Page 2 of 2
jaok
Posted: 27 Jan 2008, 16:09
by BOOYAGA
så da har jeg kommet frem til at det må bli nb 1.8..
noe mer jeg burde ta hensyn til??
Posted: 27 Jan 2008, 17:37
by arildh
gaustabl wrote:
jeg har bare en 1.6, norsk sådan med originalt 90 hk, nå med 190 hk, så hvorfor man "trenger" en 1,8 , skjønner ikke jeg jeg.
Alt kan trimmes. Men man sparer mye mas om man har et bra utgangspunkt --> 1.8
1.6 har bla:
- Svak diff (ikke 99+ 1.6)
- (For) små bremser
- Mindre svinghjul/clutch (ikke 99+ 1.6)
- problemer med veiv, (short nose 89-91 ?mod)
- Få avstivninger orginalt
- Restriktiv LMM
Ting som ikke trenger å være noe issue men i mine øyne ikke er optimalt:
- Færre trimdeler å velge i mellom
- Ikke sekvensiell tenning
- Svakere toppakning
- Høy bakakselutveksling
- Mindre volum...
Har du bremset bilen din til 190 hk btw ? whp eller på veiv ?
Posted: 27 Jan 2008, 17:45
by HF-mx5T
gaustabl wrote:For trimming trenger du en 1.8. Dvs: 94-97 NA eller 99-2005 NB 1.8 ????
jeg har bare en 1.6, norsk sådan med originalt 90 hk, nå med 190 hk, så hvorfor man "trenger" en 1,8 , skjønner ikke jeg jeg.
man MÅ ikke.. det er bare et veldig mye bedre utgangspunkt.. 1.6 modellene har visse åpenbare svakheter..
Posted: 27 Jan 2008, 17:47
by I-J-b
en gang i tiden hadde eg en mx5
1,6 som vart bremset til 211 bakhjuls hesta
men siden har eg valgt 1,8, siden den har et bedre utgangspungt på flere områder......
Posted: 27 Jan 2008, 17:49
by HF-mx5T
er ikke no problem å jage litt effekt utav 1.6 modellene med litt ekstra pustehjelp nei. men om man vet man skal trimme og ha det gøy, kjøp en 1.8 med torsen ideelt sett. jeg har vært innom en haug av forskjellige specs på min, og vet at jeg ikke kan anbefale noen å begynne med en 1,6 om de skal trimme, unødig når det finnes bedre utgangspunkt.
hmmm ok 1.8 it is;)
Posted: 27 Jan 2008, 17:53
by BOOYAGA
men åssn er det med stivhet ogsånt?
og styling..?
takk for hjelpen her på forumet
Re: hmmm ok 1.8 it is;)
Posted: 27 Jan 2008, 18:04
by I-J-b
Posted: 28 Jan 2008, 13:28
by BaktusBror
arildh wrote:
1.6 har bla:
- Svak diff (ikke 99+ 1.6)
- (For) små bremser
- Mindre svinghjul/clutch (ikke 99+ 1.6)
- problemer med veiv, (short nose 89-91 ?mod)
- Få avstivninger orginalt
- Restriktiv LMM
Er litt i pirke-humør i dag...:
Det du skriver stemmer for USA modeller, så vidt jeg vet.
Men: 1.6 data fra USA (89-93) er ikke helt gyldige for de norske 90-hesters 1.6 modellene fra 1995-97. Tror det var forskjell på USA og Norsk 1.8L modell også (??).
Min 1.6 NA med ABS fra 1996 (90-hester, som gaustabl) har samme chassis, bremser og hjuloppheng som 1.8L fra 1996. Dette er data jeg har fått fra Mazda Norge (Har tenkt å oppgradere til 1.8, kjekt med de papirene da..)
Posted: 28 Jan 2008, 14:18
by arildh
Hvis det er tilfellet er NA 1.6 90 hester ala din et bedre kjøp enn 116 hesters versjonen fra 89-93. Spes om man kjøper chip fra Baktus speed (TM)
