Page 2 of 2
Posted: 11 Jul 2007, 08:40
by toroh
StianOppistov wrote:Grattis med ny da, men eg synest det er noe spess med na eg, vurderte en stund en ny, men den manglet liksom sjela..
Helt klart, NA er spesiell ...det er mye sjel i den bilen..
Vi hadde et stort behov for en helårsbil og valgte derfor en helt ny MX-5 fremfor å bytte ut til en annen type småbil..
Posted: 11 Jul 2007, 13:31
by HansT
toroh wrote:Vi hadde et stort behov for en helårsbil og valgte derfor en helt ny MX-5 fremfor å bytte ut til en annen type småbil..
Tja... jeg har brukt min NA som helårsbil i 7 år...

(har hardtop)
Hva er forskjellen på NC som helårsbil i forhold til NA?
Posted: 12 Jul 2007, 09:18
by toroh
HansT wrote:toroh wrote:Vi hadde et stort behov for en helårsbil og valgte derfor en helt ny MX-5 fremfor å bytte ut til en annen type småbil..
Tja... jeg har brukt min NA som helårsbil i 7 år...

(har hardtop)
Hva er forskjellen på NC som helårsbil i forhold til NA?
Hva som er forskjellen er det vel mange forskjellige oppfatninger av.
For vår egen del så har jeg ikke benyttet vår gamle MX vinterstid delvis på bakgrunn av at veiene på vestlandet er belagt med salt så snart man ser antydning til frost eller snø i luften..
I tillegg så er vi vant til å kjøre vår BMW som har det meste innen sikkerhets utstyr som airbag'er antiskrens++++
Her er litt av forskjellen på bilene når det gjelder utstyr:
1990 modell:
- Ikke ABS bremser
- Ingen Airbag'er
2007 modell:
- Progressivt deformerbare soner foran og bak.
- Kollisjonsputer framme og på sidene.
- Automatiske setebeltestrammere og stålbjelker i dørene.
- ABS-bremser + EBD (Electronic Brake Distribution).
- Dynamisk stabilitetskontroll (DSC)
- Antispinn (TCS)
- Forsterket ramme rundt frontrute + veltebøyler
Men det må sies at noe av den gode gamle roadster følesen mangler i den nye.. og så har jo den gamle bilen mye mer sjel (foreløpig

)
Posted: 12 Jul 2007, 09:43
by Miatapowers
ABS er da for kvinnfolk, eg opplever lengre bremselengder med dette eg, men det er da sikkert bare meg, på golfen så føles det ut som om eg ikkje har full kontroll over bilen, mens med mxen fra 1991 så slapper eg mer av, tror lang erfaring med bil er bedre enn ABS eg,
Posted: 12 Jul 2007, 09:55
by Borre
Antar dere vurderte ståltak også, hvis den skal gå som helårsbil? Og når går visningsrunden via Ræge

Posted: 12 Jul 2007, 12:04
by toroh
Borre wrote:Antar dere vurderte ståltak også, hvis den skal gå som helårsbil? Og når går visningsrunden via Ræge

Hei Børre!
Holder på med å få bygget garasje nå så jeg håper det skal gå greit uten hardtop til den nye bilen..
Eller så var vi innom dere på tirsdags ettermiddag/kveld, men da var det ingen hjemme....
Kommer innom snart.. (ringer deg først for å sjekke)

Posted: 12 Jul 2007, 12:26
by toroh
StianOppistov wrote:ABS er da for kvinnfolk, eg opplever lengre bremselengder med dette eg, men det er da sikkert bare meg, på golfen så føles det ut som om eg ikkje har full kontroll over bilen, mens med mxen fra 1991 så slapper eg mer av, tror lang erfaring med bil er bedre enn ABS eg,
Ok. mulig det er smak og behag eller erfaring av bruken?
Jeg er blitt godt vant til å bruke ABS bremser og foretrekker nå iallefall å ha dette med tanke på at det bedre kontroll over bilen ved en
kraftig nedbremsing. Hjulene låses ikke slik at det er mulig å styre unna evt. hindringer.
Det er nå tross alt en grunn til at de sluttet å produseres MX-5 uten ABS bremser..
Ref. sitat fra
Statens Vegvesen:
"ABS-bremser er ikke montert for å redusere bremselengden, men for å hindre at kjøretøyet mister retningsstabilitet og styrbarhet."
Posted: 12 Jul 2007, 14:27
by HansT
toroh wrote:For vår egen del så har jeg ikke benyttet vår gamle MX vinterstid delvis på bakgrunn av at veiene på vestlandet er belagt med saltså snart man ser antydning til frost eller snø i luften..
I tillegg så er vi vant til å kjøre vår BMW som har det meste innen sikkerhets utstyr som airbag'er antiskrens++++
Først av alt, gratulerer med ny bil! Jeg likte fargen godt også. Jeg mener ikke dette som en "kritikk" av NC, og vurderer faktisk selv å selge Harleyen min for å kjøpe meg en (selv om jeg planlegger å beholde min gamle NA

). Men poenget mitt er at en NC tåler vel ikke noe MER salt på veiene enn NA? Når jeg hentet min fra Florida i 2000 leverte jeg den inn til full understellsbehandling, og bilen har fra før galvanisert karosseri.. Hva er det ved NC som "tåler" mer frost, snø og salt?
Jeg har forsåvidt airbag i min 1991, men hvis jeg skulle kjøpt bil etter hvilken som var sikrest kunne jeg glemt å kjøpt meg en liten 2 setere roadster... vi kan bare innrømme det en gang for alle, NA eller NC, bilene er små og uten tak og er selvsagt ikke de sikreste bilene på veien.
Posted: 12 Jul 2007, 17:48
by tness
NC'en har vel litt mere bakkeklaring en NA'en.
Har brukt NB over flere vintre her i nord, har aldri sett på bilen som en plage på vinteren. Forutsigbar som pokker, og ikke minst utrolig morsom.
Posted: 12 Jul 2007, 19:27
by toroh
HansT: Takker
For all del, tar det ikke som kritikk, men ville bare spesifisere det som var grunnlaget vårt for å bytte til en nyere modell. Og det stemmer som du sier at om det er NA eller NC så er det ikke snakk om den mest sikkre eller for den saks skyld mest praktiske vinterbilen..
Når det gjelder forskjell på den gamle bilen vår og den nye, så tar jeg i betraktning at det tross alt er snakk om 17år i forskjell.
Det er ikke til å unngå at dette er en stor faktor når det gjelder evnen til å takle vinterværet noe bedre. Jeg fikk ordnet full tektylering av den nye for å sikkre den noe bedre.
PS: Hadde jeg hatt plass og økonomien til å ha vår gamle NA hadde jeg selvsagt ikke solgt den.. Bygger garasje samtidig så alle budsjetter er nå sprengt.. Fikk kjøpestopp av kona (som holdt i akkurat 2 dager, måtte jo bestille en iPod adapter til nybilen og i tillegg har jeg gjort første "mod". Bytta ut de stygge gule sideblinkerne med blanke

).
tness: Om det er mer bakkeklaring eller ikke betyr ikke så mye her på vestlandet.. det som detter ned her er stort sett sludd og ender som slaps på veiene. Problemet er is og salt.
Ellers er jeg meget godt fornøyd med den nye bilen, men kommer garantert til å savne den gamle..

Posted: 12 Jul 2007, 19:55
by tness
tness: Om det er mer bakkeklaring eller ikke betyr ikke så mye her på vestlandet.. det som detter ned her er stort sett sludd og ender som slaps på veiene. Problemet er is og salt.
Det problemet har vi jo heldigvis ikke her oppe i nord, her er vi velsigna med fortsatt en kurrant vinter.
men de salter veiene i Bodø, der jeg kjører for det meste.
Min NB er noe lavere en andre NB'er, i følge ekspertene her inne, men jeg hadde sett at den enda var et hakk lavere, men kanskje like greit siden jeg bruker bilen på vinteren.
Men uansett, nydelig farge på NC'en, blir nok å investere i en NC om noen år, men da med ståltak
Posted: 13 Jul 2007, 15:22
by eito6260
Gratulerer! To mx-5 nc på Ganddal!! Jeg har følt meg temmelig alene. Velkommen etter.
Hegre leverer alle Mazda med full Tuff Cote-behandling. Så det er jo betryggende.
Mitt beste råd: Bestill senkesett med en gang.
Vurderer du støttestag mellom opphengstårnene? Det er jo ikke standard på 1.8-utgaven, men har mye å si for fastheten i fisken (sammen med sportsdempere).
Og en Zeta armhviler passer også fint:
http://zetaproducts.net/index.asp?PageA ... D&ProdID=5
Dere har mye kvalitetstid i vente!!
Tor
Posted: 13 Jul 2007, 23:28
by toroh
eito6260 wrote:Gratulerer! To mx-5 nc på Ganddal!! Jeg har følt meg temmelig alene. Velkommen etter.
Hegre leverer alle Mazda med full Tuff Cote-behandling. Så det er jo betryggende.
Mitt beste råd: Bestill senkesett med en gang.
Vurderer du støttestag mellom opphengstårnene? Det er jo ikke standard på 1.8-utgaven, men har mye å si for fastheten i fisken (sammen med sportsdempere).
Og en Zeta armhviler passer også fint:
http://zetaproducts.net/index.asp?PageA ... D&ProdID=5
Dere har mye kvalitetstid i vente!!
Tor
Hei Tor! Hmm.. 2 NC på Ganddal og begge eiere heter Tor til fornavn

Har planer om diverse ekstra utstyr til denne bilen også, men må ta det litt etter litt... Akkurat nå nyter jeg "nybillukta"...
(Du må bli med på Torsdagsturene fremover slik at det blir flere med NC med på turene...)
Ellers så var en vemodig dag i dag... vår gamle bil ble hentet av den nye eieren...
Her er et bilde av bilen sammen med ny eier (I uniform, rett fra tjeneste i Afganistan til Oslo og deretter fly til Sola for å hente bilen)

Posted: 22 Aug 2007, 19:17
by siemens
Spottet gammle bilen i dag på hydro,n i drammen

Posted: 22 Aug 2007, 22:51
by toroh

Kult...
Får håpe at han blir et aktivt medlem i klubben...