Page 2 of 4
Posted: 08 Oct 2006, 00:13
by midget77
Lette biler, med effektive motorer går litt ned i pris.
MX5 med annet enn den største motoren går ned ca 5000 kroner.
Posted: 08 Oct 2006, 12:10
by jimmype
steffen wrote:Kanskje jeg bør importere MX-5 i år kontra neste år..
stian: selg bilen din fort som fan!
Posted: 08 Oct 2006, 14:25
by steffen
Genialt at MX-5 går ned.
Nå er det riktignok bare NC på den listen her.
Men det er vel rimelig å anta at NA og NB vil få lavere avgifter? (Engangsavgift ved import.)
Edit: Co2-utslipp på NC 2.0 er 193.
Sakser dette fra mobile.de. Dette er fra en NB 1,6.
CO2-Emissionen kombiniert:
211 g/km
En 1,8 har 218 g/km.
Kan disse bli dyrere da?
Posted: 08 Oct 2006, 14:43
by glaibilenmin
ja
Posted: 08 Oct 2006, 14:55
by steffen
Trist..
Ligger fokuset kun på utslipp, ikke hestekrefter, slagvolum og vekt?
"CO2-Emissionen kombiniert". Betyr blandet kjøring eller noe slikt?
Posted: 08 Oct 2006, 15:03
by arildh
Hvor finner man CO2 utslippsdata på biler ? Jeg fant fint lite på mobile.de for de bilene jeg trykket på.
Posted: 08 Oct 2006, 15:07
by steffen
Jeg søkte opp noen NBer. Fant desverre ingen utslippsdata på NA.
Står slikt i vognkort? Evt, google is your friend

Posted: 08 Oct 2006, 15:46
by HF-mx5T
hva skjer ved godkjenning av trimma biler feks ? nye eller gamle regler som gjelder da, og hvordan søren skal man klare å fremskaffe dokumentasjon på avgass..?
Posted: 08 Oct 2006, 15:57
by arildh
hehe, ser for meg at det å teste CO2 på biler kan bli dyrerer enn både trimmingen og avgiften. Det holder vel ikke med EU-kontroll greiene da det skal måles på forskjellig belastninger.
Posted: 08 Oct 2006, 16:03
by _mx5_Rune_
vil det si at det kan være lurt å prøve å få bilen turbogodkjent før nyttår eller?
Posted: 08 Oct 2006, 16:35
by MagnusAntony
Jeg skal ihvertfall ringe biltilsynet imorra.

Posted: 08 Oct 2006, 17:58
by Hauk
Tidligere har avgifta hatt følgende faktorer: Vekt, Kw og volum. Nå er volum-biten byttet ut med Co2.
Dette tjener jo store dieseler med lavt Co2-utslipp enormt på. BMW 325 TD var vel en av de som gikk ned mest. 100-something laken.
Wankel-motorene sliter jo sinnsvakt. Høyt Co2, og "fordelen" med bare 1,3 liters volum er borte. 231 HK RX-8en blir jo ca 200 laken dyrere, mens 192 HK versjonen "bare" 150 laken.
Posted: 08 Oct 2006, 19:03
by HF-mx5T
import av eldre rx7 må bli dyrt og vil jeg tru
Posted: 08 Oct 2006, 19:07
by TraCkinG
Det skal jo sies at dette ikke er vedtatt da.. er bare et budsjettFORSLAG!! så vi får se hvordan det går. men virker lite gjennomtenkt spør du meg.. i tillegg til at det er andre miljøgifter som skader mer i diesel-biler..
Men, altså, hvor er tankegangen da.. Statoil eller hvem det er kan bygge uten CO2 rensing fra starten (kan det iallfall virke som), mens man skal ta knekken på salg av de bilene som slipper ut en promille av det statoil kommer til å gjøre... jaja!
Posted: 08 Oct 2006, 19:10
by Miatapowers
HF-mx5T wrote:import av eldre rx7 må bli dyrt og vil jeg tru
Er en eg kjenner som depper endel ja, bilen ble ca 80k dyrere i import, og han får den ikkje før november, så han har liten tid på seg å regge den,