felgstørrelse...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

Andre problemer med 17 er jo at bremsene ser skikkelig pinglete ut


hehe.. på noen biler ja ;)
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Da jeg gikk med blibytte-planer i fjor, prøvde jeg en 1,8 140hk med 17" hjul. Den virka faktisk så dau at jeg trodde det var 110hk. Det var ikke STORE forskjellen mellom den jeg hadde da ( 1,6 90hk ) og 140hk!
Nå har kjøpt 1,8 140hk med originale 15" felger, og forskjellen i følelse er betydelig. Uten direkte sammenlikning er det vanskelig å si hvor mye. Nå har riktig nok min 6 trinns kasse, men hvor mye det har å si er jeg usikker på.

Enig i at det er fint med gromme felger, så et sett polerte 16" står høyt på ønskelista sammen med alt for mye annet :)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Vinterdekkene mine veier 15kg (dekk og felg) og sommerdekkene 18kg (litt lettere nå med Toyo)

Og jeg merker veldig stor forskjell på vinter og sommerdekk. Mister mange Hk på sommerdekka. Mye mer enn om jeg skrur på ACn..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

etter litt regning så blir ett sett me kosei k1 racing felger i 17tomms utgavve med 215 toyo proxes gummi 15kg....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
espen
0 RPM
0 RPM
Posts: 36
Joined: 17 Aug 2004, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by espen »

Hei
Ser av diskusjonen her at det kanskje er ok å komme med mine erfaringer ang. dekk/felg dimmensjoner, har hatt utallige biler av ymse varianter, så litt referanse har jeg med meg.
Mange flotte og informtive innlegg på forumet, som helt klart er til nytte for veldig mange.
Alle trenger ikke å finne opp alt selv.
Har for kort tid siden kjøpt min/vår første Mx 5, forøvrig en fantastisk morsom bil, men med 17" og 205/40. Snakk om dårlig kombinasjon, ok å se på, må jo innrømme det, men hensikten med en slik bil må etter mitt syn være kjøregleden, og da var denne kombinasjone særs uheldig.
Veldig sporete / kantete, nervøs, ekstremt følsom for underlaget og ikke minst mye lyd ( men det vil nok variere med dekkprodusenten ) .
Har nå satt på 15"og 205/50, og da fikk bilen tilbake den "feelingen" jeg reknet med at den skulle ha, kjempestas. Nesten som å få helt ny bil. :D

MVH Espen
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote: Ved å velge riktig dekk så får du også ned vekta.

To lette dekk er vel Dunlop SP9000 (ca 8 kg) og Toyo proex T1S (8,2 kg)

Originalfelger er lettere enn de fleste uoriginale felger.
Mazda MX5 felg fra 01-03 (bilde under) veier ca. 7 kg i 16"

Image
:D Derfor jeg etter utallige diskusjoner med meg selv og timevis lesing og leting på diverse forum, endte opp med kombinasjonen av de originale felgene du viser til her Vidar og Toyo proxes T1S. Imidlertid har dekkene 215/40-16 dim, som har enda mer korrekt rulleomkrets enn 205/45-16.

Felgene koster imidlertid FLESK, fikk oppgitt ca.14000 kr. for 4 stk hos Mazda i Norge (Bare felgene UTEN DEKK ! ! ). Jeg kjøpte mine hos en Mazda forhandler i Hamburg.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

HansT wrote:Felgene koster imidlertid FLESK, fikk oppgitt ca.14000 kr. for 4 stk hos Mazda i Norge (Bare felgene UTEN DEKK ! ! ). Jeg kjøpte mine hos en Mazda forhandler i Hamburg.
Og der kostet de mange Euro? :?:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

kodvaag wrote:
HansT wrote:Felgene koster imidlertid FLESK, fikk oppgitt ca.14000 kr. for 4 stk hos Mazda i Norge (Bare felgene UTEN DEKK ! ! ). Jeg kjøpte mine hos en Mazda forhandler i Hamburg.
Og der kostet de mange Euro? :?:
Var kanon-heldig. Sendte først mail til Mazda.de og fikk pris på felgene der, men samtidig beskjed om at jeg måtte kjøpe de fra en i forhandlerkjeden deres, samt at prisen nok ville bli ørlitegranne dyrere hos de.

Prisen på splitters nye var likevel ikke noe jeg ble skremt av, og jeg bad om adresse til Mazda forhandlere i Hamburg området. Når jeg tok kontakt med en av de, fikk jeg pris på nye som var vel omtrent halvparten av norsk pris. Men, la de til, de hadde 4 stk felger som de hadde skrudd av en ny bil, der eieren ønsket å få den levert med 17" felger. Disse som i praksis var ubrukte skulle jeg få for 500 Euro, noe som vel blir ca. 4300 kr. For ALLE FIRE ! ! ! Jeg slo selvfølgelig til på flekken. :D :mrgreen:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

hmm

Post by Daniel »

HEI!
Klarer ikke å finne tilbake dit,
Men jeg mener å ha lest her et sted at den perfekte dimensjonen er 195/50-R15 med tanke på kjøreegenskaper.
Mener det var grunnleggeren/ingeniøren bak mx5 som hadde utalt det...?
Stemmer dette med at 195/50-R15 gir de beste kjøreegenskaper??
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

195/50-15 er ihvertfall digg å kjøre på, men.. etter en stund føler man at man trenger mer grep
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

215/45-16 gir like mye grep som 185/60-14
HF-mx5T wrote:195/50-15 er ihvertfall digg å kjøre på, men.. etter en stund føler man at man trenger mer grep
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

den påstanden sku vært morro å sjekka opp, med rundetider og greier
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

HF-mx5T wrote:195/50-15 er ihvertfall digg å kjøre på, men.. etter en stund føler man at man trenger mer grep
Kjørte du på dette på Rudskogen i kveld? Stakk ikke nesa borti å kikka, men jeg så bilen gikk godt!
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kontaktflaten er lik i følge Norman H. Garrett
HF-mx5T wrote:den påstanden sku vært morro å sjekka opp, med rundetider og greier
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Større dekk har en del fordeler med kjøling da det er en mindre del av dekket som til en hver tid rører underlaget og genererer varme i dekket. Nettop pga av at kontaktflaten og friksjonen er den samme på forskjellig rulleomkrets med samme gummiblanding.
Post Reply