Turbo godkjenning - diskusjon rundt klubbens involvering

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

alexj
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 856
Status: Offline

Re: Turbo godkjenning - diskusjon rundt klubbens involvering

Post by alexj »

Applauderer for EspenAndre :)
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

uggla wrote:
Her blir man drama queen som vanlig.
Jeg har fått frem poenget mitt, så nå er jeg ferdig med saken.
aka.
Du ante ikke hva du prata om, ble så korrigert og trakk deg tilbake med halen mellom beina.
:)
På ingen måte.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 852

Post by Kolbotn »

Dere er så søte alle sammen så ;)
2re
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 704

Post by 2re »

Som andre allerede har nevnt; en forutsetning for at gutta fra Biltilsynet stilte opp var at det skulle være et lukket møte for medlemmer av klubben. I forståelse med Biltilsynet ble det heller ikke skrevet noe referat. Et skriftlig referat fra dette møtet ville bli oppfattet som Biltilsynets gjeldende juridisk bindende uttalelser og hadde måttet gå igjennom en lang godkjenningsmølle oppover i systemet og kanskje aldri kommet ut derfra igjen med samme informasjonsverdi som det møtet inneholdt. Mye av informasjonen handlet også om tolkning av regelverk, litt hvordan Biltilsynet oppfatter det og hvorfor, og ganske mye informasjon mellom linjene. Ingenting av dette egnet seg i et referat som dermed kunne gått som en farsott på nettet og blitt tolket hit og dit etter forskjellige behov og dermed gjort at Biltilsynet ville komme til å angre på at de noen gang hadde et møte med Norsk MX-5/Miata klubb avd. Østlandet...

Som Erik sier; hvis man følger med litt så har informasjonen gått ut igjen på forumet der hvor temaene fra møtet har vært berørt. Og på samtlige treff etterpå har det blitt svart villig vekk etter beste husk hvis noen har hatt spørsmål om noen av emnene fra det møtet.

Møtet med Biltilsynet var et privilegium for medlemmer å kunne være med på og tilegne seg informasjonen derfra. Og det var varslet på forhånd at dette kun var åpent for medlemmer og at det ikke ville bli skrevet noe referat. Det vil alltid være noen medlemmer som ikke kan delta på en gitt dato, eller som bor for langt unna. Det eneste vi kan si til disse er at de er velkommen med spørsmål, så får vi som var der svare så godt vi kan.

Styret for Østlandsavd. ønsker å skape noe for medlemmene i klubben som bidrar med en nærmest symbolsk sum til felleskapet og gi noe verdi tilbake. Det er helt frivillig å være medlem og velge å dele sin interesse med andre eiere av MX-5/Miata. Litt artig egentlig å tenke på at mens jeg og mange andre betaler vår skjerv for å bl.a. holde dette forumet igang sitter andre gratis her inne og endatil klager på den j.... klubben, det j.... forumet og deler ut personlige lyskespark til dem han ikke liker. Hva med å starte et eget JegDriterIMX-5/Miata/DramaqueenKlubbenSomErSyktDyrOgVilHellerLiggeUnderBilenMinSammenMedHanAndreTurboFyrenOgLeteEtterMomentnøkkelen-forum? Eller bare få med seg det som blir sagt, akseptere det som blir bestemt, og heller bidra positivt? :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Jeg hadde blitt ydmyk om du ikke hadde avsluttet det innlegget med sarkasme.
Dere skal få sparke i dekk og kjøre søndagsturer i kolonne i fred for min del, jeg tenkte bare at jeg skulle nevne en problemstilling som var i den tiden jeg selv var medlem, og som jeg vet har skapt reaksjoner.

Problemet er at folk ikke tar det opp, siden reaksjonen fra klubbens utadvendte aktører er som dette.
Så lykke til :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
2re
7200 RPM
7200 RPM

Post by 2re »

LoKi wrote:Jeg hadde blitt ydmyk om du ikke hadde avsluttet det innlegget med sarkasme.
Dere skal få sparke i dekk og kjøre søndagsturer i kolonne i fred for min del, jeg tenkte bare at jeg skulle nevne en problemstilling som var i den tiden jeg selv var medlem, og som jeg vet har skapt reaksjoner.

Problemet er at folk ikke tar det opp, siden reaksjonen fra klubbens utadvendte aktører er som dette.
Så lykke til :)
All informasjonen jeg beskrev over var lagt ut på forhånd, og endatil forklart i ettertid, så sånn sett burde du vært ydmyk i utgangspunktet. Tenkte du var i litt sarkasme-humør siden du kalte andre "utadvendte aktører" i klubben for "drama queen"

Reaksjoner er hjertelig velkomne fra alle medlemmer. Good or bad. Klubben er en broget forsamling med forskjellige innfallsvinkler til vår kjære MX-5/Miata. Noen kjører søndagstur og noen kjører på bane (mange av dem de samme menneskene). Noen hater å skru, andre elsker det osv. Det er en utslitt floskel kanskje; men det er plass til alle som ønsker å være medlemmer. Men vi må ha noen felles kjøreregler :) Vi forholder oss i vårt virke etter den kontakten vi har med øvrige medlemmer enten på forumet eller på treff, og det virker ikke som at noen brenner inne med noe...
2RE
Leder
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 927

Post by Tonny_B »

var ITBer ett emne på det møtet med Biltilsynet?
Jeg sendte nemlig en mail til mitt lokale BT (Midtnorge) der jeg spurte om det var muligheter for å få godkjent ett ITB sett i en mx5. Evt hvordan jeg måtte gå fram. (Var i utgangspkt på 1.6 literen for da har man jo noen hk og gå på iforhold til 1.8)
Men fikk til svar at det kom til å bli vanskelig å få slikt godkjent. Og ikke noe mere utdypning enn det. :roll:

Hvis det emnet kom opp på møtet, kunne evt noen enten skrive svaret her i tråden, eller sende en pm hvis det skal være kun for medlemmer.
Hadde jeg satt stor pris på :)
På forhånd takk ...
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
2re
7200 RPM
7200 RPM

Post by 2re »

Tonny_B wrote:var ITBer ett emne på det møtet med Biltilsynet?
Jeg sendte nemlig en mail til mitt lokale BT (Midtnorge) der jeg spurte om det var muligheter for å få godkjent ett ITB sett i en mx5. Evt hvordan jeg måtte gå fram. (Var i utgangspkt på 1.6 literen for da har man jo noen hk og gå på iforhold til 1.8)
Men fikk til svar at det kom til å bli vanskelig å få slikt godkjent. Og ikke noe mere utdypning enn det. :roll:

Hvis det emnet kom opp på møtet, kunne evt noen enten skrive svaret her i tråden, eller sende en pm hvis det skal være kun for medlemmer.
På forhånd takk ...
Det var da utrolig lite informativ og hjelpsom tilbakemelding :roll:

Her er hovedreglene slik jeg oppfattet dem:

I utgangspunktet har du gjort nettopp det som anbefales som grunnregel nr 1: Ta kontakt med Biltilsynet på forhånd og start en dialog omkring det du ønsker å gjøre med din bil, istedet for å svi av masse penger og troppe opp med ombygd bil og forventninger om å få dette godkjent som en fornuftig ombygging etter dine egne vurderinger.

En ombygging vil mest trolig bli godkjent hvis man har dokumentasjon på at bilen tåler ombyggingen. Dokumentasjon må komme enten fra bilfabrikanten eller en annen akseptert godkjenningsinstans som f.eks. Decra, Tüv eller andre testinstanser. Mazda Europe gir ikke slike godkjenninger og du er derfor avhengig av Tüv o.l. Hvis ikke disse har godkjenninger for det aktuelle produktet på din biltype kan du i teorien bestille og betale egen test utført, men det vil antagelig koste mer enn bilen. Dette er dermed mer aktuelt for leverandøren av utstyret, slik at han kan selge det med papirer.

Uten godkjenningsdokumenter er det små sjanser for godkjenning, med mindre BTs egne eksperter går god for ombyggingen.
2RE
Leder
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 927

Post by Tonny_B »

2re wrote:
Tonny_B wrote:var ITBer ett emne på det møtet med Biltilsynet?

På forhånd takk ...
Det var da utrolig lite informativ og hjelpsom tilbakemelding :roll:

Her er hovedreglene slik jeg oppfattet dem:

I utgangspunktet har du gjort nettopp det som anbefales som grunnregel nr 1: Ta kontakt med Biltilsynet på forhånd og start en dialog omkring det du ønsker å gjøre med din bil, istedet for å svi av masse penger og troppe opp med ombygd bil og forventninger om å få dette godkjent som en fornuftig ombygging etter dine egne vurderinger.

En ombygging vil mest trolig bli godkjent hvis man har dokumentasjon på at bilen tåler ombyggingen. Dokumentasjon må komme enten fra bilfabrikanten eller en annen akseptert godkjenningsinstans som f.eks. Decra, Tüv eller andre testinstanser. Mazda Europe gir ikke slike godkjenninger og du er derfor avhengig av Tüv o.l. Hvis ikke disse har godkjenninger for det aktuelle produktet på din biltype kan du i teorien bestille og betale egen test utført, men det vil antagelig koste mer enn bilen. Dette er dermed mer aktuelt for leverandøren av utstyret, slik at han kan selge det med papirer.

Uten godkjenningsdokumenter er det små sjanser for godkjenning, med mindre BTs egne eksperter går god for ombyggingen.
Man kan jo egentlig spørre seg selv da, at hva er forskjellen på ett ITB sett og foreksempel ett eksosanlegg fra Magnaflow/JR etc. mtp TUV papirer.
Slik jeg trodde det var , var at så lange man står innenfor utslippskravene , samt har dokumentert hestekreftene ved en dynotest, så skulle vel alt være ok?
Last edited by Tonny_B on 04 Jul 2011, 15:51, edited 1 time in total.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 983

Post by Hayaku »

*Tar på seg tiara*
Så uttalelsene fra rotrex tråden om at det ikke har noe å si hvilket BT man benytter er basert på (muligens subjektive siden de ikke vil refereres til) uttalelser fra enkeltpersoner fra et og samme BT?
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Tonny_B wrote:Man kan jo egentlig spørre seg selv da, at hva er forskjellen på ett ITB sett og foreksempel ett eksosanlegg fra Magnaflow/JJR etc. mtp TUV papirer.
Slik jeg trodde det var , var at så lange man står innenfor utslippskravene , samt har dokumentert hestekreftene ved en dynotest, så skulle vel alt være ok?
Biltilsynet deler opp "modifikasjoner" i to båser; "ombygging" og "erstatningsdeler".

Et K&N-innsatsfilter i original luftfilterboks er "erstatningsdel". Strengt tatt samme med eksos fra Svendsen el. Men et JR CAI setup er per def en "ombygging" og skal godkjennes. Biltilsynet har valgt å _ikke_ være så hardcore på dette - i motsetning til utlandet/andre land det er normalt å sammenligne seg med. Et senkesett kan du glemme på en Golf i Sverige, og i Tyskland får man kjøreforbud hvis de tar deg med ei eBay girkule uten TÜV-papirer.

ITBs er uten tvil ombygging, og man har dermed tøyd strikken litt for langt og Biltilsynet er nødt til å reagere/be om godkjenning.

Egentlig så har vi det ganske greit.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
2re
7200 RPM
7200 RPM

Post by 2re »

Hayaku wrote:*Tar på seg tiara*
Så uttalelsene fra rotrex tråden om at det ikke har noe å si hvilket BT man benytter er basert på (muligens subjektive siden de ikke vil refereres til) uttalelser fra enkeltpersoner fra et og samme BT?
Det skal ikke ha noe å si. Men i BT jobber det mennesker, og de er som kjent både ulike og har gode og dårlige dager de som oss.
2RE
Leder
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Post Reply