt arbeidet som blir satt i det og da.
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

mitt tips. lever den til pulverlakk, ryker deg på ca 1k, inkl blåsing og lakk,og resultatet blir strøkent.. og du slipper å legge no arbeid i det selv. jeg gjorde det på min. angrer ikke.. solid lakk og.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply