Litt OT, men jeg lagde en sammenligning mellom 5 og 6 trinns kasse, og utvekslingene på disse på NB. Husket ikke dekkdim. og jeg gadd ikke gå ut å se, så jeg tok 175/65-14.
Gearbox:-
5-trinns kasse
Tyre:- 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 30.168 KPH/1000 RPM and a top speed of 211.178 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1326 RPM 50 KPH = 1657 KPM 60 KPH = 1989 RPM 80 KPH = 2652 RPM
100 KPH = 3315 RPM 110 KPH = 3646 RPM 130 KPH = 4309 RPM 160 KPH = 5304 RPM
Top Speed in 1 gear = 54.815 KPH
And changes into 2 gear at 4214 RPM dropping 2786 RPM
Top Speed in 2 gear = 91.048 KPH
And changes into 3 gear at 4931 RPM dropping 2069 RPM
Top Speed in 3 gear = 129.247 KPH
And changes into 4 gear at 5263 RPM dropping 1737 RPM
Top Speed in 4 gear = 171.899 KPH
And changes into 5 gear at 5698 RPM dropping 1302 RPM
Top Speed in 5 gear = 211.178 KPH
******************************************************************************************
Gearbox:-
6-trinns kasse
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 32.044 KPH/1000 RPM and a top speed of 224.310 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1248 RPM 50 KPH = 1560 KPM 60 KPH = 1872 RPM 80 KPH = 2497 RPM
100 KPH = 3121 RPM 110 KPH = 3433 RPM 130 KPH = 4057 RPM 160 KPH = 4993 RPM
Top Speed in 1 gear = 50.291 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 83.338 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 114.950 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 150.432 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 189.093 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 224.310 KPH
******************************************************************************************
Iht miata.net, er utvekslingen lik på -90 NA, så man får 91,048 km/h på 2. gir ved 7000 o/min. Toppfart blir 211 km/h. Men så spørs det om dekkdim er riktig.
Men det som er intressant, for best mulig prestasjoner, er at når man girer opp, skal turtallet ende opp på toppen av dreiemomentkurven. Ut i fra tegningen og det faktum at 1.8 NB har maks moment ved 5500 o/min, så havner man under på 1., 2. og 3. gir, mens man på 4. og 5. gir treffer noenlunde "perfekt".
Men nå kan jo motoren ha en veldig flat moment kurve, noe som endrer forutsetningene. Har ikke sett ett bilde av kurvene.
EDIT: Fant nå ut at i US er det 185/60-14 som er std på "vanlige" Miata'er. Må regne litt.
EDIT2: De dekkdim er identiske i rulleomkrets iht Michelin's dekkguide, så det er ingen forandring