Luftinntak

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Agility »

Jeg kjøpte meg et sportfilter + adapter på Biltema, lagde en festebrakett for luftmengdemåleren og tilslutt klipte/bøyde jeg til et varmeskjold (filteret ligger bakover over mainfolden) av noe blikk. Kikk i tråden min så finner du bilder...
Annen respons i bilen, gromlyd :twisted: og tøffere :mrgreen: motorrom. Billig og enkelt om du vil teste litt før du evt. kjøper dyrt stæsj. Varmeskjoldet er ikke veldig viktig da airflow'en går gjennom motorommet. Prøvde også en vri med å ha filteret fremover med et fleksibelt rør, men da ble det ekstra kicket som kommer på 4000rpm borte (!) -blir tilsvarende det du ser på hos RacingBeat... :roll:

Filter 33234 199,-
Adapterplate 33248 149,-

Bare et forslag...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by jallatralla »

Har et KN Typhoon i bilen, og det lager ingen ny lyd på lave turtall og dreiser til med skikkelig sinnalyd når nåla passerer 3500....om det har noen reell effekt vet jeg ikke, men lyden er perfekt for en roadster...mer hissig snerring enn rumling.

Kan gi avhengighet av forbikjøring i tunnel, så er du advart. :lol:
2001 1.6 NBFL
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by twr »

Skulle aldri ha spurt, er jo mer forvirra enn noen gang nå... :? Uansett, takk for all respons! :)

Ny plan er å gå for DIY/Biltema-løsningen til Agility, og så ihvertfall kjøre med den i vinter... Til våren blir det kanskje enten CAI eller Racing Beat (evnt med et system for å lede friskluft til filteret).

Agility: Kan du si noe om hvordan du lagde festebraketten, evnt ta et bilde? Takk! :)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by mussa »

Hehe.. Jeg har denne diy løsningen på begge bilene mine.. Kjøpte brakett på Biltema som passer på luftmengdemåleren, men jeg valgte filter fra en annen levrandør enn Biltema.. MX5`n har et filter fra Green, Jeep`n fikk et fra K&N.. Jeg har kjørt sånn siden 2008 og er fornøyd med det.. Skal ta det et steg videre snart da, sette på en tempmåler i innsug også måle tempraturer rundt omkring.. Har en kompis som påstår han kan lage et custom innsug for noen få 100-lapper som skal være veldig bra..

Kjapt spørsmål til dere med litt mer erfaring.. Hvorfor kjører man ikke på med intercooler på en NA bil hvis den våte drøm er lavere innsugstemp?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Hayaku »

mussa wrote:Hehe.. Jeg har denne diy løsningen på begge bilene mine.. Kjøpte brakett på Biltema som passer på luftmengdemåleren, men jeg valgte filter fra en annen levrandør enn Biltema.. MX5`n har et filter fra Green, Jeep`n fikk et fra K&N.. Jeg har kjørt sånn siden 2008 og er fornøyd med det.. Skal ta det et steg videre snart da, sette på en tempmåler i innsug også måle tempraturer rundt omkring.. Har en kompis som påstår han kan lage et custom innsug for noen få 100-lapper som skal være veldig bra..

Kjapt spørsmål til dere med litt mer erfaring.. Hvorfor kjører man ikke på med intercooler på en NA bil hvis den våte drøm er lavere innsugstemp?
Intercooleren vil uansett ikke gi lavere temperatur enn lufta har ute fra før av, og med tanke på den ekstra motstanden den medfører (ikke mye, men litt) vil det nok heller medføre effekttap med mindre innsugstempen er heeelt redonkules. For å ikke snakke om den ekstra vekta den vil medføre.

Men dere som har kjørt med sportsfilter over lang tid, har noen hatt problem med LMM? Tenker da i forhold til luftfilter-olja som sportsfilter ofte er satt inn med, det herper ikke til LMM alà BMW?..

(edit: BMW sliter vel strengt tatt med Luftmassemåler, og ikke luftmengdemåler... mye å huske på :P )
Last edited by Hayaku on 25 Oct 2010, 15:13, edited 1 time in total.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Agility »

twr wrote:Skulle aldri ha spurt, er jo mer forvirra enn noen gang nå... :? Uansett, takk for all respons! :)

Ny plan er å gå for DIY/Biltema-løsningen til Agility, og så ihvertfall kjøre med den i vinter... Til våren blir det kanskje enten CAI eller Racing Beat (evnt med et system for å lede friskluft til filteret).

Agility: Kan du si noe om hvordan du lagde festebraketten, evnt ta et bilde? Takk! :)
Laga denne kjappt
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 99#p141899
Gudd løkk og Hævv fønn :mrgreen:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by twr »

Mussa: Du må lage en post om det innsuget når den tid kommer!

Agility: Takk skarru ha mann, j****g kult av deg esse! :)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by mussa »

Will do twr.. :) Har en plan, trenger bare litt silikonslange og rør.. også trenger jeg å forlenge LMM..

Så det blir motstand igjennom en IC ja.. Blir jo dårligere flow ja.. Er jo mer enn greit at tempraturen blir den samme som utetempraturen da, noe kaldere luft enn det får man vel ikke uten "aktiv kjøling"??
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Agility »

mussa wrote:Will do twr.. :) Har en plan, trenger bare litt silikonslange og rør.. også trenger jeg å forlenge LMM..

Så det blir motstand igjennom en IC ja.. Blir jo dårligere flow ja.. Er jo mer enn greit at tempraturen blir den samme som utetempraturen da, noe kaldere luft enn det får man vel ikke uten "aktiv kjøling"??
Bare tenkt hvor mye mere effekt du får etterhvert som gradestokken kryper nedover..., nei det var jo bare for oss med helårsbil... :mrgreen:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by mussa »

Hehe.. Ikke sant.. Holder meg for det meste utenfor salta veier ja, men har da piggdekk på bilen.. :P
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by twr »

Mussa: Så det saltes faktisk så langt ute på landet som du bor? ;)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by mussa »

Vel, det saltes ikke de siste 300 meterne fra Kiwi og opp.. Hehe.. Ellers saltes det som bara fy.. Må oljebehandle bilene mine asap så de ikke forsvinner i løpet av vinteren..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Chan »

mussa wrote:Vel, det saltes ikke de siste 300 meterne fra Kiwi og opp.. Hehe.. Ellers saltes det som bara fy.. Må oljebehandle bilene mine asap så de ikke forsvinner i løpet av vinteren..
Du mener vel at bilene dine ikke blir "spist opp" i løpet av vinteren? :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply