Page 2 of 2
Posted: 06 Jun 2004, 00:06
by motorhead
Merlot95 wrote:ja, vi trodde jo det var en kjempe deal!! men kit´et passet faktisk ikke...(var egentlig til en 1.8l..) vi ble lurt, men snille mekanikeren vår bygde om!! Og nå går det så det suser ja!!

Teller fram og tilbake om jeg skal skremme opp de 90 hestene jeg har, eller bytte bli for å montere turbo, eller helst presse, i den.
Det gunstigste ( økonomisk / tilgang på deler ) er å kjøpe "ny". Argumentet for å beholde den jeg har, er at jeg veit godt hva jeg har.
Veit du ca. effekt på blien nå? Og hvor mye jobb er det å bygge om kit`et? Jeg har nesten ti tusen tommel-totter og er relativt utålmodig, så detta må nok settes bort er jeg redd.
Posted: 06 Dec 2004, 19:13
by Silverboy
Er 90hk like lang som 1.8? altså med 1.8 topp?
Passer med andre ord en 116 manifold på en 90hk?
Re: 90 eller 115 hester
Posted: 06 Dec 2004, 19:41
by HansBRG98
Vidar wrote:Grunnen til at 90 Hk tok over var at det var mere gunstig mht avgifter.
knute wrote:Siden jeg ikke ble eier av en brg 91 mod.

er tiden kommet for
og se på andre alternativer.Og da ser jeg det er flust av 90 hestere
på markedet.men er disse merkbart daffere en 115 hestern,det er
vel en grunn til att 90 hestern tok over.
Hilsen Knut.
Mener staten endret avgiftene i 1996, stemmer det? Hørt at MX-5 hos norsk forhandler ble halvert eller.no?? Noen som vet mer??
Posted: 06 Dec 2004, 22:01
by Mazdafreaks
Lurer på, Hva er forskjellen på 90 og 116 hk motoren, denne 90 er 1,6 liter og ser lik ut som 1,6 116hk, hvorfor ikkje bare kjøpe kit til 116 og hive på 90hk..... Er sikkert bare andre stempler i 90 eller enklere bare motorstyringen, Er det noen som kjenner til disse forskjellige motorene, eg bruker som sagt en blokk fra mx-3 med litt lavere komprisjon enn min originale 116..Mazda bruker de samme delene om hverandre, 1,8 doch fra 323 er lik miata 1,8 bare annet toppdeksel og bunnpanne.. 1,6 mx-5 er jo opprinnelig en 323 gtx motor...
Posted: 06 Dec 2004, 22:05
by motorhead
Med fare for at jeg har drømt igjen, så mener jeg å huske at kam`en er vassere på 1,6 116hk. Mener å ha lest om en kar i Tyskland som har bytta kam på en 90hk. IKKE sikker.
Posted: 06 Dec 2004, 22:07
by Mazdafreaks
Er jo bare til å kjøpe noen kvassere kammer då, så blir de kanskje like
Posted: 06 Dec 2004, 22:18
by motorhead
Mazdafreaks wrote:Er jo bare til å kjøpe noen kvassere kammer då, så blir de kanskje like
Veit ikke om det er SÅ enkelt. Prøver å huske hvor jeg har lest det. Noen her husker sikkert bedre...
Posted: 03 Feb 2006, 18:50
by gaustabl
Hei..Har ikke hatt noen problemer med utstyr fra USA til min "norske" 90 hester. Har montert både supercharger, bremseskiver, clutch, link ecu, intercooler, grenrør, sportskat m.m. Eneste problemet jeg har opplevd er mitt nye ratt, hvor momo airbagen ikke passet.
Pass bare på å bestille moter relaterte deler til 90-93 modell fra use. Alt nyerer i usa er til 1.8.
Løp å kjøp....kompressor er gøy.
mvh Lars
Posted: 03 Feb 2006, 18:56
by Mazdafreaks
Takk endelig en annen som har prøvd,

Kan man da si at motorene er like,
Posted: 04 Feb 2006, 04:59
by mxLars
gaustabl wrote:Hei..Har ikke hatt noen problemer med utstyr fra USA til min "norske" 90 hester. Har montert både supercharger, bremseskiver, clutch, link ecu, intercooler, grenrør, sportskat m.m. Eneste problemet jeg har opplevd er mitt nye ratt, hvor momo airbagen ikke passet.
Pass bare på å bestille moter relaterte deler til 90-93 modell fra use. Alt nyerer i usa er til 1.8.
Løp å kjøp....kompressor er gøy.
mvh Lars
Miata med automat fra de åra var vel 90hk som standard, sikkert mange som yankeer som syntes det ble smått

Mulig en av grunnene til at ettermarkedet er så stort til 1.6
