Page 2 of 3

Re: Import av delebil

Posted: 13 Aug 2010, 15:47
by Kjakan
Jeg håper ikke at dette er framtiden for mx5-miljøet, at man slakter gode biler i fleng fordi det er dyrt her til lands.
Det har skjedd blant BMW-folk, her har nordmenn støvsugd Sverige, Tyskland og England for gamle og sjeldne M5 (samt en del ikke så sjeldne M3) for å slakte bilene og selge delene videre. Jeg synes det er synd å se at så mange biler med potensiale blir demontert av nordmenn som bare tenker penger...Håper ikke det blir vanlig de neste årene at folk henter NA 1.8-biler fra utlandet kun for å partere dem og tjene/spare noen kroner.

Re: Import av delebil

Posted: 13 Aug 2010, 18:56
by DrHolm
Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P

Re: Import av delebil

Posted: 13 Aug 2010, 19:51
by Miatapowers
Kjakan wrote:Jeg håper ikke at dette er framtiden for mx5-miljøet, at man slakter gode biler i fleng fordi det er dyrt her til lands.
Det har skjedd blant BMW-folk, her har nordmenn støvsugd Sverige, Tyskland og England for gamle og sjeldne M5 (samt en del ikke så sjeldne M3) for å slakte bilene og selge delene videre. Jeg synes det er synd å se at så mange biler med potensiale blir demontert av nordmenn som bare tenker penger...Håper ikke det blir vanlig de neste årene at folk henter NA 1.8-biler fra utlandet kun for å partere dem og tjene/spare noen kroner.

Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..

Re: Import av delebil

Posted: 13 Aug 2010, 21:49
by Kjakan
DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P
Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
StianOppistov wrote: Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
Igjen ser man den norske pengementaliteten...

Re: Import av delebil

Posted: 13 Aug 2010, 23:14
by jallatralla
Tror nok hogging av en delebil, selv en i god stand, stort sett redder mer bil enn det skroter når alt kommer til alt.

At antall eksemplarer går ned er ikke noe som skjer fordi 10-20 entusiaster får deler av 1 bil.

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 00:18
by LoKi
Kjakan wrote:
DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P
Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
StianOppistov wrote: Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
Igjen ser man den norske pengementaliteten...
Man tilfredsstiller en etterspørsel.. Hmm.. minner meg om et litt rart ord. Kapo.. Kape.. Kapi.. Kapitisme? Nei.. Kapitalisme var det ja!

En av befalene jeg hadde under førstegangstjenesten tilbake på nittitallet en gang sa noe veldig smart en gang som minner meg om dette:
Å drive med hest er ikke den kjappeste måten å tape penger, men det er den sikreste.

Gud forby at en gjennomsnittlig nordmann skal tjene penger på å levere brukte deler til MX5-miljøet.

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 00:47
by Kjakan
LoKi wrote:Man tilfredsstiller en etterspørsel.. Hmm.. minner meg om et litt rart ord. Kapo.. Kape.. Kapi.. Kapitisme? Nei.. Kapitalisme var det ja!
Gud forby at en gjennomsnittlig nordmann skal tjene penger på å levere brukte deler til MX5-miljøet.
At en person tjener noen tusen på salg av rustne forskjermer er ikke poenget.
Problemet er at kapitalisme ikke funker optimalt for bilparken og bilentusiaster på sikt. Som jeg nevnte, når griske nordmenn slakter unike, gamle M5-modeller i meget god stand siden de skal ha motoren stående i garasjen, er det for gæli. Et annet eksempel - på 70/80-tallet ble legendariske muskelbiler fra Dodge behandlet som søppel i statene, og mye endte på høggeren o.l. I dag er Challenger/Charger/Superbird/Cuda m.m fra 1965-1972 vurdert som gull, og selges dyrt fordi nesten ingen av bilene ble tatt vare på i den perioden bilene var billige i innkjøp.
Som bilentusiast (og ikke bare MX5ENTUSIAST) synes jeg det er utrolig synd at biler forsvinner så fort, men folk på forumet klarer ikke tenke langsiktig, men kun på egen økonomisk vinning her og nå.

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 07:02
by DrHolm
Kjakan wrote:
DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P
Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
Men det er jo sånn det er med alt, og alltid kommer til å bli Mr.
Respekterer at du misliker det. Å ja! Ville gjerne innført restaurerings-plikt på enkelte biler jeg. :)
Du kan jo føye til Suzuki Swift GTi mk1 til den lista, av 52 registrerte veit jeg om to-tre som fortsatt går. Men her er det rust som spiser dem opp...

Og jo, jeg respekterer biler.

Kjøre debatten over i en annen tråd? for detta sporer jo totalt av...igjen... :roll:

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 08:47
by jallatralla
Er ikke så farlig at det sporer av...debatten er jo over.

Det blir alltid mindre av bilmodeller, medmindre alle står i glass. Biler er ment å brukes. At en MX5 forsyner mange ivrige entusiaster med deler hjelper nok til å holde flere MXer på veien enn det fjerner.

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 08:52
by petterbw
jeg stemmer for at flest mulig biler blir gjenvunnet som deler. det er bedre enn at de blir pressa på huggern. og siden min bil ikke akkurat er en delebil så blir den jo bare mer og mer verdt etterhvert som alle andre blir borte. vinn vinn i mine øyne.

er ikke vits å ta vare på en gammer bil bare fordi den VAR bra. de amerikanske greiene du nevner er alle kule biler, men ville aldri kjøpt en uansett. de var bra på den tida de ble lagd, men er etter dagens standard ikke noe tess. håpløst ueffektiv motor, hjuloppheng fra en tilhenger, kjøreegenskaper som et middels stort hangarskip, like sikkert som en søppelkasse, osv, osv.

så det er nok en grunn til at de på et eller annet tidspunkt ble behandlet som søppel....

finnes mange sjeldne biler, de fleste er sjeldne fordi de ikke var noe bra. i motsetning til mx5 som er bra og derfor ikke spesiellt sjelden.

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 10:08
by LoKi
Diskusjonen spriker litt, men men.

Å skylde på slakting når det gjelder amerikanske biler er vel litt snevert? Kan mangelen på biler ha noe å gjøre med at disse bilene faktisk er 40 år gamle?
Uansett vil slikt gjøre bilene unike og spesielle, i motsetning til at de vokser på trær. M5 er bare å drite i å importere, siden det tilkommer 40134987293457928347598723495,- i avgifter i det du skal ha skilt på den.
At folk spekulerer i deler til slike biler skjønner jeg godt, det er en av tingene som gjør at samfunnet går rundt.

Spiser du kjøtt, så mangler du respekt for dyr. Drikker du melk, så mangler du respekt for kuer. Går du i klær laget av bomull, så mangler du respekt for barna i Kina. Drikker du brus, så sponser du ny Cayenne til en tannlege. Spiser du McDonalds, så mangler du respekt for det norske kjøkken. Kjører du for fort, så mangler du respekt for livet.
And it goes on and on and on..
Det meste du gjør viser manglende respekt for noe, og jeg synes BILER får tåle det. De som tar vare på spesielle biler er uansett happy campere (siden delene fortsatt koster ca ingenting) når bilene dems raser opp i verdi.

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 11:10
by EspenAndre
Det er nok nå karer...

Re: Import av delebil

Posted: 14 Aug 2010, 18:37
by petterbw
Godt sakt loki :D

Re: Import av delebil

Posted: 19 Aug 2010, 11:42
by Stalfa

Tar du med de som er skadet fra før kommer du ned mot 1000€.

Leie en biltransportlastebil. Kjøre ned hente 4 (8 dersom tilhenger) skadete biler.
Være skrotnisse/mx5-delehai i et par måneder og alle(bortsett fra noen x-mx5-eiere) er fornøyde. :)

Re: Import av delebil

Posted: 19 Aug 2010, 11:45
by LoKi
EspenAndre wrote:Det er nok nå karer...
Det ble helt stille med en gang når du sa i fra. Er ungene dine like lydige, eller skjemmer vi deg bort på forumet? :mrgreen: