Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Re: Skrudde felger - O-ringen lekker - HJELP!

Post by nope-mx5 »

Chan wrote:Har fått bud på jobben 1000-1500 kr per felg (dele, rense, kløyve felgene på ny). Noen som synes dette er ok pris?
Jeg hadde tatt de med, fått av dekka og testet å rense skikkelig + fuge skjøten med tec7.
la den "herde" i 24 timer el.så (den blir ikke hard, men blir elastisk).
Så på med hjula og sjekke at ting er tett.

Ikke vits å kaste bort 4-6000 om man ikke MÅ.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Hørtes dyrt ut. Potensielt 6000,- for å "fikse" på felgene?
Drit i det og kjøp noen andre felger.

Kanskje noen med en mer "praktisk" dekkstørrelse.

Hva med disse som Kolbotn selger?
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 16&t=13629

My 50 cent.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

At alle felgene har fått problemer med lekkasje i skjøten omtrent samtidig høres ganske usannsynlig ut. I så fall ville jeg kvittet meg med skiten og benyttet anledningen til å skaffet meg nye felger (som ser bedre ut)

Problemløsning fungerer stort sett likt for alle typer problemer, bortsett fra med kvinnfolk.

1. Finn årsak til problemet
2. Hvis årsak og løsning er uklar forsøk med den ENKLESTE, BILLIGSTE og RASKESTE løsningen FØRST.

I dette tilfellet er det i allefall ikke å splitte felgene og skifte O-ring.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Enig med arild, hvorfor ikkje prøve skum, koster ingenting å prøve. biltema har billigt skum, og holder det, så kan du slite ut dekka minst før man stresser.. Og er dem skrudde så er dem lettsolgte uansett stand..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

Hvis dem lekker så mye at det blir vanskelig å få tett igjen, så tyder det på at Postert desverre har brukt billigst mulig produksjonsmetode og alu-emne.
Delte felger krever noe stell av og til, uansett. Men det er en grunn til at gode to/tre-delte felger koster..
Liker du designet, så ville jeg finni noen som likner i stedet.

Sjøl så ville jeg gått for noen andre felger som bilen faktisk fortjener, da de Postert felga ser billige ut og hadde gjort seg bedre i et "one-piece" design uten skruene.
Hjelper lite at de er to-delte når en ikke får tak i del for del lengre?

Dette er min mening altså, selv om det kanskje er hardt og brutalt.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Må si meg enig med doktoren. 6000kr er galskap når man får geniale konstruert og lagde Enkei osv. til 10 lapper.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Hehe, er glad folk kommer med meninger. Får meg også i tenke boksen. Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det var verdt penga, men 6000 kr er penger det også, penger som kunne blitt brukt på noe annet i stedet for. Er glad dere prøver å få meg på andre tanker.

@StianOppistov: Da er det bestemt: Skum skal fylles i dekka først. Det blir et 4-5 sek sprut i hvert dekk. Lar dekket stå i 24 timer. Deretter fylle luft.
Hvorfor jeg ikke kjører med de med engang, er at det er felgene som lekker, ikke dekka. Kjører jeg, så slynges skummen utover og får ikke nærmet seg de stedene på felgene som egentlig skal tettes.
Hvis alt går bra, så skal jeg nok vente til vinteren eller noe før jeg tenker på å gjøre noe morsomt med felgene :)

@arildh: Jeg har en følelse på at alle felgene lekker. Jeg holder på med et lite dokumenteringsprosjekt (sjekke luft hver 2. uke eller noe sånt. Eller når jeg har tid og gidder å fulle luft), for å finne ut hvor de virkelige synderne er. Såvidt jeg vet til nå, er det høyre fremme og bak som lekker mest. Venstre side virker nesten til å være i god form. Men jeg skal ikke garantere noe før jeg har blitt ferdig med observasjonen. (Haha, likte delen der du skrev "bortsett fra med kvinnfolk" :D)

@uggla: Dæven, de felga var pene. Kan tenke meg de som vinter felger :D

Postert felgene er ikke billige. De koster rundt 20 lapper og mer. Derfor jeg er litt fanatisk på å beholde felgene. En mulig grunn til at felgene lekker kan jo være fordi forrige eier har skakk skjørt felgene noe gæli, som kan ha hatt ein innvirkning på skjøten på felgene. Tro meg, ingen av felgene så bra ut. ( sjekk her for bilder: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 9&start=15 ) Ellers, håper jeg at ting ikke blir for komplisert!

Ellers, takk nope-mx5, DrHolm, biXen og alle andre som har vært med å kommet med meninger, tips og råd!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

biXen wrote:Må si meg enig med doktoren. 6000kr er galskap når man får geniale konstruert og lagde Enkei osv. til 10 lapper.
Eller mine Kosei med R888 for enda mindre :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Chan wrote: Postert felgene er ikke billige. De koster rundt 20 lapper og mer.
Jeg _TROR_ at de koster/kostet såpass pga. merkeverdien til stylingkittet. Jeg tror ikke det er halvparten så mye for pengene som f.eks. Enkei, Kosei, Volk osv. Og 20 lapper er mye for felger. Jeg betalte det for 4x 18" Enkei GTC01 med Bridgestone Ultra performance vinterdekk frakta over dammen tross alt :)

nope: Enig i det, hadde K3 på min MX-5, meget bra kvalitet. Men vil si Enkei faktisk er et kvart knepp over likevel. Måtte nesten ta på meg selv når jeg pakka opp Enkei felger :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Har glemt å oppdatere her:

Å sprute inn dekk skum i 4-5 sek og la bilen stå over natten har hatt positiv innvirkning på luft lekkasje problemet.

Under "dokumenterings perioden" jeg hadde, fullte jeg luft på det verste hver 2. dag. Og likevel da hadde jeg lekkasje på rundt 0.2-0.6 bar høyre bak. Høyre fremme lekker mye mindre. Venstre side er for såvidt i god stand. Må gå skikkelig gjennom dokumenteringen.

Jeg spruta da skum inn i dekket ene kvelden etter jobb (kun høyre bak dekk). Dagen derpå var det å fulle på luft. 2 dager etterpå var det å sjekke luft trykket igjen. Resultat: Ingen lekkasjer! Dette er ikke garantert enda, så jeg skal prøve å se om jeg orker å sjekke luft trykket imorgen også. Kommer tilbake her med oppdatering når lufttrykk blir sjekket i løpet av en periode på 1-2 uker.

Også er det ganske mye bestemt at fuge jobben kommer jeg til å ta meg av selv i vinter! :)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply