Page 2 of 2

Posted: 07 Dec 2004, 16:14
by John_91BRG
Tilbake til topic:

Jeg har også hørt at bilene er galvanisert.
Mitt spørsmål er da: Hvorfor er det så mange MX5/Miata som har problemer med gjennomrusting i kanalene??? Det burde jo ikke være noe problem dersom karosseriet er galvanisert? Eller skyldes det rett og slett konstruksjonsfeil i og med at dreneringshullene fort blir tette?
Jeg finner etterhvert en del overflaterust i plateskjøter under bilen. Det burde jo heller ikke oppstå på en bil som er galvanisert?

Jaja, bilen er jo snart halveis til veteran så litt småfeil må vel påregnes...

Posted: 09 Dec 2004, 23:31
by KnutH
JIN91BRG wrote:Vet at det finnes noen NA taer/Mx'er der ute med alu lokk men de er snarere unntaket.
Da er bilen min ett av unntakene. On-topic: I brosjyren som ble gitt ut da NB kom i 98 står det en fin tegning av hvilke deler som er i hvilket materiale. Skal scanne denne i morgen og legge den ut. Det er langt fra alt stålet som er galvanisert. Aner dessverre ikke hvilke deler på NA som er galvaniserte. Og ja, tidlige NA-modeller hadde en konstruksjonsfeil, drenshullene på kanalen som det er snakk om var for små, dette ble endret i 92 eller 93 om jeg ikke husker feil.

Posted: 10 Dec 2004, 11:29
by KnutH
Da var bildet scannet.

Image

Posted: 10 Dec 2004, 14:04
by Silverboy
hmmm.. synes nå de kunne dyppa hele greia i galvanisering når de først var i gang, ikke ha noen sånne bittesmå biter innimellom som ikke skal være galvanisert..

Vindusstolpen er ihvertfall ikke galvanisert på NA, der har jeg sett flere slite med rustdannelse

Posted: 10 Dec 2004, 15:55
by Mazdafreaks
Bakakselen er heller ikkje galvanisert, min var full av overflaterust, noen som vet om det er mye arbeid å ta av heile.. så eg kan få den blåst..

Posted: 10 Dec 2004, 16:13
by Silverboy
Ta av leddene mener du? på drivaksel? eller mener du diffhuset? eller mellomaksel?

Posted: 10 Dec 2004, 16:19
by Mazdafreaks
Heile festebraketten, den som alt er skrudd på..

Posted: 10 Dec 2004, 18:10
by Silverboy
ingen umulighet, men tar jo såklart litt tid, og krever ny hjulkontroll.. løfte ut alt i ett er ikke vanskelig.. løsne demper i bagasjen, ta av mellomaksel, eksos, ppf, løsne bremserøret på høyre side. så sitter vel traversen to bolter på hver side bak demperen omtrent.. eller tre.. så tar du av hele hjulopphenget bak i ett stykke

Posted: 10 Dec 2004, 18:41
by Mazdafreaks
Takk for svar, lurer på slike poly foringer også, da er det greit å ha av heile...