Page 2 of 2

Posted: 12 Apr 2013, 22:31
by Rudolf
Og en fin liten videosnutt fra en Miata der du ser hvordan bakre hjuloppheng jobber under kjøring.

http://www.youtube.com/watch?v=O6dUKF1b ... r_embedded

Erik

Posted: 12 Apr 2013, 22:43
by Rudolf
Stalfa wrote:Hvor mener du grensen går?

185/60-14 har ganske lik rulleomkrets som 225/45-15, så det er ikke det som eventuelt vil gjøre utslaget.
Dette er det jo skrevet hysterisk mye om.
Problemet er at mange bare er opptatt av "hva som går an før det subber" når bilen kjører på slett asfalt.

Grense for hva ?
- For når det subber på flatmark uten oppstiving av understell ?
- For når det subber i karusellen på Nûrburgring ?
- For når det subber etter oppstiving til 450 lb/in foran og 300 lb/in bak (som jeg har gjort) ?

Rulleomkretsen vil ikke gjøre det store utslaget, det vil nok offset og bredde på hjulet/dekket gjøre.
Nå snakker jeg om hvor nære dekket blir felgkanten.

Alt dette er også avhengig av camber og om hjulet smetter innenfor skjermkanten når bilen "dukker".
Også er det avhengig om hvor mye man senker.

Denne tror jeg har tatt den litt langt ....

Image

Erik
(med fare for å bli anklaget for å være ekskluderende ...)

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 22:50
by MX-Jon
Generelt: Uansett tror jeg ikke fjæring har noe med saken å gjøre.
Hvis man kan komprimere fjæringen uten at hjulene subber vil de ikke subbe uansett hva slags fjæring man har.
Hvis man komprimerer fjæringen og det subber etter 5cm komprimering vil det subbe etter 5cm komprimering uansett om fjæringen er stiv eller ikke. Eneste forskjell er hvor hardt man må kjøre for man kommer til det punktet. Og uansett hvor stiv fjæring man har bør man ha mulighet til å utnytte hele fjæringsveien.

Derfor; hvis det subber er ikke løsningen å sette på stivere fjærer. Løsningen er da å sørge for at det ikke lenger subber ved å ha mindre dekk, annen offset eller lage bedre klaring ved modifisering av hjulhus/skjermbue etc.

Posted: 12 Apr 2013, 23:04
by Rudolf
Litt tilbake til spørsmålet som tråden startet med.....

Hvis jeg skulle ha kjøpt meg 6UL (svært mange fine hjul i det utvalget), så ville jeg vurdert slik:
- Jeg liker lave biler, og jeg liker at bilen ser OK (kjørbar) ut.
- Jeg liker gode kjøreegenskaper og jeg liker å kjøre på bane.

Det blir for meg: 40% show og 60% go.

Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
Så ville jeg senket så langt ned at jeg fremdeles hadde god klaring til skjermer.

Så ville jeg ha kjørt på tur.

Erik

Re:

Posted: 12 Apr 2013, 23:09
by MX-Jon
Rudolf wrote: Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
Så ville jeg senket så langt ned at jeg hadde god klaring til skjermer.

Så ville jeg ha kjørt på tur.
Ligner mistenkelig på oppgavelisten min for mai :D

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 23:23
by Ørnbjørn
God tur!

Image

Posted: 13 Apr 2013, 00:06
by Rudolf
Ørnbjørn wrote: ....
Image
Se der ja.
Der er en som har mistet festet på helt flat asfalt :roll:

Erik

Re:

Posted: 13 Apr 2013, 11:02
by Agility
Rudolf wrote:
Ørnbjørn wrote: ....
Image
Se der ja.
Der er en som har mistet festet på helt flat asfalt :roll:

Erik
Bare vent til han treffer søkket i banen litt utenfor høyre bildekant... :lol:

Re:

Posted: 13 Apr 2013, 11:35
by Stalfa
MX-Jon wrote:Derfor; hvis det subber er ikke løsningen å sette på stivere fjærer. Løsningen er da å sørge for at det ikke lenger subber ved å ha mindre dekk, annen offset eller lage bedre klaring ved modifisering av hjulhus/skjermbue etc.
Enig.
Du klarer å skrive det som jeg ikke klarer å få frem. Og jeg vil ikke modifisere hjulhus/skjermbue.


Rudolf wrote:Litt tilbake til spørsmålet som tråden startet med.....
Jeg tror at vi nok er mer enige i virkeligheten enn hva denne tråden gir inntrykk av. :)
Rudolf wrote: Hvis jeg skulle ha kjøpt meg 6UL (svært mange fine hjul i det utvalget), så ville jeg vurdert slik:
- Jeg liker lave biler, og jeg liker at bilen ser OK (kjørbar) ut.
- Jeg liker gode kjøreegenskaper og jeg liker å kjøre på bane.
Jeg ville ha byttet på de to punktene.
1. "Kjøreegenskaper" (definisjon kan diskuteres ihjel) dvs klarer seg godt på bane og på vei.
2. Dersom punkt 1 medfører at bilen ser pen ut så er det bra.
Rudolf wrote:Det blir for meg: 40% show og 60% go.
Jeg prioterer go foran show. Gjerne arrester meg den dagen jeg ikke gjør det. Men det er iallefall tanken med denne bilen.
Rudolf wrote: Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Det er det som gir lavest vekt.
Men for banekjøring gir vist bredere felger og dekk bedre grep og kompenserer for den ekstra vekten.

Så er spørsmålet om man vil ofre ninja-egenskaper for å få en bil som er mer dedikert banekjøring.
Rudolf wrote: Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
I dag står det Eibach og Koni på bilen, det får holde en stund til. Men absolutt noe råere står på listen, men ikke for tidligst neste år.
Hjulvinkler er vist viktig, så det må være på plass uansett felg og dekk valg.

Rudolf wrote:Så ville jeg senket så langt ned at jeg fremdeles hadde god klaring til skjermer.
:shock:

Hva er det du sier? :wink:
Jeg har skjønt at det er en gylden innstilling der som fungerer best for å beholde fjæringsvei, jeg mener å huske det ikke er så langt unna dine tall. Neppe tilfeldig. :)


\\Stian.

Posted: 13 Apr 2013, 20:55
by Rudolf
Husk at fjæringsveien på NA i utgangspunktet er for kort.
Mange som klager over det.
(det er mulig å gjøre noe med det .... med kortere bumpstops og nye topmounts bl.a.)

Derfor er det ikke mye "krøll" du skal lage før den blir altfor kort.

Erik

Re:

Posted: 14 Apr 2013, 18:25
by Stalfa
Rudolf wrote:Derfor er det ikke mye "krøll" du skal lage før den blir altfor kort.
Jeg har absolutt intensjoner om å beholde den fjæringsveien som er.
Jeg frykter at Eibach/Koni kombinasjonen som står på i dag gjør at man er på bumpstoppene av og til.