sliten clutch?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: sliten clutch?

Post by mojo-91 »

Hvor mye er det egentlig å hente på clutch oppgradering når man ikke kjører på bane?

Det rimeligste kittet koster 85 pund og tipper jeg er et produkt som tilsvarer oem: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/531
Kittet magnus anbefalte, koster 243 pund, og er en solid oppgradering fra oem : http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1805
Så er det kittet fra Sachs, som koster 160 pund.... Noen som har erfaring med dette? : http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/256
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Hvor mye er det egentlig å hente på clutch oppgradering når man ikke kjører på bane?
Det er jo to ting som gjelder:
- at klutsjen greier å overføre kraften fra motoren til drivhjulene uten å slure.
- at den er grei å bruke (ikke for hard) under vanlige kjøreforhold.

Hvis du ikke planlegger å øke motorytelsen ser jeg ingen grunn til å montere noe annet enn en "normal" klutsj.

Den du har nå, har vel holdt et par hundre tusen kilometer.
Så hvis du setter inn tilsvarende, så vil den holde et par hundre tusen kilometer til .......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: sliten clutch?

Post by Harald »

henter ikkeno på clutchbytte med normale oppsett. man kan få litt mer respons på motorn om man i samme slengen bytter til lettere svinghjul osv, men totaltsett veldig lite gevinst. som erik sier. så lenge det ikke slurer, er alt bra.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: sliten clutch?

Post by mojo-91 »

Hvis jeg på sikt vurderer en slik, da? :


Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: sliten clutch?

Post by arildh »

Den underdimensjonerte drosje-kompressoren der er vel neppe noe problem for en orginal clutch.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: sliten clutch?

Post by inglar »

arildh wrote:Den underdimensjonerte drosje-kompressoren der er vel neppe noe problem for en orginal clutch.

Original 1.6 clutch er faktisk kjip selv på den pressa der. Skal du ha presse er det best å oppgradere.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: sliten clutch?

Post by mojo-91 »

Noen som har noen formening hvorvidt den sachs-clutsjen (http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/256) er veldig mye bedre enne den OEM-clutchen til exedy? http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/531
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: sliten clutch?

Post by mojo-91 »

Harald wrote:simring på baksiden av motorn er absolutt verdt ekstra jobben for å bytte :D det er så typisk at sånt begynner å lekke like etter man er ferdig med clutchbytte ellers :P murphy og hans lover ;)
Er det denne pakningen her det er snakk om?

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/707
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply