Page 2 of 2

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 09 Mar 2011, 20:09
by Miatapowers
Ernst wrote:
StianOppistov wrote: Ja om eg ikke husker feil, så var det borring så var forskjell ifra 1.8-2.0 og slaglende på 2.0-2.3,, Men fort gjort å bytte motorblokk ifra en ford escort eller noe så bruker samme motorblokkene, kan fort gjort hoppe ifra 1.8-2.3l som sikkert hadde vert morro nok med litt kammer og slikt ifra cosworth.. :roll:
Så i teorien kan hive inn en MPS maskin :D
Begynner å bli spennende hehe
Ja googlet meg svimmel på disse motorene for ett par år siden, mye av cosworth delene skal vera bolt on, til og med noen cosworth tunere tar mx5 også,, man får mye morro til ford, det har man alltid fått tak i.. :D Og nå kan man også få det til mazda sine mx-5.. Selgest feks ferdige portet topper med feite ventiler og kammer i england, prisen var heller ikke så ille igrunn.. men er en liten forskjell på toppen, men leste meg til løsninger der også..

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 10 Mar 2011, 09:34
by DrHolm
duratec ja.. Er egen "industri" i England på de. Blir jo brukt i Formel Ford bla. ;)

Edit:

Er forresten et sabla godt tilbud dette her! Minste motor og mer utstyr/vekt (fyschamæien..) men man finner ikke mer, ny sportsbil for gryna?!

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 10 Mar 2011, 09:41
by Agility
-Og så lyst grått skinn da... JÆKK.... :shock:

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 10 Mar 2011, 09:42
by Hauk
Jeg er blitt helt fortapt i den fargen der (dolphin grey). Riktignok et bilde som er photoshoppa i hue og ræva, but still...

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 10 Mar 2011, 14:54
by Ernst
Hauk wrote:Jeg er blitt helt fortapt i den fargen der (dolphin grey). Riktignok et bilde som er photoshoppa i hue og ræva, but still...
29 Mars kommer den til forhandleren her i byen.
Må jo sjekke om den ser bra ut eller ikke :)

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 07 Apr 2011, 11:45
by Atenza
Hei folkens, tillater meg å hilse på som nytt medlem og ny eier av MX-5 for første gang, en 2011 Special Edition i Dolphin gray ;). Har drømt om MX-5 i mer enn 10 år ... Skjønner det er blandede følelser for spesialutgavene av MX-5-en, men for meg ble dette riktig valg - tror jeg, hehe, henter bilen i neste uke. Og som Hauk sier, den fargen er aldeles nydelig på bilen!

Anyway, kommer til å være noob og stille mange dumme spørsmål, og kan jo begynne med om en slik bil krever pigg eller piggfrie vinterdekk? Jeg har aldri eid bakhjulsdrevet bil ... Bor på en topp i en by i Trøndelag, med normalt vinterføre. Og snuppa kommer til å bruke den en del til og fra jobb også ... Innspill?

Atenza.

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 07 Apr 2011, 12:01
by LoKi
Jeg har kjørt i Oslo på H-merkede (høyhastighets) piggfri vinterdekk med turbomatet MX-5 uten problem, selv om de fleste vil si at dette er "livsfarlig".
Dekkvalget er hva du gjør det til, så lenge du kommer deg frem dit du må.

Er du oppmerksom på at du ikke kan være Petter Solberg i svingene, så vil du tilpasse farten deretter, og dermed ikke utgjøre noen stor fare på dårligere dekk.

Mange argumenterer for hvor bra dekk man skal ha, men at fører er oppmerksom på dekkene er viktigere enn noe annet.
De som sverger til testvinnende piggdekk, testvinnende piggfri dekk, eller testvinnende sommerdekk sier gjerne at det er kun dette som er bra nok og at alt annet er trafikkfarlig. Men skal man se på det sånn, så er disse dekkene også dårligere enn gateslicks og rallypigg, så de er jo trafikkfarlige de også..

Hvis du ikke har hatt bakhjulstrekk før, og det samme gjelder madammen, kombinert med at dere faktisk kjører på vinterføre så ville jeg valgt piggdekk.
Bare vær oppmerksom på at levetiden på piggdekk er kortere enn på piggfritt, da slitte piggdekk er DÅRLIGERE enn slitte piggfri dekk.

Dekkvalg er like subjektivt som fargevalg ;)

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 07 Apr 2011, 13:43
by Ernst
Gratulere med NY bil Atenza :)
Personlig ble jeg litt skuffet når jeg så den, men Du kommer garantert til å kose deg.
Har kjørt NC siden 09 og hadde før det ikke kjørt RWD bil siden tidlig 90tall. Har kjørt piggfritt uten problemer.
Så lenge man bruker hode når man er ute å kjører går det Fint

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 07 Apr 2011, 15:34
by Pelle
Gratulerer og velkommen.
Ikke finn på å sett piggdekk på den.
Med ESP er det nesten umulig å kjøre bilen av veien. (bare husk å slå av ESP når du vil kjøre litt mer "inspirert" :wink: )

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 07 Apr 2011, 17:24
by Alex M
Velkommen og gratulerer!!

Når du skal ut å kjøpe vinterdekk til høsten vil du oppdage at det er et begrenset utvalg å velge i. Mx-5 har en litt ukurant dekk dimensjon.
Jeg prøvde å finne 17 tommere , men det måtte jeg bare gi opp.205/45-17 i anstendig kvalitet finnes ikke!!

Endte opp med Michelin Maxi-Ice 2 piggfritt på Momo vinterfelg. 205/50-16.

Styr for all del unna H merkede vinterdekk, blir det skikkelig kallt kommer du ganske enkelt ikke frem (antispinn eller ei), det er min erfaring.

Lykke til.

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 07 Apr 2011, 21:31
by 20´th 1927/2000
Jeg valgte piggfrie i dimensjonen 205/55 16, disse har fungert bra i vinter. De har litt større rulleomkrets en std dim, dette har vært en fordel på vinterføre da du får ca 1cm ekstra bakkeklaring! Jeg har kjørt 12000km på vinterføre i vinter og har ikke stått fast.

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 07 Apr 2011, 23:47
by Ernst
20´th 1927/2000 wrote:Jeg valgte piggfrie i dimensjonen 205/55 16, disse har fungert bra i vinter. De har litt større rulleomkrets en std dim, dette har vært en fordel på vinterføre da du får ca 1cm ekstra bakkeklaring! Jeg har kjørt 12000km på vinterføre i vinter og har ikke stått fast.
Har kjørt Orginal dim + 30mm senking uten problem :)

Re: NY 2011 Special Edition 299.900,-

Posted: 09 Apr 2011, 23:51
by Atenza
Hehe, burde skjønt det - det fins like mange meninger som det fins sjåfører. Godt å ha så mange fagfolk å lene seg på i årene framover ;) ...

Atenza.