Jeg vet ikke helt hvorfor du fabler i vei over to innlegg om politikk, da jeg ikke har nevnt betaling av skatt noe sted. Hvis du da ikke mener at vi er avhengig av fotoboks-inntekter og høye bilavgifter for å unngå inflasjon...
LoKi wrote:
Meningen med en fotoboks er ikke å TA folk, det er å dempe farta i området. Det er en grunn til at det er skiltet, og bare idioter blir tatt i en fotoboks.
Dette er veldig naivt. 8 av 10 fotobokser står fullstendig malplassert på steder uten myke trafikanter, farlige kryss o.l.
Og hvorfor tror du staten "gjemmer" dem bort på steder det er naturlig å ligge i 90-100 i utdaterte 80-soner eller nedprisede 70-soner som var 90 for 10 år siden. Fordi de genererer store og lettjente inntekter...
Noen eksempler fra områder jeg ferdes mye i:
- De to fotoboksene ved
E18 Elvestad - de står i en helling ut fra skogholtet, den ene da i en nedoverbakke. Ingen god grunn til å ha dem der - hvorfor ikke ha dem ved utkjøringen fra Shell 300m lenger bort eller i selve Elvestadkrysset hvor de hadde gjort en nytte.
- Fotoboksene som sto ved
E6 Ringnestunnellen før Nøstvedttunnellen åpnet - dette var en slette med skau og fjellvegg på begge sider uten trafikkfare. Likevel var det særdeles viktig å ha dem her, og ikke ved barneskolen på Greverud 2km unna.
Den ene sydover lagde dessuten ekstra kø ut av Oslo på ettermiddagen.
- Fotoboksene på E18 rett ved avkjøringen til
Mysen nord. Hvorfor sette to bokser i et avsidesliggende skogshøl i en nedoverbakke når man kunne satt disse i 50-sonen ned mot Mysen sentrum der det ferdes mye myke trafikanter.
- Fotoboksene ved
E18 Svartskogtoppen. Totalt unødvendige, og kun satt opp for å knipse de som akkurat har kjørt forbi en buss før innsnevringen. Ser du mye skolebarn løpende rundt i veibanen her?
Vi må heller ikke glemme alle fotoboksene som sto langs
E6 i Østfold før det ble 4-felt for få år siden. Spesielt mellom Sarpsborg og Svinesund var det mye bokser på lange brede sletter med jorder på hver side der trafikken fløt best i 90-100. Nei, her var det viktig å dempe fart, flyt og effektivitet! Her må jeg igjen minne om at det ikke var kryssende trafikk, barnehager, kjøpesentere m.m...Disse boksene hadde gjort større nytte for seg i tettbebygde strøk (Sarpsborg/Moss f.eks), men der hadde de ikke dratt inn nok penger pr døgn til at det var forsvarlig økonomisk.
Selv bor jeg i en uoversiktlig 60-sone uten fortau, og det går knirkefritt. Trafikken går i 50-80 og ingen blir drept av spinnville nordmenn i Toyota Avensiser som ligger på turtallssperra på tredje gir bare fordi det ikke er overvåking.
Som en kuriositet kan jeg jo nevne at naboen min på 76 som kjører 20k km i året, alltid i fartsgrensen eller under, ble knipset av en fotoboks langt oppi et gudsforlatt høl i midt-norge. Han lå som nr 4 i en kø som lå i 80-85km/t på nåla, og plutselig blinket det (kun på han av en eller annen grunn). Dette var første gang han ble tatt i boks, og det føltes blodig urettferdig å bli kraftig bøtelagt når man allerede betaler så mye eiendoms- og bilrelaterte avgifter som man gjør. Å forsvare denne boksen langt inni skauen med å vifte trafikksikkerhetsflagget blir rett og slett for dumt. Og han er ikke alene om slike tilfeller...
Så jeg må bare gjenta meg selv - tommelen opp til sabotasje av fotobokser. De få kronene de bruker på en ny boks vil uansett bli sløst vekk i det enorme offentlige byråkratiet...