Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Da er pakningsett og registerreim byttet.
Hentet bilen forrige uke, men måtte tilbake til Lillestrøm siden feilen fortsatt var der. Lars har jobbet som en helt, men problemet ligger tydeligvis et annet sted enn toppakningen.
Regner med å hente bilen på torsdag hvis han ikke får noe nyttige svar fra folka på Mazda i morgen......
Noen som har vært borti dette problemet før?
Motoren går som ei klokke, tempen ligger stabilt, varmeapparatet funker som det skal og alt er bare morro helt til jeg stopper motoren. Da bobler og surkler det veldig i ekspansjonstanken. Koker ikke, men den "spyttes" full av kjølevann for så å trekke det tilbake når motoren får kjølet seg litt.
Selv om bilen står stille i to timer går tempen rett opp på normalverdi i løpet av et sekund. Flere som har sett på dette og ment at det er eksos i vannet, men dette har Lars avkreftet etter å ha testet den siste uka.
Har hvertfall nye pakninger og registerreim, men skulle gjerne vist hva som er feil med elsklingen min
Har vært borti termostat som kiler seg i lukket stille.
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Termostat er vel noe av det enkleste(og billig), litt mer pes å bytte vannpumpe, må av med regreim igjen!
Kjappeste å teste er vel å bytte termostat og radiatorlokk så du er sikker på at disse funker som de skal og har rett temp/trykk
...men når den blir "varm i løpet av ett sekund" er det vel størst fare for manglende sirkulasjon skulle jeg tro.. Ikke kjør for mye med dette!
Har hatt et problem med min. Bestillte termostat og vannpumpe fra MX5Parts. Var av merket Nipparts som er noe forbanna dritt. Spes bremsedelene deres er ræva. Termostaten fuska og vannpumpa laga ulyd. Var egentilig ikke noe feil med de når jeg bytta men holdt på med regreim bytte og tok da alt i samme slengen. Bytta til originale deler og da ble alt fint igjen. Kosta litt mer men...
Har lite tro på at det er vannpumpa di som er defekt. Bytt termostat først. Husk pakning
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
Sjekk radiatorlokket ditt. Denne fungerer som en sikkerhetsventil og bestemmer når vann fra radiatoren skal blåses over i ekspansjonstanken.
Det er helt vanlig at disse mister evnen til å holde på trykket etter en tid.
Det skulle ikke overraske meg om at trykket i radiatoren øker i det man slår av motoren og sirkulasjonen stopper for siden å gå ned igjen etter en tid.
Dette lokket er så pass billig at du bør kjøpe et nytt uansett.
Jeg har talt.
Nå begynner jeg å bli lei denna bilen......
Radiatorlokket er ikke problemet. Har ikke fått sjekket termostaten ennå, men tviler litt på at den er problemet.
Nå fyller jeg mer vann enn bensin om dagen. Det drypper fra gud-vet-hvor etter at jeg fikk tilbake bilen fra Lars. Han trykktestet kjølesystemet og fant en liten lekkasje på en slange til varmeregisteret, men det er ikke der vannet kommer fra. Merker også nå at varmeapparatet blåser en smule kaldere når motoren går på tomgang.
Kjipt å bruke 6500,- på reparasjoner som ikke hjelper. Fikk jo byttet toppakning og registerreim, men det var jo tydeligvis ikke dette som var problemet. Får vel bite i det og sette inn bilen på Centralgaragen (Mazda) i Drammen. Hadde vel vært like dumt å satt den dit og fått gjort det skikkelig med en gang, men man lærer så lenge man lever.
Mazda er jo på topp når det gjelder driftsikkerhet, men nå har jeg kostet på denne bilen 10 ganger mer enn jeg har kostet på de 15 andre bilene jeg har hatt til sammen.
Hvis noen vil komme og prøve bilen min og kanskje skjønne hva som er feilen er dere hjertlige velkomne
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Du bør skifte termostat før du setter den inn hos Mazda. Den klarer du å skifte selv. Et par skruer og en slangeklemme. Termostaten koster vel ikke mange kronene.
Jeg hadde et helvete på min gode gamle Golf 1 når jeg var dum og satte i en termostat fra biltema. Enten åpnet den aldri eller var oppe hele tiden.
Dyret wrote:Har hatt et problem med min. Bestillte termostat og vannpumpe fra MX5Parts. Var av merket Nipparts som er noe forbanna dritt. Spes bremsedelene deres er ræva. Termostaten fuska og vannpumpa laga ulyd. Var egentilig ikke noe feil med de når jeg bytta men holdt på med regreim bytte og tok da alt i samme slengen. Bytta til originale deler og da ble alt fint igjen. Kosta litt mer men...
Har lite tro på at det er vannpumpa di som er defekt. Bytt termostat først. Husk pakning
litt OT.. er ikke nipparts originalt da?
de selger jaffal bremsedeler fra de hos min nærmeste Mazdaforhandler...
(jeg så de lå i hyllen der, over 3600,- for alle skiver og klosser...)
Mazdafreaks wrote:Er vel ikkje en sprekke i topp eller blokk vel,,
Det skal ikke være det, men vet ikke hvor nøye toppen ble sjekket. Toppen skulle planes, men dette var i følge Lars unødvendig siden toppen var ok. Det kan jo være sprekker inni toppen, men vannet må jo komme ut et sted. Hadde det vært sprekk i blokka ville det vel vært mer olje i det som renner ut......?
Skal skru ut termostaten og se på den i morgen.
Trenger ikkje komme ut olje fordi det er sprekk i blokken,men at du kan få ut komprisjon i kjølesystemet ditt, samme med toppen kan komme komprisjon ut i vannet der også, spørs om du har kjørt bilen din meget varm det, kan skje slikt då, mazda har vert kjent med dårlige topper fra gammelt av, ikkje det at eg har oppdaget dette, men ikkje lett for oss å hjelpe da vi ikkje var med på noen tur da dette skjedde, skru ut termostaten og prøv uten..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..