Ny clutch, hvilken skal eg kjøpe?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

DrHolm wrote:noen med nye tips/erfaringer??
ikkje noen annen at fidanzaen funker bra ennå. slurer aldri, og lett å kvele etter eg har kjørt vinterbilen min, som er langt så agresiv på clutchen.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Har nettopp fått min ACT clutch i posten. Etter å ha lest en del på nettet er min mening at SPEC ikke har i nærheten så gode tilbakemeldinger som ACT.
Hvis du vil ha en clutch som ikke er stein hard og som tåler mer enn orginalen ville jeg gått for ett av de alternativene som ACT tilbyr for en ca 300 USD. Man vil jo få litt mondre rev happy motor med orginalt 1.8 svinghjul. På en annen side ville det vært topp med et 1.8 hjul som veier det samme som orginalt 1.6. Men svinghjul koster ekstra penger..

Ville passe meg for å kjøpe de letteste som er på markede som nevnt tildligere.. Kan gi trøbbel med datasprut.
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ole wrote:Har nettopp fått min ACT clutch i posten. Etter å ha lest en del på nettet er min mening at SPEC ikke har i nærheten så gode tilbakemeldinger som ACT.
Hvis du vil ha en clutch som ikke er stein hard og som tåler mer enn orginalen ville jeg gått for ett av de alternativene som ACT tilbyr for en ca 300 USD. Man vil jo få litt mondre rev happy motor med orginalt 1.8 svinghjul. På en annen side ville det vært topp med et 1.8 hjul som veier det samme som orginalt 1.6. Men svinghjul koster ekstra penger..

Ville passe meg for å kjøpe de letteste som er på markede som nevnt tildligere.. Kan gi trøbbel med datasprut.
Nå har eg faktisk ikkje noe problem med datasprutet mitt og mitt letta svinghjul, kjører ACT lamell på fidanza 1,8 svinghjul på min 1,6. har linc ecu, alt er som det skal hos meg da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

takker for svar karer :D
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Et annet alternativ er Mazdaspeed clutchen. Den er mye lettere på pedalen enn ACT og holder uten problemer over 200 hester inkludert dragracing.
Køkjøring med ACT og fidanza var et slit. Pga den kraftige trykkplata er det ikke bra for utløser og "thrust bearings" å holde inne pedalen hele tiden heller så det blir mye mas med inn og ut av gir. Tungt til venstre foten var det også.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

act clutchen fra FM (den sterkeste), er mer enn sterk nok for de aller fleste oppsett. Etter to sesonger med over gjennomsnittlig sterk motor så ser den fortsatt helt fin ut.. Stemmer som arild sier også, at den er ganske hard.. men den gir ingen ekstra problemer mot datasprut osv.
Har man mer moderate effektmål. så kan man helt sikkert klare seg med en noe svakere clutch..
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg har fått en 1,8 clutch til overs her om du vil ha oppgradering, vet ikkje hvordan lamellen er, men de er ikkje dyre,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

StianOppistov wrote:Eg har fått en 1,8 clutch til overs her om du vil ha oppgradering, vet ikkje hvordan lamellen er, men de er ikkje dyre,,
mazdaspeed eller org?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

DrHolm wrote:
StianOppistov wrote:Eg har fått en 1,8 clutch til overs her om du vil ha oppgradering, vet ikkje hvordan lamellen er, men de er ikkje dyre,,
mazdaspeed eller org?
original sak dette, men selgest billigt, har ikkje brukt for det eg i allefall, skal ikkje bruke det, setter over mitt fidanza når eg swapper motor eg. kan selge med en lite brukt sinter lamell om den passer. er til 323 gt-r
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

om lamellen passer, er det jo en mulighet?! selges billig, eller nissepris? :wink:
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

nå MÅ jeg bytte clutch! trenger sårt bil om dagen..

men hva trenger jeg? holder det med å kjøpe f.eks denne?

og er det no spes jeg må tenke på, når jeg skal senke kassa?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

tøm den for olje først.. :D mulig eksosen må ned. clutchslaven må av, osv.. ta av girspaken kan og hjelpe når du skal ha kassa ned(lett ovenfra)..

sentreringsverktøy til clutch er kjekt å ha også, evnt bare måle ut med skyvelær mens du monterer..
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

flott. da kan du hjelpe meg da? :P
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

spørs når du skal mekke det.. kan jo hende jeg kan hive meg med utover, pusle litt på på min egen, og hjelpe til om du står fast :P
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

ut i morgen?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply