Slik bygger du om til kjørelys på NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

kanskje dere kunne tatt noen bilder, så kan noen lage en "kakeopskrift" på denne operasjonen (slik at selv min mor ville klart å gjøre dette)

så kan man legge den ut på en eller annen side her eller noe (har registrert at dette spm har kommet opp en del ganger.)
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

skal prøve på det :)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Har du miata, så må du bruke 5/21W pærer.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Slik bygger du om til kjørelys på NA

Post by mojo-91 »

PKD wrote:
kodvaag wrote: Gå på Biltema og kjøp 35W lyspærer med en tråd til bakre blinklys. Dersom du bare bytter ut blinkpæra foran med 5w, så er lasten for liten for blinkreleet, dette tror du har en defekt pære, og så blinker det dobbelt så fort. Med for kraftig pære bak så utjevner du dette, og blinklysene blinker med rett frekvens på tross av for liten pære foran.
(Kjøp et ekstra sett til 35W ryggelysene, så blir de kjempesterke, og et ekstra sett i reserve. Biltema er Biltema, husk det)
Godt inlegg, men jeg har et annet forslag til pærer som gir sterkere blinklys framme. 5W er i svakeste laget, og blir ikke godkjent.
Dersom du beholder den originale pæra bak og bytter ut parklyspæra framme (som skal bli blinklys) med samme typen pære som sitter i det ekstra bremselyset på Miata, får du 21W blinklys fremme og blinkeren blinker i rett hastighet.
Denne pæra er av samme type som den som står i parklyset, men med litt større "hode".
Du må lakke pæra orange og utvide hullet i lykta ørlite for å få den inn, men det er en enkel affære.

Art.nr for denne pæra hos Biltema er 35-15255
Image
Jeg har også gjort dette. Med 5W pærene kunne ingen se at jeg blinket og det resulterte ofte i litt kommunikasjonsproblemer i trafikken.. Litt hat å være nødt til å måtte dremle opp hullet til sokkelen, men vel verdt det. :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Da var min bil i form med kjørelys i lyktene takket være Kodvaags ekspertise. Eneste problem er at jeg ikke får åpna lyktene, og tatt ut de orange reflektorene til de gamle blinklysene. Så nå kjører jeg med orange park og kjørelys :P

Skal prøve å koke lyktene, slik at limet som holder lyktglass og lykthus sammen, blir mykt. AJF: har du noen gode tips ellers? De satt jo som Gamle-Erik! Ellers blir det pene blanke lykter fra IL :)

PS Kodvaag: bare i Vennesla man hilser på folk med hornet
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg brukte varmepistol.... funket greit, kokende vann virker litt drastisk, er vel mulig plasten blir hvit av det...?

steffen wrote: Skal prøve å koke lyktene, slik at limet som holder lyktglass og lykthus sammen, blir mykt. AJF: har du noen gode tips ellers?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

steffen wrote:
Skal prøve å koke lyktene, slik at limet som holder lyktglass og lykthus sammen, blir mykt. AJF: har du noen gode tips ellers? De satt jo som Gamle-Erik! Ellers blir det pene blanke lykter fra IL :)
Ai ai, IKKE koke lyktene, så varmt vann kan skade reflektorene.

Ta varmt vann i en balje (så varmt at du akkurat ikke klarer og holde henda nedi baljen) ha så hele lykta i baljen en stud så kittet som holder lykta sammen blir myket opp litt til at du kan få trykket inn "knappene" fra lyktglasset og så prøve og lirke lykta fra hverandre, en liten skrutrekker for å prike og lirke litt med kan være lurt. Du må nok ha den nedi vannet til stadighet, kan være en fordel og prøve og jobbe med lykta i baljen. Jeg brukte vel 1time på første lykten min og 40 min på andre når jeg gjorde det.

Vet andre har brukt varmluftpistol i stede for vann, men tror varmt vann er mer skånsomt.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Slik bygger du om til kjørelys på NA

Post by AJF »

mojo-91 wrote:
Jeg har også gjort dette. Med 5W pærene kunne ingen se at jeg blinket og det resulterte ofte i litt kommunikasjonsproblemer i trafikken.. Litt hat å være nødt til å måtte dremle opp hullet til sokkelen, men vel verdt det. :wink:
Opplevde akkurat det samme med 5W pærer jeg også før jeg gikk over til lakkerte 21W pærer
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

AJF: var akkurat slik vi gjorde, sånn du beskriver det. Turte ikke å bruke for mye makt, da lyktene kunne knekke.

Tenkte bare å dyppe lyktene ned i kokende vann, det må få kittet til å løsne mer..
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hvordan var det å bygge om de usa lysene? Bilder?
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

steffen wrote:Så nå kjører jeg med orange park og kjørelys :P
Jøss, jeg var sikker på at det var en flyttegodsimportert Jeep Cherokee jeg så!
steffen wrote:PS Kodvaag: bare i Vennesla man hilser på folk med hornet
Du så jo ikke at jeg viste fingern så jeg måtte tute! :wink:
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Fått ordna høyrelykta nå. One more to go.

Vurderer å kjøpe disse: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... ename=WDVW

Vil mene de ikke har orange reflektorer. Mener jeg ser en orange pære inne i lykthuset.

Edit: Kodvaag: føler blinklysene framme blinker litt svakt. Noe jeg kan gjøre med det? Husker ikke i farta hva slags watt-styrke de var på, men virker ikke som det er mer enn 6W. (Bruker samme pære som er i sideblinkersene) Flere som har kjøpt slike i 21w og lakka orange?
Last edited by steffen on 07 Apr 2006, 13:14, edited 1 time in total.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Skal du kjøpe nye, så anbefaler jeg deg å kjøpe nye med KLART glass.. Mye penere :)

Jeg angrer ikke på at jeg har kjøpt med klart glass hvertfall...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Vidar wrote:Skal du kjøpe nye, så anbefaler jeg deg å kjøpe nye med KLART glass.. Mye penere :)

Jeg angrer ikke på at jeg har kjøpt med klart glass hvertfall...
Vidar: Vet at klart glass blir mye penere. Går ut fra du tenker på de man blant annet får kjøpt på I.L. Motorsport.

Problemet er jo bare at de på IL koster 68,00 € per stykk. Det blir over 1600 kroner med frakt og merverdiavgift. Om du vet om noe billigere så skrik ut :)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

er de jeg mente på ja :)

Kan finne de på ebay. Jeg kjøpte mine hos ProCarParts.
Så foresten at gutta fra Pimp My Ride også hadde et par esker i fra procarparts
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply