Det er flere ting som gjør at girkasse på GT-R er et problem.
- Girkassen kom først til 1.6 GTX fra 80 tallet som hadde mye mindre potensialet mht. dreiemoment og trimming. Mazda har vel skrevet at 2. 3. gir er "shotpeened" på GT-R men det hjelper jo ikke allverden. Hadde de designet en mere holdbar kasse ville denne bilen vært overlegen.
- Fordelingskassen skal i følge de som kan dette være for liten slik at den oljen som er der for både smøring og kjøling overopphetes of mister i tillegg raskt smøreegenskapene. Det er heller ikke alle som er klar over at denne oljen må skiftes separat i tillegg til motor, gir og bakdiff.
- Selve girkassehuset skal hvistnok flekse, spes på 3. gir slik at klaring mellom girene øker og til slutt havarerer.
Det jeg i ettertid savner mest med GTRen var hvor overlegen den var på vinteren. Om jeg ikke husker feil var det 47/53 split forran/bak med diff sperre i senter og bakaksling som gjorde den utrolig morro og trygg på vinterføre.
MX-5 kontra 323 GTX og GTR
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline