Page 2 of 2

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 25 Dec 2014, 17:30
by redholm
Pelle wrote:Du har muligens lagt merke til det selv, men den du henviser til har automatgir!
Ikke særlig gunstig dersom du vil kjøre litt inspirert,
Sikkert ok dersom du bare skal daffe bortetter landeveien :oops:
Jeg har registrert at den har automat og liker best å ikke kjøre inspirert på offentlig veg. Jeg arbeider i helsevesenet og har sett nok konsekvenser av inspirert kjøring... Da kjører jeg heller som den femtiåringen jeg er, :lol: men med tohjuling på bane blir jeg fort inspirert.

Dersom jeg kjøper en Miata blir det en urørt utgave og den vil fortsatt være det i mitt eie. Kun god pleie.

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 25 Dec 2014, 17:45
by Pelle
redholm wrote:
Pelle wrote:Du har muligens lagt merke til det selv, men den du henviser til har automatgir!
Ikke særlig gunstig dersom du vil kjøre litt inspirert,
Sikkert ok dersom du bare skal daffe bortetter landeveien :oops:
Jeg har registrert at den har automat og liker best å ikke kjøre inspirert på offentlig veg. Jeg arbeider i helsevesenet og har sett nok konsekvenser av inspirert kjøring... Da kjører jeg heller som den femtiåringen jeg er, :lol: men med tohjuling på bane blir jeg fort inspirert.

Dersom jeg kjøper en Miata blir det en urørt utgave og den vil fortsatt være det i mitt eie. Kun god pleie.
Selv om jeg ikke jobber i helsevesenet er jeg enig i at inspirert kjøring ikke bør finne sted på offentlig vei.
Nettopp derfor er det stadig fler av oss som stadig oftere finner veien til Våler, Rudskogen el. lignende. :D
Per
...snart 70.

Posted: 26 Dec 2014, 16:39
by Rudolf
redholm wrote:.............
Bruktbil fra California sikrer minimalt med rust, men de er ofte kjørt en del. Men det er bedre å skru litt enn å strippe hele bilen for å få tilkomst til rust. Jeg jobbet med karosseri og lakk i min vakre ungdom og kjenner ikke kallet for rustrep igjen.

Syns denne er lekker. Fin farge...

http://www.cargurus.com/Cars/l-Used-Maz ... =102077289
........
Importbil fra USA (Miata), vil i utgangspunktet ikke bli godkjent i.h.t. EU-regelverket.
Derfor vil en slik bil måtte godkjennes i forhold til unntaksreglene §1-15.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... y+godkjent

Bil som er godkjent med unntaksregelen i vognkortet kan ikke endres.
Det betyr at du ikke kan skifte fjærer, dempere, krengestag, interiør, eksteriør osv.
Bilen vil derfor ha en lavere bruktbilverdi, siden de fleste ønsker mulighet til å "modde" litt på bilen.

For å unngå unntaksregelen må du gjennom en ganske omstendelig prosess der du må bruke uavhengig godkjennelsesorgan som ikke finnes i Norge, f.eks. TÛV, Dekra el.l.

Erik
(been there, done that. Ref. Beverly tråden)

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 27 Dec 2014, 17:33
by Trym N1290
hm. Min gamle miata var da us import, og ikke regget på 1.15!

Posted: 27 Dec 2014, 21:14
by Rudolf
Trym N1290 wrote:hm. Min gamle miata var da us import, og ikke regget på 1.15!
Det stemmer nok det.
Det går flere hundre Miataer i Norge som ikke er registrert på §1-15.
Men de er registrert omkring år 2000.

F.o.m. Mazdaspeed Miata (ca. 2004) så har nok regelverket endret seg dessverre.
Pr. i dag så må alle biler som registreres i kongeriket være typegodkjente i EU.
MEN, så kommer den berømte §1-15 til hjelp hvis du importerer USA-biler.

§1-15 er unik for Norge.
Derfor finner du ikke nyere USA-import i våre naboland og i Europa for øvrig.
F.eks. så er Madaspeed Miata fra USA et svært eksotisk dyr i Europa.
Ta deg en tur med din til Mellom-Europa Trym, DA vil du bli beglodd :wink:

Erik
(Påstand: eier av den eneste USA-importerte Miata de siste 10 år som ikke har §1-15 i vognkortet)

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 28 Dec 2014, 11:16
by Teejay187
Min ble importert i 2011 fra USA, utenfor §1-15 :)

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 28 Dec 2014, 11:28
by MX-Jon
Teejay187 wrote:Min ble importert i 2011 fra USA, utenfor §1-15 :)
Vet du noe om hvordan det ble gjort og hvordan ting ble godkjent ?

Re: Ny i "bransjen"

Posted: 28 Dec 2014, 13:42
by Teejay187
MX-Jon wrote:
Teejay187 wrote:Min ble importert i 2011 fra USA, utenfor §1-15 :)
Vet du noe om hvordan det ble gjort og hvordan ting ble godkjent ?
Jeg aner ikke. Kan det være at den var del av et flyttelass? Blinklys i skjermer, kjørelys og sånne ting er omgjort for å oppfylle de norske kravene.

Posted: 28 Dec 2014, 21:59
by Rudolf
Teejay187 wrote: .........
Kan det være at den var del av et flyttelass? Blinklys i skjermer, kjørelys og sånne ting er omgjort for å oppfylle de norske kravene.
Det er visstnok egne bestemmelser for biler tatt inn som del av flyttelass.
MEN, bilen kan selvfølgelig ha blitt godkjent med tilleggsdokumentasjon utstedt av TÛV, Dekra el.l.

Erik