Da var min røde 1990 "solgt"....

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

toroh
Moderator
Moderator
Status: Offline

Post by toroh »

StianOppistov wrote:Grattis med ny da, men eg synest det er noe spess med na eg, vurderte en stund en ny, men den manglet liksom sjela..
Helt klart, NA er spesiell ...det er mye sjel i den bilen..
Vi hadde et stort behov for en helårsbil og valgte derfor en helt ny MX-5 fremfor å bytte ut til en annen type småbil..
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

X: 2007 MX-5 1.8 Stormy Blue
X: 1990 MX-5 1.6 Classic Red
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

toroh wrote:Vi hadde et stort behov for en helårsbil og valgte derfor en helt ny MX-5 fremfor å bytte ut til en annen type småbil..
Tja... jeg har brukt min NA som helårsbil i 7 år... :) (har hardtop)

Hva er forskjellen på NC som helårsbil i forhold til NA?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
toroh
Moderator
Moderator

Post by toroh »

HansT wrote:
toroh wrote:Vi hadde et stort behov for en helårsbil og valgte derfor en helt ny MX-5 fremfor å bytte ut til en annen type småbil..
Tja... jeg har brukt min NA som helårsbil i 7 år... :) (har hardtop)

Hva er forskjellen på NC som helårsbil i forhold til NA?
Hva som er forskjellen er det vel mange forskjellige oppfatninger av.
For vår egen del så har jeg ikke benyttet vår gamle MX vinterstid delvis på bakgrunn av at veiene på vestlandet er belagt med salt så snart man ser antydning til frost eller snø i luften.. :(

I tillegg så er vi vant til å kjøre vår BMW som har det meste innen sikkerhets utstyr som airbag'er antiskrens++++

Her er litt av forskjellen på bilene når det gjelder utstyr:

1990 modell:
- Ikke ABS bremser
- Ingen Airbag'er

2007 modell:
- Progressivt deformerbare soner foran og bak.
- Kollisjonsputer framme og på sidene.
- Automatiske setebeltestrammere og stålbjelker i dørene.
- ABS-bremser + EBD (Electronic Brake Distribution).
- Dynamisk stabilitetskontroll (DSC)
- Antispinn (TCS)
- Forsterket ramme rundt frontrute + veltebøyler

Men det må sies at noe av den gode gamle roadster følesen mangler i den nye.. og så har jo den gamle bilen mye mer sjel (foreløpig :wink: )
Last edited by toroh on 12 Jul 2007, 19:27, edited 1 time in total.
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

ABS er da for kvinnfolk, eg opplever lengre bremselengder med dette eg, men det er da sikkert bare meg, på golfen så føles det ut som om eg ikkje har full kontroll over bilen, mens med mxen fra 1991 så slapper eg mer av, tror lang erfaring med bil er bedre enn ABS eg,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 148

Post by Borre »

Antar dere vurderte ståltak også, hvis den skal gå som helårsbil? Og når går visningsrunden via Ræge ;-)
Medlem nr 148
1990 MX5 (kånå sin), Inferno Red Pearl
X 1993 Miata, Classic Red
toroh
Moderator
Moderator

Post by toroh »

Borre wrote:Antar dere vurderte ståltak også, hvis den skal gå som helårsbil? Og når går visningsrunden via Ræge ;-)
Hei Børre!

Holder på med å få bygget garasje nå så jeg håper det skal gå greit uten hardtop til den nye bilen..
Eller så var vi innom dere på tirsdags ettermiddag/kveld, men da var det ingen hjemme....

Kommer innom snart.. (ringer deg først for å sjekke) 8)
Last edited by toroh on 12 Jul 2007, 19:24, edited 1 time in total.
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

toroh
Moderator
Moderator

Post by toroh »

StianOppistov wrote:ABS er da for kvinnfolk, eg opplever lengre bremselengder med dette eg, men det er da sikkert bare meg, på golfen så føles det ut som om eg ikkje har full kontroll over bilen, mens med mxen fra 1991 så slapper eg mer av, tror lang erfaring med bil er bedre enn ABS eg,
Ok. mulig det er smak og behag eller erfaring av bruken?
Jeg er blitt godt vant til å bruke ABS bremser og foretrekker nå iallefall å ha dette med tanke på at det bedre kontroll over bilen ved en kraftig nedbremsing. Hjulene låses ikke slik at det er mulig å styre unna evt. hindringer.
Det er nå tross alt en grunn til at de sluttet å produseres MX-5 uten ABS bremser.. :wink:

Ref. sitat fra Statens Vegvesen:
"ABS-bremser er ikke montert for å redusere bremselengden, men for å hindre at kjøretøyet mister retningsstabilitet og styrbarhet."
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

toroh wrote:For vår egen del så har jeg ikke benyttet vår gamle MX vinterstid delvis på bakgrunn av at veiene på vestlandet er belagt med saltså snart man ser antydning til frost eller snø i luften.. :(

I tillegg så er vi vant til å kjøre vår BMW som har det meste innen sikkerhets utstyr som airbag'er antiskrens++++
Først av alt, gratulerer med ny bil! Jeg likte fargen godt også. Jeg mener ikke dette som en "kritikk" av NC, og vurderer faktisk selv å selge Harleyen min for å kjøpe meg en (selv om jeg planlegger å beholde min gamle NA :lol: ). Men poenget mitt er at en NC tåler vel ikke noe MER salt på veiene enn NA? Når jeg hentet min fra Florida i 2000 leverte jeg den inn til full understellsbehandling, og bilen har fra før galvanisert karosseri.. Hva er det ved NC som "tåler" mer frost, snø og salt?

Jeg har forsåvidt airbag i min 1991, men hvis jeg skulle kjøpt bil etter hvilken som var sikrest kunne jeg glemt å kjøpt meg en liten 2 setere roadster... vi kan bare innrømme det en gang for alle, NA eller NC, bilene er små og uten tak og er selvsagt ikke de sikreste bilene på veien.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
tness
6500 RPM
6500 RPM

Post by tness »

NC'en har vel litt mere bakkeklaring en NA'en.
Har brukt NB over flere vintre her i nord, har aldri sett på bilen som en plage på vinteren. Forutsigbar som pokker, og ikke minst utrolig morsom.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
toroh
Moderator
Moderator

Post by toroh »

HansT: Takker :wink:
For all del, tar det ikke som kritikk, men ville bare spesifisere det som var grunnlaget vårt for å bytte til en nyere modell. Og det stemmer som du sier at om det er NA eller NC så er det ikke snakk om den mest sikkre eller for den saks skyld mest praktiske vinterbilen..

Når det gjelder forskjell på den gamle bilen vår og den nye, så tar jeg i betraktning at det tross alt er snakk om 17år i forskjell.
Det er ikke til å unngå at dette er en stor faktor når det gjelder evnen til å takle vinterværet noe bedre. Jeg fikk ordnet full tektylering av den nye for å sikkre den noe bedre.

PS: Hadde jeg hatt plass og økonomien til å ha vår gamle NA hadde jeg selvsagt ikke solgt den.. Bygger garasje samtidig så alle budsjetter er nå sprengt.. Fikk kjøpestopp av kona (som holdt i akkurat 2 dager, måtte jo bestille en iPod adapter til nybilen og i tillegg har jeg gjort første "mod". Bytta ut de stygge gule sideblinkerne med blanke :D).

tness: Om det er mer bakkeklaring eller ikke betyr ikke så mye her på vestlandet.. det som detter ned her er stort sett sludd og ender som slaps på veiene. Problemet er is og salt.

Ellers er jeg meget godt fornøyd med den nye bilen, men kommer garantert til å savne den gamle.. :cry:
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

tness
6500 RPM
6500 RPM

Post by tness »

tness: Om det er mer bakkeklaring eller ikke betyr ikke så mye her på vestlandet.. det som detter ned her er stort sett sludd og ender som slaps på veiene. Problemet er is og salt.
Det problemet har vi jo heldigvis ikke her oppe i nord, her er vi velsigna med fortsatt en kurrant vinter.
men de salter veiene i Bodø, der jeg kjører for det meste.

Min NB er noe lavere en andre NB'er, i følge ekspertene her inne, men jeg hadde sett at den enda var et hakk lavere, men kanskje like greit siden jeg bruker bilen på vinteren.

Men uansett, nydelig farge på NC'en, blir nok å investere i en NC om noen år, men da med ståltak
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
eito6260
1000 RPM
1000 RPM

Post by eito6260 »

Gratulerer! To mx-5 nc på Ganddal!! Jeg har følt meg temmelig alene. Velkommen etter.

Hegre leverer alle Mazda med full Tuff Cote-behandling. Så det er jo betryggende.

Mitt beste råd: Bestill senkesett med en gang.

Vurderer du støttestag mellom opphengstårnene? Det er jo ikke standard på 1.8-utgaven, men har mye å si for fastheten i fisken (sammen med sportsdempere).

Og en Zeta armhviler passer også fint: http://zetaproducts.net/index.asp?PageA ... D&ProdID=5

Dere har mye kvalitetstid i vente!!

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
toroh
Moderator
Moderator

Post by toroh »

eito6260 wrote:Gratulerer! To mx-5 nc på Ganddal!! Jeg har følt meg temmelig alene. Velkommen etter.

Hegre leverer alle Mazda med full Tuff Cote-behandling. Så det er jo betryggende.

Mitt beste råd: Bestill senkesett med en gang.

Vurderer du støttestag mellom opphengstårnene? Det er jo ikke standard på 1.8-utgaven, men har mye å si for fastheten i fisken (sammen med sportsdempere).

Og en Zeta armhviler passer også fint: http://zetaproducts.net/index.asp?PageA ... D&ProdID=5

Dere har mye kvalitetstid i vente!!

Tor
Hei Tor! Hmm.. 2 NC på Ganddal og begge eiere heter Tor til fornavn :lol:
Har planer om diverse ekstra utstyr til denne bilen også, men må ta det litt etter litt... Akkurat nå nyter jeg "nybillukta"...
(Du må bli med på Torsdagsturene fremover slik at det blir flere med NC med på turene...)

Ellers så var en vemodig dag i dag... vår gamle bil ble hentet av den nye eieren... :cry:

Her er et bilde av bilen sammen med ny eier (I uniform, rett fra tjeneste i Afganistan til Oslo og deretter fly til Sola for å hente bilen)
Image
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

Spottet gammle bilen i dag på hydro,n i drammen 8)
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
toroh
Moderator
Moderator

Post by toroh »

8) Kult...
Får håpe at han blir et aktivt medlem i klubben...
Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449

Post Reply