oljeforbruk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

O-ring til cam-sensor

Post by mojo-91 »

glaibilenmin wrote:simmer ringen til veiva koster ca 280kr hos mazda...
den o ringen på cam sensoren er bare en skru og 2 el koblinger... det eneste som er viktig er at du passer på å merke veldig godt plasseringa til den så du får korrekt tenning etter du har montert igjen.... koster vel ca 30kr hos mazda.....
Nå tenkte jeg at jeg skal få byttet denne o-ringen i håp om at det er denne som lekker ut all oljen min, men jeg har et par spørsmål:

Denne cam-sensoren,..Jeg har forstått såpass nå at dette er samme sted som man justerer "idle-speed"? Prøver å gjøre litt research på miata.net men det er litt forvirrende når jeg ikke vet hva de norske uttrykkene heter på engelsk. :oops:

Uansett. Kan noen forklare meg hvor denne cam-sensoren sitter? Jeg har forstått det slik at den sitter inn mot torpedoveggen en plass. Må jeg under bilen eller holder det å åpne panseret?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

nei, camsensoren ligger på venstre bakside av cam dekslet og justere tenningen.

Du når den uten å fjerne noe som helst.

(tomgangen vil bli påvirket av dette men skal justeres via en skrue på inntaks manifoilen )
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Det gjør jo ting litt enklere, men
hvor sitter cam-dekselet i motorrommet? styrbord eller babord ? :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

midt oppå motoren :) (Det er det dekslet som har olje påfyllings korken)
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: O-ring til cam-sensor

Post by HansT »

mojo-91 wrote:Denne cam-sensoren,..Jeg har forstått såpass nå at dette er samme sted som man justerer "idle-speed"? Prøver å gjøre litt research på miata.net men det er litt forvirrende når jeg ikke vet hva de norske uttrykkene heter på engelsk. :oops:
Bruk denne fremgangsmåten:

http://www.miata.net/garage/cas_seal.html

eller denne:

http://www.miata.net/garage/cas_oring.html

og for å sette deg inn i det tennings-systemet på bilen din, eller bare for å stille tenninga har du ALT du trenger å vite her:

http://www.miata.net/garage/ignition.html
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Supert,. Her er jo bilder og alt.
Da er det bare å begynne å skru

takker og bukker :P
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Nå har jeg byttet O-øringen til cam-sensoren. Det var jo en grei liten jobb :D

Fant ut at den gamle o-ringen lakk som en sil og den har lekket lenge! På toppen av clutsjen og baksiden av motorblokken var det et tykt lag av olje og skit, samt ny fersk olje som sildret ut av sprekken mellom toppdekselet og camsensoren. Pakningen var panne flat, hard og sprakk da jeg prøvde å bøye på den. Nå sitter det en fin og myk ny pakning til 29 kroner fra mazda.
Nå blir det spennende å se om bilen min bruker litt mindre olje.

Har også byttet bensinfilter. To rimelige slangeklemmer fra biltema gjorde susen.

Ja, og så har jeg byttet olja nedi der hvor girspaken sitter.
Det var nesten ikke noe olje der, og det lille som var, var kølsvart og feit som sirup.

moro å fikse selv :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

mojo-91 wrote:Ja, og så har jeg byttet olja nedi der hvor girspaken sitter.
Det var nesten ikke noe olje der, og det lille som var, var kølsvart og feit som sirup.

moro å fikse selv :D
hmm, så du har skiftet girolje håper jeg ? 8)
Hvis giroljen din var dårlig så er diffoljen sikkert ikke noe bedre. Skru i vei, men husk å kjøpe riktig spec på oljen i diffen.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

arildh wrote:
mojo-91 wrote:Ja, og så har jeg byttet olja nedi der hvor girspaken sitter.
Det var nesten ikke noe olje der, og det lille som var, var kølsvart og feit som sirup.

moro å fikse selv :D
hmm, så du har skiftet girolje håper jeg ? 8)
Hvis giroljen din var dårlig så er diffoljen sikkert ikke noe bedre. Skru i vei, men husk å kjøpe riktig spec på oljen i diffen.
Girolje og diff-olje ble byttet for halvannet år siden så det er vel etter kilometerintervallet klart for bytte nå.
Jeg har kjøpt inn girolje, men ikke diffolje (noen typer å anbefale?)
Den girspakolja har ikke blitt byttet noen gang under mitt eie. Det vil si siden januar 2000. :oops:
Tror nok ikke gir og diffoljen min er like svart og seig....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Japan4ever
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Dec 2003, 01:00
Status: Offline

Post by Japan4ever »

Girspak olje????? hæ... det er bare fett rund kulene/leddene i spaken..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Japan4ever wrote:Girspak olje????? hæ... det er bare fett rund kulene/leddene i spaken..
Skal ikke fett der på en MX5/Miata nei. Det skal fylles helt opp med olje..

Image
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jøss, da har man lært noe nytt.
Jeg var ikke klar over dette.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvilken olje anbefales da?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

EspenSort92 wrote:Hvilken olje anbefales da?
Dette lurer eg på også. skal bytte på girkasse diff og motor.. kunne tenkt meg skikkeligt når eg først bytter.. Har diff med sperre vis dette har noen betydning..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hvor høyt skal man fylle egentlig?
Post Reply