Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Som vanlig masse gode ideer og synsing, men ingen som egentlig vet forskjellen mellom 95 og 98 oktan . Les dette, det forklarer også hvorfor det er viktig med 98 oktan ved kompressor/turbo, eller ved økt fortenning, og får kanskje de som har merket økt effekt på en standard bil ved å gå fra 95 til 98 til å tenke seg om :
Norsk bensin har et oktan-tall mellom 95 og 98 etter RON (Research Octane Number) skalaen (mens du i flere EU-land får kjøpt bensin med lavere oktan, helt ned til 92 etter RON-skalen). Oktantallet sier noe om bankefastheten til drivstoffet. Bankefasthet er kanskje et temmelig svevende begrep for de uinvidde. Uansett; begrepet peker på drivstoffets egenskap til å motstå selvantennelse under komprimering.
Denne egenskap er viktig, da den gjør at drivstoffet ikke antenner vilkårlig inne i sylinderen, men under kontrollerte former ved hjelp av tennpluggen under motorens kompresjonstakt. Hvis drivstoffet ditt selvantenner vil dette føre til såkalt â€
Uansett, de som har tuklet med tenningen må bruke 98...
Spesielt viktig er det når motoren blir mata med trykkluft...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Det ser ut som om halve den norske befolkning tror at oktantall er et mål på bensinkvalitet eller noe. Det rt poster er jo noe jeg trodde de fleste var klar over.
Dette har blitt diskutert før i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1069
haha, jeg ser mange av de samme folka er med i tråden også.
Jeg har aldri kjørt med noe annet enn 95 med 14 garders fortenning (når jeg hadde orginal ECU) og har aldri hatt noe detonasjon.
Link mappen for N/A med 550cc dysene jeg har starter på 21 grader fortenning ved 1000 rpm og ender på 28 ved 7500, og da er det mye å gå på. Bankesensoren har aldri vist tegn til knock på 95 nesten samme hvor mye fortenning jeg har stilt inn.
Å fylle 98 uten overlading eller høyere kompresjon er derfor ikke noe man snakker høyt om på et forum
Er vel bare slark i rumpe-dyno'en da..
G60'en jeg har ER jo levert med et lite grønt klistremerke i bensinklaffen som sier "98ROZ unleaded".. så den går vel bare som den skal med 98 da, og har mindre drag med full bil og 95 pga. endringa i tenning
(er "lavkomp" 8:1/ ,5-,7 lading)
Grunnen til at jeg har fyllt 98 er at veldig mange har sagt at det må man gjøre ved 14 grader, også Dirk W. i tyskland...
Og en kjent bilmann her i landet har sagt at det er bedre å fylle 98 enn den daue 95'en, han ble spurt om V-power virker...
(husker ikke hvem i farten, men det stod i et blad..)
mxLars wrote:Virker sånn.. håper det er 98-oktan du fyller
Hvorfor det, eg kjører med 95, merker ikkje noe forskjell, hvorfor betale over en krone mer, har prøvd med begge deler, men bilen oppføre seg heilt likt.. Og ved normal kjøring så har vel dette lite å si...
Ei krone? Da bør du klage. Skal være 35 øre (hos Shell) mellom vanlig 95 og 98.
EDIT: dette hadde vel strengt talt ikke noe særlig med saken å gjøre.