lav tikkelyd...?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Skrue ???

Åpner bare krana jeg..
HansT wrote:Når du kjøper oljefilter hos Mazda, husk også å kjøpe skiven til bunnpluggen. Det anbefales å skifte denne hver gang en skifter olje. Koster uansett bare noen kroner.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvor var det du kjøpte denne kranen?

funker det fint, og er det noe fare for at den åpner seg når den ikke skal?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

kjøpte krana hos moss i USA.
kosta $29.
Kan ikke se at det er noen fare at den åpner seg når den ikke skal.
Hendelen må løftes opp før du kan åpne krana.

Image
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

har nå funnet ut at det var noe galt med eksosen, et hull ett eller annet sted nærme motoren.

men olje er allefall skiftet!

oljefilteret lå litt vanskelig til. er det noen smarte triks for å komme til ? jeg håpet det skulle være lett tilgjengelig, men fra toppen så ser det ut som man må skru opp og gå inn fra undersiden.
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

fatlaces wrote:har nå funnet ut at det var noe galt med eksosen, et hull ett eller annet sted nærme motoren.

men olje er allefall skiftet!

oljefilteret lå litt vanskelig til. er det noen smarte triks for å komme til ? jeg håpet det skulle være lett tilgjengelig, men fra toppen så ser det ut som man må skru opp og gå inn fra undersiden.
Sikkert manifoilen din som er slitt, min også lekker litt i en sveis, men eg kommer til å kjøpe meg rustfritt grenrør på ebay.. Lurer på turbo også men mister bare lappen då tror eg... :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

hmm.. slitt manifoil ? så mye kunnskap man skulle hatt ;)

men turbo vet jeg hva er, og ja takk, jeg tar to! Lappen kommer og går, akkurat som penger og damer.. (hehe)
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Nei, ikke manifoil.. Grenrør..
fatlaces wrote:hmm.. slitt manifoil ? så mye kunnskap man skulle hatt ;)
men turbo vet jeg hva er, og ja takk, jeg tar to! Lappen kommer og går, akkurat som penger og damer.. (hehe)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Nei, ikke manifoil.. Grenrør..
Noen kaller det grenrør og noen kaller det eksosmanifoil....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

det jeg igrunn lurer på, er det dyrt å fikse på dette ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

fatlaces wrote:oljefilteret lå litt vanskelig til. er det noen smarte triks for å komme til ? jeg håpet det skulle være lett tilgjengelig, men fra toppen så ser det ut som man må skru opp og gå inn fra undersiden.
Jekk opp bilen i høyre hjørne front (styrbord?) og skru av hjulet.
Mulig du klarer det uten å ta av hjulet også hvis du sveiver rattet max til venstre.
Da rekker du det underifra med en hånd hvis du ligger litt under bilen.
Å ha en bukk i tillegg til jekken trenger jeg vel ikke nevne.
Hvis det sitter dønn fast slik som på min har du et hyggelig prosjekt forran deg :)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

arildh wrote:Hvis det sitter dønn fast slik som på min har du et hyggelig prosjekt forran deg :)
Hvis du ikke får det løs på vanlig måte, er en nødløsning å slå/stikke en skrutrekker rett gjennom filteret, og vri om.

Jeg skrur aldri filteret så hard fast, bare lett med hånden. Jeg rekker også ned med hånden ovenfra og ned. Trenger ikke så stor plass når en har på seg en gummihanske med stor friksjon, og filteret ikke er skrudd hard fast.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Bytter filter ofte, og aldri hatt noen problem, husk og ta litt olje på den gummipakningen på filteret ved montasje, letter arbeidet med å få av neste gang, skrues kun til med handmakt... Vet at noen bruker slike redskap til å skru de på,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg mener at det er forskjell på manifoil og grenrør.
Manifoil er en støpt sak (slik du får med gReddy kittet)
Og grenrør er rør som er bøyd og sveisa..
HansT wrote:
Vidar wrote:Nei, ikke manifoil.. Grenrør..
Noen kaller det grenrør og noen kaller det eksosmanifoil....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

ja manifold er sånn greddy sak, mens grenrør er en slik: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/652

nå så jeg at det stod manifold på denne siden, så nå er jeg litt forvirra, men mener det er sånn det er..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Vidar wrote:Jeg mener at det er forskjell på manifoil og grenrør.
Manifoil er en støpt sak (slik du får med gReddy kittet)
Og grenrør er rør som er bøyd og sveisa..
HansT wrote:
Vidar wrote:Nei, ikke manifoil.. Grenrør..
Noen kaller det grenrør og noen kaller det eksosmanifoil....
Du har rett, men vil ikkje kalle denne klumpen som mx-5 har originalt for grenrør. ¨har lyst på en 4-2-1 grenrør eg... :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply