MX-Jon wrote:Derfor; hvis det subber er ikke løsningen å sette på stivere fjærer. Løsningen er da å sørge for at det ikke lenger subber ved å ha mindre dekk, annen offset eller lage bedre klaring ved modifisering av hjulhus/skjermbue etc.
Enig.
Du klarer å skrive det som jeg ikke klarer å få frem. Og jeg vil ikke modifisere hjulhus/skjermbue.
Rudolf wrote:Litt tilbake til spørsmålet som tråden startet med.....
Jeg tror at vi nok er mer enige i virkeligheten enn hva denne tråden gir inntrykk av.
Rudolf wrote:
Hvis jeg skulle ha kjøpt meg 6UL (svært mange fine hjul i det utvalget), så ville jeg vurdert slik:
- Jeg liker lave biler, og jeg liker at bilen ser OK (kjørbar) ut.
- Jeg liker gode kjøreegenskaper og jeg liker å kjøre på bane.
Jeg ville ha byttet på de to punktene.
1. "Kjøreegenskaper" (definisjon kan diskuteres ihjel) dvs klarer seg godt på bane og på vei.
2. Dersom punkt 1 medfører at bilen ser pen ut så er det bra.
Rudolf wrote:Det blir for meg: 40% show og 60% go.
Jeg prioterer
go foran
show. Gjerne arrester meg den dagen jeg ikke gjør det. Men det er iallefall tanken med denne bilen.
Rudolf wrote:
Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Det er det som gir lavest vekt.
Men for banekjøring gir vist bredere felger og dekk bedre grep og kompenserer for den ekstra vekten.
Så er spørsmålet om man vil ofre ninja-egenskaper for å få en bil som er mer dedikert banekjøring.
Rudolf wrote:
Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
I dag står det Eibach og Koni på bilen, det får holde en stund til. Men absolutt noe råere står på listen, men ikke for tidligst neste år.
Hjulvinkler er vist viktig, så det må være på plass uansett felg og dekk valg.
Rudolf wrote:Så ville jeg senket så langt ned at jeg fremdeles hadde god klaring til skjermer.
Hva er det
du sier?
Jeg har skjønt at det er en gylden innstilling der som fungerer best for å beholde fjæringsvei, jeg mener å huske det ikke er så langt unna dine tall. Neppe tilfeldig.
\\Stian.