Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
glaibilenmin wrote:simmer ringen til veiva koster ca 280kr hos mazda...
den o ringen på cam sensoren er bare en skru og 2 el koblinger... det eneste som er viktig er at du passer på å merke veldig godt plasseringa til den så du får korrekt tenning etter du har montert igjen.... koster vel ca 30kr hos mazda.....
Nå tenkte jeg at jeg skal få byttet denne o-ringen i håp om at det er denne som lekker ut all oljen min, men jeg har et par spørsmål:
Denne cam-sensoren,..Jeg har forstått såpass nå at dette er samme sted som man justerer "idle-speed"? Prøver å gjøre litt research på miata.net men det er litt forvirrende når jeg ikke vet hva de norske uttrykkene heter på engelsk.
Uansett. Kan noen forklare meg hvor denne cam-sensoren sitter? Jeg har forstått det slik at den sitter inn mot torpedoveggen en plass. Må jeg under bilen eller holder det å åpne panseret?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
mojo-91 wrote:Denne cam-sensoren,..Jeg har forstått såpass nå at dette er samme sted som man justerer "idle-speed"? Prøver å gjøre litt research på miata.net men det er litt forvirrende når jeg ikke vet hva de norske uttrykkene heter på engelsk.
Nå har jeg byttet O-øringen til cam-sensoren. Det var jo en grei liten jobb
Fant ut at den gamle o-ringen lakk som en sil og den har lekket lenge! På toppen av clutsjen og baksiden av motorblokken var det et tykt lag av olje og skit, samt ny fersk olje som sildret ut av sprekken mellom toppdekselet og camsensoren. Pakningen var panne flat, hard og sprakk da jeg prøvde å bøye på den. Nå sitter det en fin og myk ny pakning til 29 kroner fra mazda.
Nå blir det spennende å se om bilen min bruker litt mindre olje.
Har også byttet bensinfilter. To rimelige slangeklemmer fra biltema gjorde susen.
Ja, og så har jeg byttet olja nedi der hvor girspaken sitter.
Det var nesten ikke noe olje der, og det lille som var, var kølsvart og feit som sirup.
moro å fikse selv
mojo-91 wrote:Ja, og så har jeg byttet olja nedi der hvor girspaken sitter.
Det var nesten ikke noe olje der, og det lille som var, var kølsvart og feit som sirup.
moro å fikse selv
hmm, så du har skiftet girolje håper jeg ?
Hvis giroljen din var dårlig så er diffoljen sikkert ikke noe bedre. Skru i vei, men husk å kjøpe riktig spec på oljen i diffen.
mojo-91 wrote:Ja, og så har jeg byttet olja nedi der hvor girspaken sitter.
moro å fikse selv
hmm, så du har skiftet girolje håper jeg ?
Hvis giroljen din var dårlig så er diffoljen sikkert ikke noe bedre. Skru i vei, men husk å kjøpe riktig spec på oljen i diffen.
Girolje og diff-olje ble byttet for halvannet år siden så det er vel etter kilometerintervallet klart for bytte nå.
Jeg har kjøpt inn girolje, men ikke diffolje (noen typer å anbefale?)
Den girspakolja har ikke blitt byttet noen gang under mitt eie. Det vil si siden januar 2000.
Tror nok ikke gir og diffoljen min er like svart og seig....
Dette lurer eg på også. skal bytte på girkasse diff og motor.. kunne tenkt meg skikkeligt når eg først bytter.. Har diff med sperre vis dette har noen betydning..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..