Page 2 of 4
Posted: 01 Oct 2006, 22:54
by Vidar
cagivos wrote:hehe . så de tåler litt (bruk) av en 18 åring?
Diffen på 1,6L er litt svak. Den tåler vanlig kjøring og lett trimming.
har ikke hørt om noen som har ødelagt en 1,8L diff enda...
Posted: 01 Oct 2006, 23:59
by Hauk
cagivos wrote:hauk er du fornøyd med 1.8 l din??
mye feil med disse bilene ?
Strålende fornøyd.

Nå skal det jo sies at min var knapt innkjørt når jeg handla den. Har kjørt den fra 35.500 til 47.000 km på tre måneder.
Motormessig er det greit nok - men jeg tror sweetspotten ligger på 160-170-180 hk med kompressor (for å beholde en mest mulig lineær effektkurve) mtp. holdbarhet, morofaktor etc.
...ihvertfall det jeg innbilder meg.

Posted: 02 Oct 2006, 00:37
by cagivos
tror ikke jeg får råd til kompressor med det første (student)
bruker den mye bensin..
er 1.8 det er prat om.
kjørte bilen jeg så på 20 m følte at den var lett å ta igang med og at den sparket i fra en del mer en min golf 4.
Posted: 02 Oct 2006, 10:12
by Hauk
cagivos wrote:tror ikke jeg får råd til kompressor med det første (student)
bruker den mye bensin..
er 1.8 det er prat om.
kjørte bilen jeg så på 20 m følte at den var lett å ta igang med og at den sparket i fra en del mer en min golf 4.
Det holder med 1,8.

Jeg ligger på 0,75-0,8 l/mil på blandet forbruk. Har snust på 0,65 l/mila ved skikkelig pysekjøring.
De er sånn passe kvikke - 0-100 på 8,2-8,3 sek? Men det er kjøreegenskapene som gjør det hele...
Posted: 02 Oct 2006, 13:47
by cagivos
å? ligger de godt til veien?
ossen er de på vinterføre da.. ser ut som ei skikkelig kjelke
Posted: 02 Oct 2006, 13:59
by Vidar
cagivos wrote:å? ligger de godt til veien?
ossen er de på vinterføre da.. ser ut som ei skikkelig kjelke
Ligger veldig godt på veien.. Er vel en av grunnen til at den fikk 2. plass i Discoverys kåring av verdens beste sportsbil.
Jeg syns bilen er morsom på vinterføre.
Posted: 02 Oct 2006, 15:02
by Hauk
De er små, lette og smidige, med en veldig bra og jevn vektfordeling foran/bak. Dvs. at når man glir over grensa oppleves de som veldig nøytrale og lette å håndtere. Når ræva kommer har man tre valg - og veldig god tid til å bestemme seg:
1. Opprettholde sladden.
2. Gå av gassen/ratte kontra, og få tilbake grepet.
3. Gi på og sladde enda verre.
Det er ingen grunn til at en MX-5 er noe verre enn en BMW 3-serie på glatta - rent teknisk.
Men at MX-5 er noe av det bedre burde du jo nesten vite - iogmed at du er på utkikk etter en! Research!

Posted: 02 Oct 2006, 15:07
by steffen
En MX-5 tåler masse juling. Så lenge man bytter olje og slikt.
Posted: 02 Oct 2006, 16:57
by cagivos
hehe:) jeg er bare blitt tilbytt en byttehandel jeg. men syns bilene er tøffe. vilket vedlikehold bør jeg gjøre på bilen reglermessig?
denna jeg ser på er tatt inn fra statene.
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1235166
denne jeg har sett på.- ska prate mea i dag...
bytte var i mot en helt ok golf 4 2000 mod 1.6l 16 v
som har passert 180000km
noen som ville ha byttet\ikke??
vil gjerne ha komentarer
Posted: 02 Oct 2006, 20:05
by steffen
Bytt olje på hver 5000 km.
Husk at Miata er oppgitt i miles.
Da blir plutselig 149000 km 239792, hvis selger har oppgitt i km i stedet for miles.
Passe dødfødt å gå fra en 2000 golf til en 1994 MX-5 vil jeg mene. Golfen er da verdt mer enn MX-5en?
Posted: 02 Oct 2006, 20:13
by Miatapowers
cagivos wrote:hehe:) jeg er bare blitt tilbytt en byttehandel jeg. men syns bilene er tøffe. vilket vedlikehold bør jeg gjøre på bilen reglermessig?
denna jeg ser på er tatt inn fra statene.
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1235166
denne jeg har sett på.- ska prate mea i dag...
bytte var i mot en helt ok golf 4 2000 mod 1.6l 16 v
som har passert 180000km
noen som ville ha byttet\ikke??
vil gjerne ha komentarer
Kjip golf da, dau som en fele, bytt du,

Posted: 02 Oct 2006, 20:44
by cagivos
golfen er nokså ustrøken i lakken
og den har gått en del mer.
+ skal ha 5 lapper mellom.
men hva mente du med?
Da blir plutselig 149000 km 239792, hvis selger har oppgitt i km i stedet for miles.
at bilen hennes kan ha gått 239792 km ?
Posted: 02 Oct 2006, 21:01
by tness
1.8 NA 0-100 på over 9 sek skulle jeg tro?
Og den Miaten du linka til, såg litt blass ut i lakk, ikke uvanlig siden den er gått i et meget solfyllt miljø.
Posted: 02 Oct 2006, 21:15
by cagivos
lakken var egentlig fin den.. kansje en rubbings polish hadde gjort seg.. men men
Posted: 03 Oct 2006, 10:10
by Hauk
94-97 1,8l er krem-MX-5en!

Og er vel den kjappeste inntil NCen kom nå i år? Disse har i tillegg endel avstivninger i karosseriet som 89-93 ikke har. Endel under, samt det staget du ser bak setene.
Over 9 sek på 0-100 har den ihvertfall ikke. Talla jeg har sett har lagt på 8,2-8,3. Avhengig av utstyr selvsagt. AC og dill er ekstra vekt.
Hvorvidt km-stand er korrekt ser du jo fort når du sitter i bilen - eventuelt spør eieren om det.