Nytt medlem.
Moderator: Styremedlemmer
- henki
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 795
- Status: Offline
Re: Nytt medlem.
Denne var jeg og så på.Men det hadde kommet mye snø og den sto i en liten plasthall som var fin nok men det var ikke godt å få et ordentlig inntrykk da.Det var jo ikke plass nok der.Men jeg så jo litt og den har kn filter og mangler det originale om du ønsker å ha det.
Husk om du kjøper bil fra utlandet så har du 0 garanti, evt. så må du ha med bilen til Tyskland for å klage.
Om du kjøper bil privat i Norge, så står privat selger faktisk ansvarlig i 2 år for eventuelle skjulte mangler etc.
-n
Om du kjøper bil privat i Norge, så står privat selger faktisk ansvarlig i 2 år for eventuelle skjulte mangler etc.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
Hva er "skjulte mangler"? Det forutsetter vel at selgeren vet om eller burdet vite om manglene på salgstidspunkt.nope-mx5 wrote:Om du kjøper bil privat i Norge, så står privat selger faktisk ansvarlig i 2 år for eventuelle skjulte mangler etc.
Ellers så er det fler som gjør bruktimport av biler som gir deg garanti.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
Og om man tar det via importfirma med garanti, så blir prisen gjerne det samme som å kjøpe en i Norge.Stalfa wrote:Ellers så er det fler som gjør bruktimport av biler som gir deg garanti.nope-mx5 wrote:Om du kjøper bil privat i Norge, så står privat selger faktisk ansvarlig i 2 år for eventuelle skjulte mangler etc.
I det minste ikke veldig langt unna. De tar jo raskt 20-30.000 for jobben med import av en bil.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Det behøver det ikke gjøre. Jeg betalte vel 10-15 lapper for jobben, inkl 6 mnds garanti. Dette var et firma som på den tiden tok inn MX-5 på løpende bånd (*). Dvs de hadde folk med MX-5 kunnskap on-site (i Sveits), og det ble litt samlebånd over det hele.nope-mx5 wrote:Og om man tar det via importfirma med garanti, så blir prisen gjerne det samme som å kjøpe en i Norge.
I det minste ikke veldig langt unna. De tar jo raskt 20-30.000 for jobben med import av en bil.
-n
Klart, går du til en Audi/MB/BMW-import-spesialist og ber om et oppdrag han egentlig ikke vil ha så vet de vel å ta seg betalt for det.
En annen ting er jo at utvalget, eller mangel på sådan, kan tvinge en over landegrensa. Jeg synes også det bare er kult med litt "nytt blod" inn i miljøet. Ellers blir det fort innavl.

* Autotuning, Råde. 2006.
-
- 0 RPM
Du skriver noe om kn filter, hva er det? Kunne du ikke kjøre bilen ut av plasthallen for å se den bedre? Hva av det orginale manger den?henki wrote:Denne var jeg og så på.Men det hadde kommet mye snø og den sto i en liten plasthall som var fin nok men det var ikke godt å få et ordentlig inntrykk da.Det var jo ikke plass nok der.Men jeg så jo litt og den har kn filter og mangler det originale om du ønsker å ha det.
I forhold til import så har jeg vært i kontakt med auto24 og bilmegleren. De bilene jeg har sett på og har hatt lyst på blir ganske så dyre å importere. ( NB fra 2001) De fleste kommer på rundt 130.000. Da ser det ut til at det faktisk er billigere å kjøpe her i Norge.
-
- 7200 RPM
Så er spørsmålet om hvor mye en garanti på en 10-15 år gammel bil er verdt om du skulle få problemer.nope-mx5 wrote: Og om man tar det via importfirma med garanti, så blir prisen gjerne det samme som å kjøpe en i Norge.
En annen ting som Hauk nevner er utvalget. For meg som ser på NA med 1.8 motoren, så er det ingenting på Finn.
Da er alternativene å finne et bra eksemplar i Tyskland eller å sitte å spame refresh på Finn.no i tilfelle det dukker opp noe bra.
Alternativer for import som kan nevnes:
- Zapffe får gode skussmål blant annet her på forumet.
- Du kan kjøpe pakka på Mobile24.no, tror den ender på ca 10k.
- Ta kontakt med Øyving Johansen Transport, som Mobile24.no vist bruker i sine pakkeløsninger men som du også kan kjøpe tjenesten av direkte.
Når det gjelder kontakt så er jeg tilhenger av mail men har konkludert med at de fleste i denne bransjen forståelig nok foretrekker telefon.
Mange NA'er har private selgere og det gjør ting litt vanskeligere med tanke på tilbakebetaling av tysk moms,
og at det ofte er snakk om å betale bilen på forhånd.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
Det er klart, men det er jo en ting man bør tenke gjennomStalfa wrote:Så er spørsmålet om hvor mye en garanti på en 10-15 år gammel bil er verdt om du skulle få problemer.nope-mx5 wrote: Og om man tar det via importfirma med garanti, så blir prisen gjerne det samme som å kjøpe en i Norge.
\\Stian.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- henki
- 2000 RPM
Det var ikke mulig å kjøre den ut den dagen pga at det var minst 40 cm snø og ikke måket og eier var heller ikke hjemme.Ble vist bilen av mor hans.Kn filter er sportsfilter vel og det manglet alt av den originale innsatsen til det originale filteret.Og jeg fikk ikke betalt for å måke den fremfredrikrico wrote:Du skriver noe om kn filter, hva er det? Kunne du ikke kjøre bilen ut av plasthallen for å se den bedre? Hva av det orginale manger den?henki wrote:Denne var jeg og så på.Men det hadde kommet mye snø og den sto i en liten plasthall som var fin nok men det var ikke godt å få et ordentlig inntrykk da.Det var jo ikke plass nok der.Men jeg så jo litt og den har kn filter og mangler det originale om du ønsker å ha det.
I forhold til import så har jeg vært i kontakt med auto24 og bilmegleren. De bilene jeg har sett på og har hatt lyst på blir ganske så dyre å importere. ( NB fra 2001) De fleste kommer på rundt 130.000. Da ser det ut til at det faktisk er billigere å kjøpe her i Norge.

-
- 0 RPM
Du kjøpte den ikke skjønner jeg:) den var ikke verdt 120? var den fin ellers?
Denne: http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... w&sbs=Home kan jeg få ferdig registret og klar til Norge for 110.. kanskje det er noe.. ser hvertfall fin ut:)
Denne: http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... w&sbs=Home kan jeg få ferdig registret og klar til Norge for 110.. kanskje det er noe.. ser hvertfall fin ut:)
- henki
- 2000 RPM
Det er vanskelig etter å sett den der den sto å vurdere seriøst hvordan den er.Det hadde vært bedre hvis den sto i en hall eller ute.Men jeg føler ikke at jeg har gått glipp av noe uten å si at bilen er dårlig.Det har jeg ikke grunnlag for å si nå etter så lite sjekking.
- henki
- 2000 RPM
Men denne ser jo fin ut den.Får du gode fakta om bilen da??fredrikrico wrote:Du kjøpte den ikke skjønner jeg:) den var ikke verdt 120? var den fin ellers?
-
- 7200 RPM
På bildet helt til høyre. Er det gjenskinn av omgivelsene eller er det rustbobler?fredrikrico wrote:Du kjøpte den ikke skjønner jeg:) den var ikke verdt 120? var den fin ellers?
Edit: Over venstre bakskjerm tenker jeg på.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
-
- 0 RPM
Historikken jeg har fått så langt er bare hva eier har sagt til det firma som eventuellt skal importere den for meg, men de skal prøve finne ut mere om denne bilen. Også skal den gjennom en test før eventuellt kjøp. Jeg ser ikke på bilde hvor du mener det kan være rust Stalfa..?
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Gjenskinn tipper jeg...Stalfa wrote:På bildet helt til høyre. Er det gjenskinn av omgivelsene eller er det rustbobler?fredrikrico wrote:Du kjøpte den ikke skjønner jeg:) den var ikke verdt 120? var den fin ellers?
Edit: Over venstre bakskjerm tenker jeg på.