arildh wrote:Wired: Hvor skal den 500hk BP motoren din stå ? GT-R kassene tåler kanskje 300hk om man er forsiktig.
Om du skal nå 500hk regner jeg med du skal øke turtallet. Hydrauliske løftere henger ikke med over 8K så det å ta utgangspunkt i en 99+ topp er vel å foretrekke. Disse har jo rettere kanaler i utgangspunktet så man kommer lenger etter porting også.
hei arild!
300 hester på en GTRkasse er intet problem alls! Dette er bare et dårlig rykte kassene har fått på seg pga. idiotbruk.
Veldig kort fortalt:GTRkassene er 15-16-17-18 år nå. De første 3 åra gikk de med oljebytte ofte(mazda anbefalte på hver 5000 ved aktiv kjøring), så de hadde et fint liv. Så...stoppet serviceintervallene....
Senere eiere har trimmet og skamkjørt bilene, uten vedlikehold overhodet. Dette fører til at oljen mettes opp med avfallsstoffer, som da igjen tetter de små oljekanalene mellom/gjennom drevene. Når disse tettes, får de ikke nok smørning, og du får fysisk kontakt(ingen oljehinne) mellom girdrevene. Dette fører til ENORM slitasje på drevene, og til slutt....pang! Evt. dårlig olje gir elendig kjøling. Dette er tverrstillte motorer med mye power orginalt, og MYE potensiale(les: en pling og en plong så har du 300+ hester), så det er lite rom til girkasse, ergo lite oljeplass, og mindre olje til å kjøle ned og smøre. Når du har dårlig med kjøling grunnet dårlig olje, får du varmgang i drev og hus. det som skjer da, er at huset utvides, og trekker drevene fra hverandre. da får du mindre kontaktflate mellom drevene, og større sjangse for ras.
Ellers, så gjelder vanlige regler med 4wd, og her er GTRkassa litt ekstra viktig å huske på(samme gjelder sunny GTI-R kassa, lite plass til kasse):
1. vedlikehold!
2. Begrens rivstartene(6000 omin, og droppe clutchen). Evt. skal du launche hardt, spenn opp drivverket. Dette gjør du enkelt ved å slippe clutchen forsiktig til du kjenner at slarken i drivverket er tatt opp. Da slipper du at motoren allerede har moment i det du dropper clutchen.
3. Ingen doughnuts og hjulspinn på tørr asfalt.
4. Ikke knekk den i gir, da spiser du syncroringer, men det gjelder jo alle kasser.
5. Vedlikehold
Dette er egentlig basicregler alle burdte kunne og huske. Selv audikasser og rallykasser tar kvelden ved missbruk, ingenting er uskadelig!
Til ref. en av de mer kjente personene i GTR/mazdamiljøet i oslo kjørte 1,6-1,7 bar (1,3 bar er 310 hester) på sin GTR i ett år, og virkelig prylte sakene hardt. Fulgte bare de enkle reglene over. Kassa holdt, og dette er nå 3 år siden. Kassa lever fortsatt.
meeeen, det var en kort fortelling som ble lang
500 illsinte BPgamper(får se i første omgang, turboen er begrensningen, får se når den makser ut) skal ned i en 323F BG(vippelyktmodellen)

Fått tak i en ganske så snacksen turbo med et fint eksoshus og snasen utveksling på vifta, så det trengs ikke så mye turtall og avgasser for å skape godt med blest på innsugssiden
Jeg går å tenker på mekaniske løftere, enten bygge om den toppen jeg har idag, eller bruke en 99-topp til miataen. Dette ikke pga. turtall nødvendigvis, men pga. mulige problemer i veiv/rådelagerbiten m.t. oljelagrene og deres design. Kan utdype mer her om det er ønskelig.
Noen som har et eksempel på en 99-topp jeg får se, eller har en liggende?
Drivverksmessig trenger du ikke bekymre deg. Vi snakker custom custom

Og ja, det er en FWD, men vi skal nok få en god del av kreftene i bakken med de rette hjelpemidlene
