Boltsirkel veivaksel

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

HF-mx5T wrote:skjønte greia.. kan ikke påstå jeg har sett noen bruke sånt i bp serie motor før. men finnes sikkert, vet folk har kjørt nære 500 på hjula med org blokk, over tid, uten noe problem.. du bygger værsting værsting? morsomt prosjekt isåfall :)
Veggene er ett sted mellom 2,5 og 3 mm. Det kom inn en ny ladning for ett par timer siden

Nå vet jeg ikke enda hva som skal til, skal få tak i en blokk, og måle og se litt.
Du, eller noen andre, vet forresten ikke om noen som har en BP blokk liggende? Gjerne en som er ødelagt, for jeg kunne tenkt meg å delt den opp for å se på veggtykkelsen. Samme gjelder forsåvidt for toppen også. Hadde vært greit å se hvor mye som kan tas av kanalene før det blir hull.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

cartman wrote:
HF-mx5T wrote:skjønte greia.. kan ikke påstå jeg har sett noen bruke sånt i bp serie motor før. men finnes sikkert, vet folk har kjørt nære 500 på hjula med org blokk, over tid, uten noe problem.. du bygger værsting værsting? morsomt prosjekt isåfall :)
Veggene er ett sted mellom 2,5 og 3 mm. Det kom inn en ny ladning for ett par timer siden

Nå vet jeg ikke enda hva som skal til, skal få tak i en blokk, og måle og se litt.
Du, eller noen andre, vet forresten ikke om noen som har en BP blokk liggende? Gjerne en som er ødelagt, for jeg kunne tenkt meg å delt den opp for å se på veggtykkelsen. Samme gjelder forsåvidt for toppen også. Hadde vært greit å se hvor mye som kan tas av kanalene før det blir hull.
Har en 1,6L blokk som ikke er brukbar til noe annet.. Eller er det 1,8L du skal ha ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

cartman wrote:
HF-mx5T wrote:skjønte greia.. kan ikke påstå jeg har sett noen bruke sånt i bp serie motor før. men finnes sikkert, vet folk har kjørt nære 500 på hjula med org blokk, over tid, uten noe problem.. du bygger værsting værsting? morsomt prosjekt isåfall :)
Veggene er ett sted mellom 2,5 og 3 mm. Det kom inn en ny ladning for ett par timer siden

Nå vet jeg ikke enda hva som skal til, skal få tak i en blokk, og måle og se litt.
Du, eller noen andre, vet forresten ikke om noen som har en BP blokk liggende? Gjerne en som er ødelagt, for jeg kunne tenkt meg å delt den opp for å se på veggtykkelsen. Samme gjelder forsåvidt for toppen også. Hadde vært greit å se hvor mye som kan tas av kanalene før det blir hull.
Er samme i 323 bg 1990- så de skal vera lette å skaffe.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Detta ligger laaangt over min fatteevne, men det skal bli moro å følge prosjektet :D
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

sorry, gravde ned den gamle blokka i et jorde.. (seriøst)

om du skal grave til du treffer vannkanalene i bp toppen så er vel det i overkant vel ? portene er overaskende bra på de motorene. seff, alltid noe å hente.. hovedproblemet er kammene som er altfor snille.. ihvertfall i min gamle motortype..

jeg har forresten mye greier du kan måle på om du vil? har en hel motor i bare småbiter..

edit: sjekket litt her, utrolig hva man har liggende hjemme.. på en +1mm bore bp 1.8 blokk så er det 6.5mm gods mellom sylinderne. og du kommer farlig nære noen av vannkanalene og vil jeg tro. Om nikasil foringene er 2.5-3mm vegger, pluss kanten på toppen, så må de maskineres imellomhverandre for å få plass nedi. har du sjekket hvorvidt det faktisk er nødvendig med sånt på din for å få det til å holde den effekten du sikter etter ? vet ikke hvor du skal havne, men gjetter på riktig side av 500 hester et sted om det skal være nødvendig å dra det så langt..
400 hester på org bp blokk= daily driver. spennende prosjekt, men har aldri hørt om blokka omtalt som noen stor svakhet på de her før.
hvorfor skal du grave portene så store at du frykter forgodstykkelsen i toppen?
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

HF-mx5T wrote: hvorfor skal du grave portene så store at du frykter forgodstykkelsen i toppen?
Målet er ikke å grave portene så store som mulig. Men istedenfor er det viktig å gi luftstrømmen en så rett pasasje som mulig på vei inn i forbrenningskammeret, så derfor er det greit å vite om det er noe som kan gjøres for å rette/bedre luftstrømmen inn. Det er ikke altid viktigst med størst porter. Riktige porter er det som gjelder.

Foringer kan bestilles på mål, men så spørs det hvor tynne veggene kan være, da... Er nok ett minstemål, uten at jeg vet hva det er.

Kammer kan man også få laget etter ønske, og så kan det hende at de originale kan slipes om til en mer passende profil. Det kan man få gjort bla her i Norge og England. Passende kam profil er jo da ett spørsmål, men det får man ta som det kommer.

Jeg har ikke satt meg noe definitivt mål, men jeg må over beregnet effekt. Og så ønsker jeg meg en motor som tåler litt turtall, f.eks. i området 9.000 o/min.
Nå tenkte jeg å vektlegge holdbarhet også, og en motor som står i løpsbiler, lever ett hardere liv enn en gatebil, som tross alt blir kjørt penere større deler av levetiden.
Hvis jeg kjører uten restriktor, så er beregnet effekt 378hk (210 hk/liter), mens med 40mm restriktor er det 342hk (190hk/liter). Men det er ting man tester ut i benken, for å se om det er mye å tape på å ha i restriktor, samt en avveining opp mot løpsvekt på bilen. Er dårlig deal å kjøre med ett oppsett som gir en vekt man ikke kan nå... :roll:

EDIT: Cosworth blokka er heller ingen svakhet opp til 500hk, men skal jeg ta sjansen på det..? Blåse "til himmels" H-råder, stempler og dreid veiv på å være usikker... Blir nok en diskujon jeg må ta med meg selv, om det er verdt alt ekstra bryet.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Vidar wrote:Har en 1,6L blokk som ikke er brukbar til noe annet.. Eller er det 1,8L du skal ha ?
1,6 heter vel B6, så jeg er usikker på om det er samme blokka. Skal sjekke litt...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

godt å se vi er enige i tankegangen bak det hele cartman :)

riktige porter, istedenfor monsterporter.
spesialkammer vurderes på min og om dagen. sjekker endel fram og tilbake.. jeg som bruker min i hovedsak på gate prioriterer bredt register (har ladetrykk fra 2k, men fullt skyv fra 3500 til sperra)og har ingen planer om å varve over ca 7800 rpm.
Er helt enig når det gjelder holdbarhet.. min går i hovedsak gate, men får hvert banetreff ca 1 tank fullgass(3-4pass på banen) virker ikke som de misliker det i heletatt, stabil og fin temp hele tiden.

Ang turtallet du skal ha så krever det ganske morsomme kammer selvsagt :)

han som pusler med toppen min (turboed1 er nick på div forumer i tilfelle du leser litt rundt) har snart en komplett fil på mazda BP motor i engine analyzer pro. målt ut fra min. kan hende vi sitter på endel nyttig info etter all testinga på min. inkl masse flowtall fra portet BP topp, effektberegninger mm . Har fått meget bra kjørbarhet på min egen motor ihvertfall med bruk av litt andre innsugslengder, "riktig" porting osv..

har også hørt at selve oljepumpa er et svakt punkt på BP motorene ved høye effekt uttak/ høyt turtall..

alt ved 1.6 blokka er forskjellig bortsett fra bolthull i hver ende (girkasse og dynamofester osv) selve blokka er 22mm kortere, og borringa er mindre.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

FD kasse på BP motor er gjort av 2 personer tidligere. Øyvind Delbekk og han med den Smurfeblå 323 GTR bestykkede saken fra Drammen.
Jeg mener begge sveiset på girkassehus fra en BP kasse på FD kassen og fikk spesiallaget clutchlamell med enten BP eller FD Svinghjul og trykkplate.
På Miata.net er det flere som har koblet på FC Turbo2 kasser via CNC freste adapterplater. Sikkert en bedre løsning men pes å få laget.
Oljepumpa skal være et svakt punkt for motorer som varver over 7200 eller har masse med effekt. Et firma på Miata.net lager Billet drev som skal være bombesikre.
Håper det blir en MX7 av dette :)
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Alle seriøse løpsbiler har tørrsump, men jeg vet ikke om jeg tør tenke tanken... :?
Det finnes tørrsump panner til miata:
Image

Men den koster $595,00. Pumpe koster ca $900 og $475 for tank. Pluss filter, slanger, braketter osv...

Foringene kan være ned til 1 mm tykkelse, fant jeg ut på siden til en produsent. Så det er fortsatt håp.

Men som sagt så er dette på prosjekt-stadiet foreløpig, må sette opp ett regnestykke på det, og se hvem jeg kan få med på Gildet.

Får kanskje lage en prosjekt tråd av dette, og flytte den til prosjekt siden... Den tid, den sorg. :roll: :wink:
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
WireD
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 25 Aug 2006, 02:00
Status: Offline

Post by WireD »

cartman wrote:Alle seriøse løpsbiler har tørrsump, men jeg vet ikke om jeg tør tenke tanken... :?
Det finnes tørrsump panner til miata:
Image

Men den koster $595,00. Pumpe koster ca $900 og $475 for tank. Pluss filter, slanger, braketter osv...

Foringene kan være ned til 1 mm tykkelse, fant jeg ut på siden til en produsent. Så det er fortsatt håp.

Men som sagt så er dette på prosjekt-stadiet foreløpig, må sette opp ett regnestykke på det, og se hvem jeg kan få med på Gildet.

Får kanskje lage en prosjekt tråd av dette, og flytte den til prosjekt siden... Den tid, den sorg. :roll: :wink:
DETTE er interessant for min del også.
Jeg har samlet alle større deler for mitt 500+ hestersprosjekt i 323en min, men tenkte på dette med oljetilførsel.

Når du begynner å krype opp i slike effekt-tall, så er det tre problemer som dukker opp.

1. Orginal oljepumpe er ikke glad i hysteriske turtall eller store effektuttak(450+ hester)

2. Mazda GTR-toppen har hydrauliske løftere. Øker du oljetrykket med en annen pumpe, får man problemer med de hydrauliske løfterene i toppen.

3. Oljelagrene på BP er bare 180 graders oljemating på(bare spor på 180 grader av oljelageret, resten er helt flatt). Ved store effektuttak eller turtall, så risikerer du kontakt og varmgang mellom lager og veiv, som resulterer i slik:

Image
Image


Den onde sirkelen er da at pumpa er for svak.Øker du trykket, risikerer du å få problemer med hydrauliske løftere. Øker du ikke trykket, risikerer man kontakt mellom lager og veiv. Maskinerer du opp et 180graders spor i resten av lageret, slik at du får 360graders spor rundt veiv og dermed sikrer bedre tilførsel av olje rundt, så har du mindre bæreflate for oljehinna mellom veiv og lager, og spesiellt siden man ikke kan øke oljetrykket nevneverdig, og dermed også risikerer kontakt....

Jeg regner med at du tenker på å benytte 1,8-blokka til miataen? Dette er jo samme motor som min i praksis more or less. Er toppen til 1,8en til miata med mekaniske løftere?
Jeg vurderer stekt å bygge om med mekaniske løftere, og få laget et tørrsumpsystem slik at jeg kan øke trykket for å minske risiko for kontakt mellom lager og veiv.
Har sett på bunnpanna fra ARE over, passer den rett på BP-blokka til 323GTR? I mitt hode gjør den det iallefall. :)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg bestiller enten hel oljepumpe med ferdig montert billet drev, eller løse billet oljepumpe drev til min nå straks. flere med gale oppsett som har lyst på no sånt kanskje ? oljepumpa er svakt punkt på alle bp baserte motorene og er lik på alle modellene sjekk http://www.miataroadster.com/gears.html for mer info også.. ang løfterne er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. også i forbindelse med mulige nye kammer.. mekaniske løftere er ikke no problem å få tak i til de bilene her, siden mazda har hatt det orginalt også, men usikker på om det er bare å dytte mekaniske løftere i en topp som ikke har det org ? noen oljekanaler som blir tettet litt der da, men har kanskje ikke så mye å si, de er jo tettet deler av tida med vanlige hydrauliske løftere også..
User avatar
WireD
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 25 Aug 2006, 02:00
Status: Offline

Post by WireD »

Forslaget ditt lukter interessant, har du noe last call for departure på bestillingen? :) Se pm by the way. :wink:
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Wired: Hvor skal den 500hk BP motoren din stå ? GT-R kassene tåler kanskje 300hk om man er forsiktig.
Om du skal nå 500hk regner jeg med du skal øke turtallet. Hydrauliske løftere henger ikke med over 8K så det å ta utgangspunkt i en 99+ topp er vel å foretrekke. Disse har jo rettere kanaler i utgangspunktet så man kommer lenger etter porting også.
User avatar
WireD
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 25 Aug 2006, 02:00
Status: Offline

Post by WireD »

arildh wrote:Wired: Hvor skal den 500hk BP motoren din stå ? GT-R kassene tåler kanskje 300hk om man er forsiktig.
Om du skal nå 500hk regner jeg med du skal øke turtallet. Hydrauliske løftere henger ikke med over 8K så det å ta utgangspunkt i en 99+ topp er vel å foretrekke. Disse har jo rettere kanaler i utgangspunktet så man kommer lenger etter porting også.
hei arild! :)

300 hester på en GTRkasse er intet problem alls! Dette er bare et dårlig rykte kassene har fått på seg pga. idiotbruk.
Veldig kort fortalt:GTRkassene er 15-16-17-18 år nå. De første 3 åra gikk de med oljebytte ofte(mazda anbefalte på hver 5000 ved aktiv kjøring), så de hadde et fint liv. Så...stoppet serviceintervallene....
Senere eiere har trimmet og skamkjørt bilene, uten vedlikehold overhodet. Dette fører til at oljen mettes opp med avfallsstoffer, som da igjen tetter de små oljekanalene mellom/gjennom drevene. Når disse tettes, får de ikke nok smørning, og du får fysisk kontakt(ingen oljehinne) mellom girdrevene. Dette fører til ENORM slitasje på drevene, og til slutt....pang! Evt. dårlig olje gir elendig kjøling. Dette er tverrstillte motorer med mye power orginalt, og MYE potensiale(les: en pling og en plong så har du 300+ hester), så det er lite rom til girkasse, ergo lite oljeplass, og mindre olje til å kjøle ned og smøre. Når du har dårlig med kjøling grunnet dårlig olje, får du varmgang i drev og hus. det som skjer da, er at huset utvides, og trekker drevene fra hverandre. da får du mindre kontaktflate mellom drevene, og større sjangse for ras.

Ellers, så gjelder vanlige regler med 4wd, og her er GTRkassa litt ekstra viktig å huske på(samme gjelder sunny GTI-R kassa, lite plass til kasse):

1. vedlikehold!
2. Begrens rivstartene(6000 omin, og droppe clutchen). Evt. skal du launche hardt, spenn opp drivverket. Dette gjør du enkelt ved å slippe clutchen forsiktig til du kjenner at slarken i drivverket er tatt opp. Da slipper du at motoren allerede har moment i det du dropper clutchen.
3. Ingen doughnuts og hjulspinn på tørr asfalt.
4. Ikke knekk den i gir, da spiser du syncroringer, men det gjelder jo alle kasser.
5. Vedlikehold

Dette er egentlig basicregler alle burdte kunne og huske. Selv audikasser og rallykasser tar kvelden ved missbruk, ingenting er uskadelig! :)

Til ref. en av de mer kjente personene i GTR/mazdamiljøet i oslo kjørte 1,6-1,7 bar (1,3 bar er 310 hester) på sin GTR i ett år, og virkelig prylte sakene hardt. Fulgte bare de enkle reglene over. Kassa holdt, og dette er nå 3 år siden. Kassa lever fortsatt. :)

meeeen, det var en kort fortelling som ble lang :)




500 illsinte BPgamper(får se i første omgang, turboen er begrensningen, får se når den makser ut) skal ned i en 323F BG(vippelyktmodellen) :) Fått tak i en ganske så snacksen turbo med et fint eksoshus og snasen utveksling på vifta, så det trengs ikke så mye turtall og avgasser for å skape godt med blest på innsugssiden :)

Jeg går å tenker på mekaniske løftere, enten bygge om den toppen jeg har idag, eller bruke en 99-topp til miataen. Dette ikke pga. turtall nødvendigvis, men pga. mulige problemer i veiv/rådelagerbiten m.t. oljelagrene og deres design. Kan utdype mer her om det er ønskelig.
Noen som har et eksempel på en 99-topp jeg får se, eller har en liggende? :)

Drivverksmessig trenger du ikke bekymre deg. Vi snakker custom custom :wink: Og ja, det er en FWD, men vi skal nok få en god del av kreftene i bakken med de rette hjelpemidlene :wink:
Post Reply