Page 2 of 4

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 00:21
by Harald
man vil alltid ha mer.. de som tviholder på at 90hk versjonen går bra nok, er bare litt for stolte til å innrømme at de har kjøpt en altfor treg bil.. sportsbiler skal ikke bli frakjørt av ferielasta mondeo og halvspreke suv'er...

140hk mx, går forresten knapt framover. :P

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 04:24
by BAE
Jeg synes en oppgradering fra 1.8 til 4.0 liter gjorde susen :wink:
Men etter en stund kunne man alltid hatt 50 hk mer.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 06:29
by LoKi
Vendepunktet for meg var på tur fra trening på Holmlia i vår.
En 19-åring i sin drit slitne BMW 520 e39 holdt meg på motorveien, og jeg hadde ikke klart å passere han om han ikke hadde slakka ned.

Han lo av meg.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 09:32
by uggla
Det er jo egentlig hele poenget med en Mx-5 da.

JA, vi blir frakjørt av en diesel Golf oppover Skullerud-dumpa.
men
jeg skulle gjerne sett den Mondeoen/Golfen/[insert common car here] som holder XXX km/t og hard pedal gjennom den lett modifiserte Ring 3
i dagens Ulven-Økern-Sinsen-ombygging.

Det gjør jeg nemlig. Og ler meg like fillete hver gang. :D

Det er forhåndsbestemt at vi er underdogs pga motor, men så får vi heller overaske dem ved å kjøre forbi på yttern.... i en sving....
Fortest mulig rett fram, det er tullete det. Enhver gjøk med pappa's automatgirede BMW kan jo kjøre fort rett fram. Det er'ke kjøring.
Blir litt sånn "tissen min er størst, så da er den sikkert best".

Men det er klart, jeg skulle gjerne hatt flere gamper. Helst i en lineær sugemotor. Men ikke på bekostning av god balanse, veigrep og lett vekt.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 09:40
by LoKi
Enig med deg, Uggla. Men det gjør jeg med Coopern også :P
Jeg bare likte ikke situasjonen, og nå skal jeg tråle området for å finne han fyren igjen, og så skal jeg parkere ræva hans mens han ser "Flyin' Miata"- merket forsvinne foran han.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 10:07
by Hauk
Lol... ^^ :)

Det finnes to typer mennesker her i verden; De som takler å bli frakjørt av diesel-stasjonsvogner, og de som ikke takler det.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 10:08
by Agility
LoKi wrote:Enig med deg, Uggla. Men det gjør jeg med Coopern også :P
Jeg bare likte ikke situasjonen, og nå skal jeg tråle området for å finne han fyren igjen, og så skal jeg parkere ræva hans mens han ser "Flyin' Miata"- merket forsvinne foran han.
-Og så blir du stoppa i teknisk kontroll, så må du skru i mange dager og vise bilen og blir sur og... og... og... :wink:

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 10:09
by uggla
Hmm... tar du med Coopern til Rudskogen i helga?
Så kan vi ta en duell der?

Ellers så må jeg få prøvd den en dag, slik at jeg ikke disser wrongwheeldrive'n uten belegg. :)
Men seriøst; har jo hørt mye bra om Minien så den er nok en gøyal bil. Og BRG er aldri helt feil.
Har du 115 hk eller S-utgave?

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 10:48
by LoKi
Agility wrote:
LoKi wrote:Enig med deg, Uggla. Men det gjør jeg med Coopern også :P
Jeg bare likte ikke situasjonen, og nå skal jeg tråle området for å finne han fyren igjen, og så skal jeg parkere ræva hans mens han ser "Flyin' Miata"- merket forsvinne foran han.
-Og så blir du stoppa i teknisk kontroll, så må du skru i mange dager og vise bilen og blir sur og... og... og... :wink:
Blir jeg stoppa i teknisk og får beskjed om å fjerne det som er ulovlig, så blir jeg trist. Ikke sur.
Må jeg derimot legitimere at originale deler faktisk ER originale, og bruke masse penger og tid på det, DA blir jeg sur.

Har en vanlig Cooper med 115 hk. Den er sportslig, men HELT MX blir den nok aldri.
Den er dog litt mer komfortabel, og likevel litt fresk, så jeg fant ut at det var et fint kompromiss med fruen :P
Motoren er forresten mye sprekere enn i en MX, og du merker fort at det er mye mer guffe i mellomregisteret og at momentet er høyere. Bilen veier også bare 1080 kg.

Og den kommer ALDRI til å se en bane. :)

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 11:15
by EspenAndre
Harald wrote: sportsbiler skal ikke bli frakjørt av ferielasta mondeo og halvspreke suv'er...
Har kjørt på hytteturer med kolleger og kompiser, også med den gamle 116hk'en min..

blir ofte kommentert at det der er ekte sportsbil,
du ligger rolig og lar andre dra fra på langstrekkene, for så å ta igjen (veldig) raskt i svingene.. :)

de fleste blir mye mer imponert av det, enn å rase fram på langstrekkene..

dog, med gamlebilen ble jeg forbikjørt av SUV'er på strekket
og måtte ligge og stange i baken dems i svingene om ikke jeg husket å la dem kjøre godt fra meg..

Nå med MSM Big E er det ikke noe problem :)
Kjører stort sett fra både her og der

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 12:41
by Agility
LoKi wrote: Må jeg derimot legitimere at originale deler faktisk ER originale, og bruke masse penger og tid på det, DA blir jeg sur.
Åkkei, du skal kreditt få for den... :D

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 12:57
by jallatralla
Det finnes vel bedre utgangspunkt enn en MX-5 om drømmen er å dra fra en 535d på motorvei.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 12:58
by petterbw
nå er det heldigvis ikke sånn at mx5'en får dårligere grep i svinger hvis en putte rlitt mer hester i den. en kan fortsatt kjøre fra i svinger, men med litt mer gamp så slipper en å bli forbikjørt når veien er rett og fin.

mx5 med turbo blir jo som å få både pose og sekk

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 13:27
by uggla
nå er det heldigvis ikke sånn at mx5'en får dårligere grep i svinger hvis en putter litt mer hester i den.
Nei for så vidt ikke, men jeg testa MSM'en til AOB og det der turboskyvet kommer ganske kjapt og brutalt.
Absolutt moro men jeg vil jeg helst ha nesa rett frem når det kommer.

Personlig liker jeg veldig godt den lineære kraftkurven i en sugemotor, så jeg hadde vel heller gått for kompressor (om jeg hadde turt..).
Uansett overlading, så krysser man liksom en grense som fører mye annet med seg;
bremser, clutch, diff, dyser, ecu, eksos, kjøling, mapping, etc, etc.
Alt blir liksom litt for avansert. Mer å styre med, mer å stille på, mer å følge opp, flere målere, mer som kan gå gærent.
Jeg er redd den enkle sportsbilfølelsen blir borte.

Men det er klart et ordentlig gjennomført bygg blir bra det, (Harald f.eks) men det koster jo bacon og XXXX arbeidstimer.

Re: 1.6 vs 1.8

Posted: 30 Sep 2010, 14:30
by petterbw
liten kompressor er jo ikke så mye stress det da. kan jo fint putte i hvertfall 0.5 bar på en dønn original 1.6l. må vel ha powercard, men det følger jo med i kittene.

men helt enig i lineær kraftkurve. sånn sett er jo wankel bilene helt overlegne. (tenker da på sugewankel)