Page 2 of 3
Re: Vw touran,
Posted: 21 Dec 2010, 22:07
by motorhead
StianOppistov wrote:regnsensor fant eg ikke på lista
Folkevogna mi har "lys- og siktpakke". Den inneholder regnsensor.
Re: Vw touran,
Posted: 21 Dec 2010, 22:19
by Banzaibaggen
Ryggesensor blir du veldig fort glad i men er det xenon på denna orginalt? Om ikke så ta med det også. Den store navipakka er det også en del som selger på finn om du vil ha det siden.
Re: Vw touran,
Posted: 22 Dec 2010, 09:34
by Stalfa
Jeg savner mest for tiden: Automatisk innstilling av seter og speil utifra hvilken nøkkel som låser opp bilen.
Langt i fra noe must. :>
Re: Vw touran,
Posted: 22 Dec 2010, 15:42
by Miatapowers
Banzaibaggen wrote:Ryggesensor blir du veldig fort glad i men er det xenon på denna orginalt? Om ikke så ta med det også. Den store navipakka er det også en del som selger på finn om du vil ha det siden.
12-13000 for xenons og mine hid kit på passaten til 800kr funker vel like bra..

tror faktisk dem funker bedre,
Men forhørte meg i dag, lang ventetid igrunn, uke 7 eller noe..
Re: Vw touran,
Posted: 22 Dec 2010, 20:47
by Harald
dine ettermonterte er ikke lovlig da

og om det er samme type som på feks mx5en din, så er det griselang start tid på dem kontra moderne nye biler(min 07 bmw lyser de fullt ca umiddelbart.
ser greia med å spare penger, men endel av utstyret er jo typisk sånn "alle" skal ha om de kjøper bruktbil og. sånn for videresalg kan jo noen av de "vanlige" tinga være kjekt å ha
Re: Vw touran,
Posted: 22 Dec 2010, 23:25
by Hauk
Er det ikke en haug av disse brukte Touranene med DSG som har bytta girkasse før de runder 100K km?
(Ref en eller annen tråd et eller annet sted (tm).)
Den Superben som kjørte på siste autoslalom hadde DSG. Ved hard launch var det 3-4 harde klikk fra kassa før bilen skjøt fart.
DSG? Meh...
Re: Vw touran,
Posted: 23 Dec 2010, 00:22
by LoKi
Leste om det i Motor i dag faktisk.
Det er noen DSG-kasser med software-feil, som gjør at det blir "lag" i giring, og at bilen setter seg i fri.
I henhold til hva VW sier, så kommer dette av at ECU tror at clutchen er overopphetet, og setter dermed bilen i fri for å kjøle den ned.
DSG'en i seg selv er visst uber, men denne feilen er så klart et stort hakk i CV'en.
Re: Vw touran,
Posted: 23 Dec 2010, 00:53
by Kolbotn
Pappa hadde problemer med dsg kassa på første touranen sin, 2.0 140hk, på andre touranen 2.0 170hk fungerte den bra.
Men det stemmer at de har hatt noen problemer ja. Hvis jeg skulle hatt VAG, så hadde det blitt med DSG uansett...
Re: Vw touran,
Posted: 23 Dec 2010, 01:46
by motorhead
Kolbotn wrote:Hvis jeg skulle hatt VAG, så hadde det blitt med DSG uansett...
Har kjørt mye VAG. Alt fra minste Polo til R8 V10. Selv om DSG, eller S- R-tronic, funker bra, liker jeg selv å ha kontrollen på når girskiftene skal skje ved aktiv kjøring. Så sant jeg ikke kjører diesel, kommer jeg til å velge manuelt også i framtida.
Ellers er da ikke levering uke 7 ( så sant det ikke er 2012

) så ille til å væra VAG. Måtte vente 4-5 mnder på den jeg hadde bestilling på. Da blei det fort bruktbil på meg gitt..
Re: Vw touran,
Posted: 23 Dec 2010, 14:21
by uggla
Enig med motorhead.
Skal man først ha automat er DSG konge. Deilig girkasse som slår det meste andre (bla Toyota-rælet) ned i støvlene.
Riktignok mtp prisklassen. BMW og Merce har noen deilige kasser de og, men det er jo i premium-segmentet.
Men liker best manuell, særlig ved sportslig kjøring.
Har kjørt mange pizza-mil i Touran 105Hk TDI med DSG i "gamle dager" (Les. 05-06) . De tålte mye juling da ihvertfall.
Mags
Re: Vw touran,
Posted: 23 Dec 2010, 21:29
by Miatapowers
Fruen vil ikke ha automatgir, eg vil egentlig ikke ha det selv heller. er redd det blir manuell gir,, men i disse tider med masse snø, så fundere eg masse på hvorfor eg vil ha ny bil, når den gamle passat med 4x4 drift er så sykt bra..

leker og har det masse morro.. torsen diff på den bak også,,
Men ønsket om ny bil ligger høyt på lista, eg regner med at eg bestiller en touran enten i romhjula eller rett etter nyttår,,
Eg vet at eg burde lagt inn dem extra kronene til original xenons, men da har eg ikke råd til å kjøpe bilen, eller må fjerne panorama taket eller webasto varmern,, mine illegale lys på passat har dugd i over 2år nå, både på eu og tekniske kontroller, dem blender heller ingen, eg har fått fruen til å kjøre mot meg.. xenon er bare illegalt på nær og grøftelys, langlys er lov.. Dem er muligens litt trege, men plager ikke meg på passat. bare å swithe litt fort ved oppstart så får dem kraftigere startsignal..
Re: Vw touran,
Posted: 24 Dec 2010, 06:48
by Pelle
Kona mi ville heller ikke ha automat på bilen sin, fikk heldigvis overtalt henne, og nå vil hun ikke kjøre annet.
Er ikke til å nekte for at det er behagelig for "everyday mindless driving".
Re: Vw touran,
Posted: 24 Dec 2010, 10:24
by Kjakan
Det er jo gøy å kjøpe splitter ny bil - det er en god følelse når du er første brukeren i en strøken bil der alt funker fjell.
Du får huske på at jo mere ekstrautstyr bilen har, jo flere feilkilder har den. DSG-kassene har dårlig kvalitet og sliter med havarier som andre har nevnt, og ryggesensorer er ting som alltid går i filler med tiden. Automatkasser fører til dyrere bilhold, og gjør ting unødvendig komplisert med alderen. Jeg synes regnsensoren i min bil er ræva på alle måter, og ville heller hatt en 5-trinns intervallvisker hvis det var mulig.
Har kjørt ca 150 mil med den 1.6TDIen, og den funker ok til snill kjøring. Men spesiellt ved forbikjøringer merker du at den kun har 105hk, ting tar tid. Husk at oppgitt forbruk (0.45 blandet) fra fabrikk sjelden stemmer på disse motorene, reelt forbruk ligger ofte på 0.55-0.6.
Re: Vw touran,
Posted: 24 Dec 2010, 11:44
by Stalfa
Kjakan wrote:Det er jo gøy å kjøpe splitter ny bil - det er en god følelse når du er første brukeren i en strøken bil der alt funker fjell.
Du får huske på at jo mere ekstrautstyr bilen har, jo flere feilkilder har den. DSG-kassene har dårlig kvalitet og sliter med havarier som andre har nevnt, og ryggesensorer er ting som alltid går i filler med tiden. Automatkasser fører til dyrere bilhold, og gjør ting unødvendig komplisert med alderen. Jeg synes regnsensoren i min bil er ræva på alle måter, og ville heller hatt en 5-trinns intervallvisker hvis det var mulig.
Har kjørt ca 150 mil med den 1.6TDIen, og den funker ok til snill kjøring. Men spesiellt ved forbikjøringer merker du at den kun har 105hk, ting tar tid. Husk at oppgitt forbruk (0.45 blandet) fra fabrikk sjelden stemmer på disse motorene, reelt forbruk ligger ofte på 0.55-0.6.
Når jeg kjøpte Saaben var den 2-3 år gammel og da måtte det byttes et par ryggesensorer, men med en stykkpris på 150-200,- så synes jeg ikke det var så ille. Har ikke måttet bytte på de 4 årene jeg har hatt bilen.
Og regnsensor tror jeg er litt vane, det er håpløst på småkjøring synes jeg. Men på langtur så synes jeg det er meget behagelig. Må sies jeg har skiftet den og, den kostet litt mer(ca 3000,- inkl jobb.) enn en ryggesensor.
Re: Vw touran,
Posted: 24 Dec 2010, 11:59
by biXen
Er regnsensor noe som bare slår på viskerne automatisk? Er ikke det irriterende hvis den ikke har AKKURAT det tempoet man ønsker uansett? (regner med de har perfeksjonert det over en del år slik at det er sånn og ikke bare nesten?). Forstår ikke helt hva man skal med det, ryggesensor kunne jeg tenkt meg på alle biler dog.