forbanna mye besserwissers her.. Erik. selv orginale mx5, toucher bumpstops ved hard kjøring.. tror du meg ikke, smell en strips på demperstaget, hele nede ved dempern. kjør en runde på autoslalom, og sjekk hvor nært opp til bumpstops du har klart å dytte denne stripsen ( dette gjelder seff med org bil, eller gjerne med eibach fjærer)..
det ER kort fjæringsvei på orginale mx5er.
En kjapp generalisering her.. når jeg skriver om eibach fjærer,mener jeg tilsvarende eibach pro kit som endel kjøper som senkesett. snakker IKKE om eibach fjærer medfølgende eller solgt løst til feks coilovers til banebruk osv, da dette blir en helt annen diskusjon. det er underforstått at man ikke mener dette i de tidligere postene her heller. ikke vær vrang erik.
saken er så enkel som at mx5 er designet for å gi akseptabel kvalitet på komfort, men samtidig være presis og "fast" når man kjører hardt.. dette er faktisk løst ved at bilen mer eller mindre legger seg på bumpstops permanent på hard svingkjøring..
Med orginal høyde har man litt vandring før demperne rører bump stops. Slik skal det også være. Det sørger for at komforten er så bra som vi vet at den er på en orginal mx5.
Med ca orginal høyde (14" fra senter av felg til skjermbue), så har man i underkant av 30mm klaring fra toppen av demper, til bumpstop. dette gjør at man får noe sånt som 40something mm vandring på hjulet før dempern rører bumpstops..
SI deretter at man har senket bilen slik at den ser kul ut, feks med eibach fjærer, man bruker feks gode bilstein dempere , og orginale bumpstops, kombinert med orginale øvre demperfester. Altså et relativt vanlig oppsett blandt mx5 eiere..
man ender da opp med en mx på ca denne høyden
Hvordan tror folket det står til med klaringen mellom bumpstops og toppen av demper da.. tipper de færreste her faktisk har (inkl Erik ser det ut som) har tatt seg tida til å sjekke dette, med tanke på mengden vranglære og harde påstander som er i denne tråden.
klaring mellom demper og bumpstop i dette tilfellet, vil være ca 0mm foran og bak.
Dette høres jo selvsagt grusomt ut, og må jo være meget farlig osv. Feil.. bumpstops på mx5 fungerer i praksis som en ekstra, progressiv fjær, som gjør bilen gradvis(men ganske fort) stivere ettersom bumpstops blir mer og mer komprimert. Derfor merker man heller ikke noe til dette. Er jo ikke som at bumpstop er en massiv og ubevegelig bråstopp.
jeg har kontrollmålt dette på min bil med agx dempere en gang i tida, og det var samme tilfelle med afco demperne i starten(derfor de også kom med redesign på øvre demperfeste ganske kjapt).
Det er heller ikke uten grunn at NB øvre demperfester flytter festepunktet for dempern noe oppover(bump stop følger etter)
Av samme grunn selger FM(fm har eget design) og fat cat motorsport ( oem mazda 99-05 topmount) andre fester enn orginale na demperfestene.
NA øvre demperfester vil med 100% sikkerhet gjøre at en bil senket med fek eibach fjærer tilbringer en stor del av sitt liv som sportsbil, med å lene seg på bumpstops(selv om det ikke merkes, så er det tilfelle).
Eibach i seg selv er ikke dårlig, og ja, de er stivere enn oem fjærer Erik. men i forhold til hvor mye de senker, så er økningen i hardhet på fjærene veldig liten. og bidrar i stor grad til at bumpstops brukes enda mer. Bumpstops er ikke solide, men øker som jeg skrev tidligere progressivt i hardhet.
Tall fra shaik(fat cat motorsport) tyder på at hardheten i NA bumpstops øker fra ca 100lb/in ved 10mm kompresjon, til voldsomme 600lb/in ved 35mm kompresjon. Dette er faktisk forklaringa på det mange melder om eibach fjærer på ellers ganske orginale NA biler. helt ok komfort til å begynne med, og man kan cruise komfortabelt rundt på gata med sine 220lb/in fjærer (orginale er 160) men når man treffer større ujevnheter, og dempern allerede ligger innenfor noen få millimeter fra bumpstop, så sier det seg selv at det ikke skal store vandringa til, før de relativt komfortable eibach fjærene , sammen med en 35mm komprimert bumpstop, er forvandlet til en knallhard fjær, og resultatet er de harde slaga som og "bunninga" som endel melder om.
Med en noe stivere fjær i utgangspunktet. NB eller annen type hevet øvre demperfeste , og feks fat cat sine bumpstops(som i forhold til orginale mazda bumpstops, har en mykere oppbygning, ihvertfall fram til 40mm kompresjon) så vil de aller fleste oppleve merkbart bedre komfort enn med eibach fjærer og resten orginalt..
det jeg vil fram til.. ikke alt mazda gjør er perfekt, når vi idioter i diverse garasjer rundt om prøver å forbedre tingene uten å vite hva vi gjør, så gjør vi ofte saken verre. Derimot så er det fullt mulig å gjøre ting bedre enn mazda til sportslig bruk, men det krever mer enn å bare hive inn senkefjærer..
Erik.. du er en påståelig f*** noen ganger.. jeg gidder ikke prøve å lære deg noe om orginale ting, eller hva som kom på forskjellige modeller, eller hvordan en 93 le skal være, for der kan du mye. Men innimellom tar du skikkelig feil, men problemet er at siden folk hører på deg, tar alle, alt du sier for god fisk. I din situasjon da, bør du være veldig sikker på at du faktisk har rett før du går ut såpass hardt som du gjør..
Veit du ikke liker det Erik, men i dette tilfellet må jeg desverre be deg holde kjeft, drit i å kom med vranglære, spesiellt når såpass mye folk ser litt opp til deg og dine prosjekter.
fant tilslutt i nattlige greiene her noen bilder som viser greiene jeg selv har målt meg fram til for lenge siden.
14" senter av felg til hjulbue, bak (tilsvarende orginalt) her med bilstein dempere og orginale na bumpstops/øvre fester.
12.75" senter av felg til hjulbue , bak (tilsvarende en pent senket mx med feks eibach eller lignende)
12.5" senter av felg til hjulbue foran (man kjører som kjent bittelitt lavere foran på mx5 for max performance

)
med hilsen Harald, seint i natta, men forbanna over at folk skal komme med så mye vranglære..