MX-5 kontra 323 GTX og GTR

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

arildh
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Post by arildh »

Det er flere ting som gjør at girkasse på GT-R er et problem.
- Girkassen kom først til 1.6 GTX fra 80 tallet som hadde mye mindre potensialet mht. dreiemoment og trimming. Mazda har vel skrevet at 2. 3. gir er "shotpeened" på GT-R men det hjelper jo ikke allverden. Hadde de designet en mere holdbar kasse ville denne bilen vært overlegen.
- Fordelingskassen skal i følge de som kan dette være for liten slik at den oljen som er der for både smøring og kjøling overopphetes of mister i tillegg raskt smøreegenskapene. Det er heller ikke alle som er klar over at denne oljen må skiftes separat i tillegg til motor, gir og bakdiff.
- Selve girkassehuset skal hvistnok flekse, spes på 3. gir slik at klaring mellom girene øker og til slutt havarerer.

Det jeg i ettertid savner mest med GTRen var hvor overlegen den var på vinteren. Om jeg ikke husker feil var det 47/53 split forran/bak med diff sperre i senter og bakaksling som gjorde den utrolig morro og trygg på vinterføre.
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

tatt tre girkasser, to tre drivaksler, en bakdiff og tre motorer jeg :P (kun bakdiffen og litt motorer på mx5)

ellers helt enig i at 323 greiene er mindre sportslige å kjøre.. MEN. de er morsomme og kommer fram på vinterføre da
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM

Post by Magnum1985 »

Hauk: Hehe.. Da trur jeg du kjører for pent gitt. =p
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi