Page 2 of 3
Posted: 05 Feb 2005, 11:33
by edw
hva kunne man gjort her da? Lakke et ekstra lag med hammerlakk kanskje? ideellt sett skulle man kanskje ha sandblåst dem og lakka de helt på nytt..
har nemlig et sett i stua som skal på snart......
Posted: 05 Feb 2005, 11:38
by EspenAndre
edw wrote:hva kunne man gjort her da? Lakke et ekstra lag med hammerlakk kanskje? ideellt sett skulle man kanskje ha sandblåst dem og lakka de helt på nytt..
har nemlig et sett i stua som skal på snart......
Når de er ny er det vel nok å gå lett over med sandpapir, og så ett par lag med hammerlakk kanskje...
andre siden er langt fra så gale... men det litt er der også...

Posted: 05 Feb 2005, 12:54
by glaibilenmin
Spørst om det ikke er steinsprutene som er skyldig....
Beste er vel å sandblåse hele røkkla å legge på kald galvanisering og så lakke oppigjen med pulverlakk....
Posted: 05 Feb 2005, 14:11
by edw
ja...... jeg tenkte på hva jeg kunne gjort med mine nye......
Posted: 05 Feb 2005, 14:29
by EspenAndre
glaibilenmin wrote:Spørst om det ikke er steinsprutene som er skyldig....
Beste er vel å sandblåse hele røkkla å legge på kald galvanisering og så lakke oppigjen med pulverlakk....
Kan ikke skjønne at det skal være steinsprut.... Jeg har ikke kjørt så mye med bilen siden jeg fikk de på, og det er jo ekstra mye rundt noen av justerings-skruene... tror dette er et mandagseksemplar, og hvorfor de ikke lager det i rustfritt er jo litt merkelig, kan ikke bli så mye dyrere!
Posted: 05 Feb 2005, 16:40
by Vidar
Er vel at du bor i bergen...
Du kan bruke kaustisksoda+mel for å fjerne restene av lakken.
Så kan du bruke sitronsyre+mel for å fjerne rusten (skal sjekke opp om det var sitronsyre)
Posted: 05 Feb 2005, 16:44
by EspenAndre
Vidar wrote:Er vel at du bor i bergen...
Du kan bruke kaustisksoda+mel for å fjerne restene av lakken.
Så kan du bruke sitronsyre+mel for å fjerne rusten (skal sjekke opp om det var sitronsyre)
Hvis du kommer med en mirakelkur som det der som virker så skal jeg heller gå med på at det er fordi jeg bor i bergen....

(tviler ikke på at det virker altså, men du må forklare litt nærmere... blandingsforhold? )
Posted: 05 Feb 2005, 16:48
by Mazdafreaks
Stemmer dette at kaustik soda fjerner lakk og sitronsyre fjerner rust, men å blande i mel var noe nytt for meg... Må ikkje la dette ligge for lenge i kaustik soda, fjernet ett eksos anlegg på mopeden på denne måten, lot det ligge for lenge, tæret vekk mesteparten av stålet...
Posted: 05 Feb 2005, 16:52
by Vidar
Skal sjekke med en kamerat som driver å pusser opp et par militærbiler.
Det der skal vist funke veldig bra..
Får en alu lignende overflate etterpå..
har sent mail, så kommer tilbake når jeg får bekreftet oppskriften
Posted: 05 Feb 2005, 19:39
by Pelle
Melet i kaustikksodaen er der kun for å få en grøtlignende konsistens slik at det ikke renner av så lett. Sitronsyren brukes for å nøytralisere kaustikken (stoppe prosessen), så vidt jeg vet. Tviler på at den fjerner rusta.
Posted: 05 Feb 2005, 20:07
by Mazdafreaks
Sitronsyren fjerner faktisk rust, en eg kjenner kjøpte en dunk i sverige og prøvde dette i ett kar, med utblandet sitronsyre og vann og lot denne rustne delen ligge der over natten.. men eg tror nok en boremaskin med en slik stålkost er bedre til dette...
Posted: 05 Feb 2005, 20:16
by Vidar
Her er oppskrifta (alt gjøres på eget ansvar) :
For fjerning av lakk
10 deler vann og en del kaustisk soda
For fjerning av rust
10 deler vann og 4 deler sitronsyre
Begge blandigene;
Alle blandingene her er "kruttsterke" blandinger.
Hvis du bruker kokende vann eller på en eller annen måte har varmt vann vil lakken gå kjappere av.
Unngå kontakt på hud - får du det gjør det helvetes vondt, og du vil få sår.
Du kan godt lage et bad feks i en plastikkbøtte, jeg har laget et kjempebad i et halvt oljefat med 50 liter vann og 6 bokser kaustisk soda.
Hvis du bruker det varmeste vannet du kan få fra springen går lakken/rusta etter 15 minutt, ved kaldt vann bør du vente over natta - kommer an på blandingen mv.
Hvis delene ikke får plass i et bad blander du bare i hvetemel såpass mye at konsistensen blir klissete nok til å holde fast på objektet.
Eks: i en 10 liters bøtte med syre og vann for fjerning av rust brukte jeg 3 poser hvetemel for at blandinga ikke skulle skli rett av
vogna. Kluet her er at syra skal være bløt, hvis den tørker er virkningen borte - den blir hard og virker umulig å få av. Ikke få panikk hvis det skjer, bare spyl på vann, og la det virke - så vil den syra som er størknet løsne etter hvert, og ingen skade er skjedd. Konsistensen på
syra skal være som meget tykk rømmegrøt når du har den på.
Sitronsyre får du kjøpt på Felleskjøpet
Posted: 16 Feb 2005, 00:35
by EspenAndre
Da kan jeg meddele at Moss er fortsatt like seriøs, de sender meg nye "hus" eller "brackets" som de kaller det...
Sitat fra mail:
The brackets should be powder coated which is normally very durable.
It should not rust through in the short period you have had them.
Replacement brackets will be shipped as soon as possible.
Tilleggsinfo:
Metal brackets are made to our specifications locally and should be powder coated, which means the paint is electrostatically applied and fused with heat onto the surface of the metal. Normally very, very durable because the paint will not chip off. No record of any similar complaint on this item.
Posted: 16 Feb 2005, 09:28
by Christian
Det var jo utrolig bra service da.
Posted: 18 Feb 2005, 09:26
by EspenAndre
Oppdatering på kundebehandling-fronten
Utklipp fra e-mail:
After reviewing the minor adjustments made in the production of the headlamp kit, I have decided to send you an entire kit instead of just the metal pieces. I hope that this is satisfactory and that these last longer. I did have the kit inspected prior to shipment and the brackets are totally powder coated as they should be.
.....Ingen fare å bestille fra Moss altså....
