Hjelp på Svinesund
Moderator: Styremedlemmer
hmm.. jeg trodde ikke jeg det var noen sensor på veiva?
trodde dem mente cas sensor.. cam angle sensor?
jeg som har tatt i fra hverandre hele motoren bør egnetlig vite dette.. men nå ble jeg fryktelig usikker..

trodde dem mente cas sensor.. cam angle sensor?
jeg som har tatt i fra hverandre hele motoren bør egnetlig vite dette.. men nå ble jeg fryktelig usikker..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Nå først så jeg dette innlegget, og etter å ha lest litt øverst så tenkte jeg; Håper jeg aldri får trøbbel i Drammen, for da kommer sikkert Jonas & banker meg opp bare for jeg står der.
Jeg har og fått stopp, men det skyldtes for mye vakum på tanken, av alle ting, og ventilen i bensinlokket som skal tillate luft å komme inn ved undertrykk, men ikke ut ved overtrykk, satt fast i stengt posisjon. Fikk fikset lokket mitt med å suge det, mulig tipset om å "suge bensinlokket" hadde gjort deg enda varmere i toppen.
Det er dette som gjør at det alltid blåser eller ingenting trykkendring når man åpner lokket. Det er aldri "sug" når man åpner lokket. Det hadde jeg med gamle lokket når bilen stoppet.
Når jeg fikk stopp pga dette stoppet bilen brått, akkurat som når man tar av tenninga.
Kanskje ECU merker at det er for lite trykk etter bensinpumpe?
Whatever. Dette tipset hadde ikke hjulpet deg noe...
Dette fant jeg ikke ut før jeg kom hjem og noen dager til. Så nå cruiser jeg med Primera bensinlokk, som er slipt av litt, for å passe under Miatalokket.
Og du? ...Bra du ikke er sur lengre.
JohnBeGoode på forumet bor i Sandefjord og har samme bil/farge som deg, og så har han en vraka 1991 modell i deler.
Jeg har og fått stopp, men det skyldtes for mye vakum på tanken, av alle ting, og ventilen i bensinlokket som skal tillate luft å komme inn ved undertrykk, men ikke ut ved overtrykk, satt fast i stengt posisjon. Fikk fikset lokket mitt med å suge det, mulig tipset om å "suge bensinlokket" hadde gjort deg enda varmere i toppen.

Det er dette som gjør at det alltid blåser eller ingenting trykkendring når man åpner lokket. Det er aldri "sug" når man åpner lokket. Det hadde jeg med gamle lokket når bilen stoppet.
Når jeg fikk stopp pga dette stoppet bilen brått, akkurat som når man tar av tenninga.
Kanskje ECU merker at det er for lite trykk etter bensinpumpe?
Whatever. Dette tipset hadde ikke hjulpet deg noe...
Dette fant jeg ikke ut før jeg kom hjem og noen dager til. Så nå cruiser jeg med Primera bensinlokk, som er slipt av litt, for å passe under Miatalokket.
Og du? ...Bra du ikke er sur lengre.

JohnBeGoode på forumet bor i Sandefjord og har samme bil/farge som deg, og så har han en vraka 1991 modell i deler.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Får du ikke tak i brukt i norge. så kan du prøve au2fast i danmark (mx5 høggeri) www.au2fast.dk/
eller
Mazda south som selger originaldeler til en grei pris. Og ikke minst, har veldig bra service..
http://www.mazdastuff.com/
Send mail å spør med en gang..
Når jeg skulle kjøpe meg komplett låssett, så skulle au2fast ha 1000 dkk (ble ca 1500nok inkl frakt.) og Mazda south i USA så regna jeg at det ble ca 2500 inkl frakt og mva.
eller
Mazda south som selger originaldeler til en grei pris. Og ikke minst, har veldig bra service..
http://www.mazdastuff.com/
Send mail å spør med en gang..
Når jeg skulle kjøpe meg komplett låssett, så skulle au2fast ha 1000 dkk (ble ca 1500nok inkl frakt.) og Mazda south i USA så regna jeg at det ble ca 2500 inkl frakt og mva.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Takker for mange svar. Er på gli nå
Har sendt mailer i alle retninger i håp om at jeg får denne lille dyre delen
snart. Har jo veldig lyst til å ta noen runder på Rudskogen på fredag......
Kan jo bare ta en telefon til verkstedet i Halden og be dem sette i gang, men vil prøve å gjøre det så billig som mulig.
Pacmania: Jeg har ikke sett denne delen med egne øyne, men regner
med at den finnes. Fikk delenr hos Mazda......
Skal holde dere oppdatert jeg.

Har sendt mailer i alle retninger i håp om at jeg får denne lille dyre delen
snart. Har jo veldig lyst til å ta noen runder på Rudskogen på fredag......
Kan jo bare ta en telefon til verkstedet i Halden og be dem sette i gang, men vil prøve å gjøre det så billig som mulig.
Pacmania: Jeg har ikke sett denne delen med egne øyne, men regner
med at den finnes. Fikk delenr hos Mazda......
Skal holde dere oppdatert jeg.
X 94 MX5 1,8
Crank Shaft Position Sensor (Veivakselsensoren) var hvertfall det jeg fikk beskjed om fra verksted og bekreftet fra Mazda (Centralgaragen) i Drammen.Pacmania wrote:cas er greit nok
men jeg mente at det var en CAM angle sensor og IKKE en CRANK angle sensor ..
Dette er noe jeg ikke har peiling på, så må bare stole på diagnosen de kjørte på motoren.
MEN...... Det er jo litt rart at dere ikke har hørt om Crank'en. Skal nevne dette for verkstedfolka, så kanskje de får får seg en aha-opplevelse

Problemet hvis denne såkalte Crank Shaft Position Sensoren ikke funker er etter som jeg har forstått at tenningen ikke skjønner når den skal tenne. Jeg kunne vri på tenningen, motoren tente men startet ikke. Fortsatte jeg å kjøre starteren skjedde det ingenting. Tente bare den ene gangen liksom. Skjedde det samme alle 1000 gangene jeg prøvde

X 94 MX5 1,8
Jag tror det er litt navneforvirring ute og går men jeg er ganske sikker på at alle snakker om samma sensor, nemlig den som sitter bakpå den ene kamakselen og måler vinkelen på den (og dermen også vinkelen på veiva) slik at ECUen vet når den skal tenne. Den er enkel å bytte (bare en bolt eller to), men det kan være litt knot å få den på plass.
Lærer mye av dette her
Fra www.innerauto.com:
The crankshaft position sensor is designed to record the rate at which the crankshaft is spinning. This sensor consists of a toothed metal disk mounted on the crankshaft and a stationary detector that covers a magnetic coil that the current passes through. As the metal teeth move past the coil, its magnetic field is disturbed. This causes a stream of pulses in the current. The computer can calculate the crankshaft's speed from the frequency of the pulses.

Fra www.innerauto.com:
The crankshaft position sensor is designed to record the rate at which the crankshaft is spinning. This sensor consists of a toothed metal disk mounted on the crankshaft and a stationary detector that covers a magnetic coil that the current passes through. As the metal teeth move past the coil, its magnetic field is disturbed. This causes a stream of pulses in the current. The computer can calculate the crankshaft's speed from the frequency of the pulses.
X 94 MX5 1,8
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Om det viser seg å ver cam angel sensor så har eg en liggende men den er til 1,6 vet ikke om denne er lik....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Ved litt tenking så tror eg nesten helt sikkert at det er cas det er snakk om her...
For 1,6 litern har ivertfall ingen veivsensor....
Og ved bytte til 1,8 så trenger man bare å forlenge ledningen til cas sensor for denne sitter på andre sia av toppen... trenger ikke noe anna koblings styr ved bytte så tror nokk det er cas det er snakk om ja...
og tror og denne er lik fra 1,6 til 1,8... da man kan bruke disse omkverandre fra 1,8 motor til 1,6 ecu
For 1,6 litern har ivertfall ingen veivsensor....
Og ved bytte til 1,8 så trenger man bare å forlenge ledningen til cas sensor for denne sitter på andre sia av toppen... trenger ikke noe anna koblings styr ved bytte så tror nokk det er cas det er snakk om ja...
og tror og denne er lik fra 1,6 til 1,8... da man kan bruke disse omkverandre fra 1,8 motor til 1,6 ecu
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Hvis du ser på bilde og beskrivelsen. Så er det ikke mye som minner om CAS.
Tror det er noe helt annet en CAS.. Kansje jeg skal slå opp i delekatalogen min senere i dag..
Tror det er noe helt annet en CAS.. Kansje jeg skal slå opp i delekatalogen min senere i dag..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive