Skifte av oljefilter/bensinfilter...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

alr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 133
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandvika
Status: Offline

Post by alr »

Type 1 som selges på Torshov Bilrekvisita tror jeg passer til mx-5 (ta med det nye filteret og sjekk før du betaler).
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Oljefilteret gikk av med håndamakt, synes faktisk det var litt for lett...

Det var verre med bensinfilteret, men med litt draing og vriing så gikk det og :)

215,- for leie av bukk i halvannen time og for å bli kvitt gammel olje...

Aldri mer betale for å få noen andre til å gjøre noe så enkelt :)
...bare håper jeg ikke dro til for hardt på olje-dreneringsventilen...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

arildh wrote:Tidligere eier hadde enten latt det stå og gro fast i lenger tid eller brukt noe sinnsykt verktøy for å skru det skikkelig fast.
Et godt råd er å ta litt olje (når en "metter" filtere) på fingertuppen og dra dette over gummipakningen på oljefilteret før en skrur det fast.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

alr wrote:For å fjerne trykket fra bensinsystemet kan du starte bilen og ta ut releet til bensinpumpa.
Har du funnet relèet? Leita i en halv time på min, med hjelp av Haynes' servicebok. Ga opp å finne det til slutt, og nappa av slangene uten å avlaste trykket. Like greit, for det trykket som var igjen var nærmest ikke-eksisterende.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

det er en gul stor kontakt nesten helt nede ved pedalene på førersiden.. det er 2 kontakter der.. en liten og en stor gul.. ta ut den store gule.. start motoren.. så dør den etter ett par sek.. så da har man ikke bensintrykk lenger.. husk å ta ut kontakten til coilpakka når man skal starte igjen.. dra den på starteren i ca 10 sek for å få full bensintrykk igjen..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Pacmania wrote:det er en gul stor kontakt nesten helt nede ved pedalene på førersiden.. det er 2 kontakter der.. en liten og en stor gul.. ta ut den store gule..
hmmm.... er ikke der releèt til bensinpumpen er på min 91 Miata, og heller ikke der Jackson Racing sier det er iflg. installasjonsmanualen for kompressoren min.

Du finner det LETT her: (øverst på side 2 i denne manualen pkt. 1.1) :wink:

http://www.miatamania.com/graphics/prod ... 99-000.pdf
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
alr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 133
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandvika
Status: Offline

Post by alr »

Pacmania wrote:...husk å ta ut kontakten til coilpakka når man skal starte igjen.. dra den på starteren i ca 10 sek for å få full bensintrykk igjen..
Hvorfor bør man gjøre dette?
Post Reply