Page 2 of 2

Re: 2010 20'th eier

Posted: 27 Jul 2011, 00:02
by LoKi
Ahh, du tenker på mellom tårnene, beklager.
I stand corrected :)

Men du må også se at dette er et spørsmål om subjektivitet, og å da fornekte subjektivitet med salgsverdi og lignende blir som å argumentere politikk når man snakker om porno.
Han spør hva han kan gjøre for å piffe den opp, og du sier at han ikke skal gjøre det fordi du synes det er best uten.

Tar meg den frihet å legge ved et par bilder av Trym sin bil, med senk og nye felger:

Innpress på felger:
Image

Er ikke dette ved siden av en 20th..? Er litt usikker, jeg ser stort sett ikke forskjellen på vanlige og "spesielle" utgaver :P
Verdt å merke seg at han også har en Garage Vary frontleppe som kler denne bilen MEGET godt.
Image

Re: 2010 20'th eier

Posted: 27 Jul 2011, 10:23
by Alex M
En liten kommentar når det gjelder senking:

Utseende er vel smak og behag, men jeg vil nevne at orginal NC har en ganske god fjæringskomfort.

Med sommerturen friskt i minne med dagsetapper på 100 mil eller mer, så kan senking med medfølgene stivere og hardere fjæring på Norske veier med telehiv bli vel slitsomt på lengre turer.

Er du baneorientert, så er jo valget enkelt, da er det bare å senke.

Hvis ikke, er det vel grunnlag til å tenke seg litt om før man endrer det orginale oppsettet.

Men uansett, lykke til og kos deg med bilen.

Re: 2010 20'th eier

Posted: 27 Jul 2011, 11:14
by Pelle
Har senket min nc 4 cm. Kjørt opp og ned nordnorge flere ganger. Overhode ingen problemer eller ubehageligheter. Komforten er inntakt.
Etter min mening er senk det viktigste du gjør.

Re: 2010 20'th eier

Posted: 27 Jul 2011, 11:21
by LoKi
Pelle wrote:Har senket min nc 4 cm. Kjørt opp og ned nordnorge flere ganger. Overhode ingen problemer eller ubehageligheter. Komforten er inntakt.
Etter min mening er senk det viktigste du gjør.
Hadde ikke du pimpa opp kjerra så mye, så hadde jeg tatt med bilder av din også som eksempel.
Du har nok passert nivået til trådstarter for en stund siden though, så den er ikke representabel for "lett modifisering" :D

Jeg kjørte selv min NA med 6+ cm senk og bøtteseter til nordnorge i fjor, og det var problemfritt. 50 timer kjøring med samboeren i bøtteseter og stive fjører er mest idyll, siden du slipper å tippe i svingene.
Jeg har også kjørt med samme senk på vinterføre til Narvik og tilbake (ca 45 timer), og det var heller ikke noe problem.

Den største utfordingen med senk og stivt understell er brostein, trikkeskinner og de nye møkka-fartsdumpene de absolutt skal lage, som er delvis asfalt og brostein.

Re: 2010 20'th eier

Posted: 03 Aug 2011, 00:27
by uggla
Så jeg står ved mitt råd til 20th eiere - det er etter min mening på et generelt grunnlag lite lurt å betale penger for å "ødelegge" en nummerert spesialutgave.

Det er solgt 67 stk nye Mazda Mx-5 i år.
Ifølge Mazda Norge kom det 63 stk Special Edition til Norge: (tipper alle er solgt...)
Kolbotn, 7.april 2011
Til Norge kommer 63 eksemplarer av MX-5 Special Edition, som kun finnes i tre ulike farger, unike Dolphin Grey, Sparkling Black og Aluminum Silver Metallic.
http://www.mazda.no/aboutmazda/mazdanew ... l-edition/

Så sorry to rain on your parade, men en 2011 "Special Editon" er sannsynligvis den minst spesiell og mest vanlige MX'en i hele landet....
Men altså bilen er fin den og prisen er suveren. Men et fremtidig samleobjekt blir den neppe.

Mags


PS. Annenhåndsverdi? Hva pokker? Hvem bryr seg om det? Det er vel bare relevant om man skal selge? :wink:

Re: 2010 20'th eier

Posted: 03 Aug 2011, 14:43
by Alex M
uggla wrote:
Så jeg står ved mitt råd til 20th eiere - det er etter min mening på et generelt grunnlag lite lurt å betale penger for å "ødelegge" en nummerert spesialutgave.

Det er solgt 67 stk nye Mazda Mx-5 i år.
Ifølge Mazda Norge kom det 63 stk Special Edition til Norge: (tipper alle er solgt...)
Kolbotn, 7.april 2011
Til Norge kommer 63 eksemplarer av MX-5 Special Edition, som kun finnes i tre ulike farger, unike Dolphin Grey, Sparkling Black og Aluminum Silver Metallic.
http://www.mazda.no/aboutmazda/mazdanew ... l-edition/

Så sorry to rain on your parade, men en 2011 "Special Editon" er sannsynligvis den minst spesiell og mest vanlige MX'en i hele landet....
Men altså bilen er fin den og prisen er suveren. Men et fremtidig samleobjekt blir den neppe.

Mags


PS. Annenhåndsverdi? Hva pokker? Hvem bryr seg om det? Det er vel bare relevant om man skal selge? :wink:

2011 Epecial Edition er det ikke spesielt med , det er bare en utstyrsversjon som er laget for å få opp salget .l 2010 ble det solgt 60stk.20th i Norge.
20th er dog nummerert og med utstyrsdetaljer man ikke får levert andre Mx'er.

Tilsammen er det vel solgt flere SE'er og 20th enn alle andre NC'er tilsammen.

Hva skal Mazda finne på neste år for å holde salget oppe? Det ryktes om at ND ikke er klar til salg i Europa før våren 2013.

Annenhåndsverdi er vel også interessant for de som skal kjøpe brukt. Bruktprisene på NC har falt i år, dessverre for de av oss som har en bil som en gang skal selges. Modifiseringer øker bare tapet.