Posted: 08 Mar 2007, 14:41
er ikke 666hk den magiske grensa?HF-mx5T wrote:føler grensa ligger mye høyere enn man skulle tro.. 500 hester i mx tror jeg nærmer seg kirkegården. men skulle vært morro å prøvd
https://www.mx5-miata.no/phpbb/
er ikke 666hk den magiske grensa?HF-mx5T wrote:føler grensa ligger mye høyere enn man skulle tro.. 500 hester i mx tror jeg nærmer seg kirkegården. men skulle vært morro å prøvd
Fe3 motor er sjeldne og er litt arbeid, man må lage custom innsug og turbomanifold. pluss motorfester og enten bruke en 929 girkasse eller sette over clutch huset, pluss man må ha scoop eller senke forstillingen,,friskus wrote:Mange gode tips her ja..
Vidar:
For å bygge om til 2L, hvilken topp bytter du til da? Gtr topp eller?
Og vektfordelingen på hb carosseriet er forresten ca 50/50.
Stianoppistov:
Hvordan gjør han dette egentlig? er ikke 626 framhjulsdreven?
Så jo meget spennende ut dannys prosjekt da.
Noen som vet hva jeg må gi for en passe brukt fe3 motor om dagen?
Kom gjerne med tips om flere eksisterende bygg.
Sikte høyt.arildh wrote:Ikke for å være frekk men, hvorfor sikte så høyt ?
Har man realistiske mål blir det ofte noe av planene også.
ikke så alt for stort problem egentli.. bare å få tak i en brukbar gearkasse og få laget overgang mellom motor og gearkasse.. tror det var brukt en getragkasse i den bilen jeg så på, men skal ikke si dette så alt for sikkert..friskus wrote:hvordan fikk de b16/b18 til å fungere i en mx5. b16/b18 er jo til framhjulstrekk og vil jo bli veeldig mye jobb å få det til. Kan alltids sette motoren bak, men vil ikke være nok plass i en mx5.
Så forøvring en del sol med k20turbo maskin bak, OG FORAN!! Den bør dere sjekke ut.
.
Er ikkje så mye arbeid med fe3 da, og kan basere dette på feks link ecu, bare modde til cas som ikkje var noe problem, og du kan bruke din egen girkasse, eg har clutch hus om du trenger, eg har 2 stk,,friskus wrote:lest litt rundt om den fe3 konverteringa nå. ver visst en del mekk ja.
Med motorfester, Rx7 turbo 2 girkasse og diff. Og må maskineres fester til alt dette i tilegg, så er trengs det en del motorknskaper.
Blir det framhjulstrekker så blir målet maks 300 hk da over dette bli bare vanskelig på bane. Jeg sier ikke at framhjulsdreven er bedre an bakhjul, men at man kan fort ha det like morro og kjøre like gode tider som en rwd. Men er vel ikke no vits i å ta fwd vs rwd diskusjonen her. dne er vel tatt overalt ellers og man blir ikke enige uansett.. er samkssak.
Har du rwd og går inn i en rask sving med stor fart og akselerasjon, vil rompa komme om du har klampen i bånn, men med en fwd vil ikke rumpa komme, og du kan ha full aks gjennom svingen.
Se feks vtec battle klippet jeg linket til.
Hadde det bare vert en liten mulighet å få dette godkjent så ville eg hatt en slik...Husbyaune wrote:Disse folka har peiling på motorskifte![]()
Beklager om jeg tråkket fiskebein i syltetøyet ditt med den kommentaren.friskus wrote:Sikte høyt.arildh wrote:Ikke for å være frekk men, hvorfor sikte så høyt ?
Har man realistiske mål blir det ofte noe av planene også.
Hva er siktet høyt?
Vil ikke si noe av det jeg nevnte i første post er å sikte for høyt.
Dette er prosjekter man ser mange eksempler av, og allle bortsett fra wankel-alternativet er vel "plug n`play".
...
200 hk var bare ett tall jeg tok fra lufta med et spørsmålstegn siden jeg ikke har lest no serlig rundt Na tuning av mx5. det står vel også det i første tråd. Wankel er blitt gjort og var vel ja, det spenstige av de forslagene jeg kom med. hondamotor og fe var ikke mine planer men forslag fra andre her som jeg selv vet blir for mye jobb og ligger ikke i mine fremtidsplaner i det heletatt. Og til slutt så du bort i fra de andre alternativene som jeg nevnte, turbo 1.8, hb k20 og vti turbo.arildh wrote:Beklager om jeg tråkket fiskebein i syltetøyet ditt med den kommentaren.friskus wrote:Sikte høyt.arildh wrote:Ikke for å være frekk men, hvorfor sikte så høyt ?
Har man realistiske mål blir det ofte noe av planene også.
Hva er siktet høyt?
Vil ikke si noe av det jeg nevnte i første post er å sikte for høyt.
Dette er prosjekter man ser mange eksempler av, og allle bortsett fra wankel-alternativet er vel "plug n`play".
...
200hk N/A BP 1.8 motor ?
Wankel, FE, Honda motor i MX5 ?
Jeg blir imponert om du får noe kjørbart ut av de planene der.
Kanskje er du en jævel til å skru, tune N/A motorer, sveise travers, motorfester, adapterplate for girkasser, tilpasse ledningsnett osv.
Uansett utfall er det vel en del mer ambisiøst enn eksisterende prosjekter som har eller er i ferd med å bli realisert her på forumet. Med unntak av Harald seff...
Tja er ikkje så mye arbeid da, er lett å få den nedi, men regner med det er litt arbeid med å få start, regner med man bør kjenne wankel og datasprut før man begynner, de er jo basert på samme girkasse så det er bare å sette bakenden av mx5 på rx7 kasse, må det pga rx7 hadde kortere støtte til lageret i svinghulet så den ikkje gikk langt nok inni, Og motorfestene må moddes, men ikkje så mye for en som kan sveise, de er ca på samme plass. Men kan ikkje si at eg har trua på wankel da, leser for mye om havarerte motorer osv, Eksosen kommer også på andre siden mener eg å huske, men det er heller ikkje noe problem for en som sveiser, Å ta ett swap er ikkje all verden av arbeid men tar tid, det meste går om man vil, men det er ofte ikkje noe helga jobb, denne fe3 motoren satt eg på vent pga eg er avhengig av å ha en plass å stå, denne skal nedi når eg eventuelt tar meg tid, ca neste vinter når garasjen er mest sansynlig montert her, Eg kommer til å basere dette som mx5 motor med link ecu og mine 550cc dyser, da kommer eg enten til å trimme den na eller en turbo,, Skal stroke den uansett, får snart en delemotor 2,2 som eg skal ta veiv ifra.. Nå er også penger ett dilemma må man huske og at man blir voksen og lei drømmer som koster tid å penger, da blir prosjekt ofte nedprioritert,biXen wrote:RX-7 motor i NA er vel gjort noen ganger ja, men også en del i USA som har havarert med prosjektet fordi det var et h...