høytaler-problem (dør) løst, nakkestøtteråd ønskes

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558
Status: Offline

Post by inglar »

midget77 wrote:Flott med innspill fra eksperter og feikschmeckere. Som jeg skrev litt høyere opp regner jeg med at superlyd koster superpenger.

Er det verd pengene sine å skifte de firkantede, 18 år gamle papphøytalerne med runde i 300 kroners klassen? Hvis det bare er bortkastede penger og bortkastet tid bruker jeg heller tid og penger på helt andre ting. Men hvis det blir bedre, kan det hende at det gjøres.

Bilen skal i år få den obligatoriske antirust-oljebehandlinga, og jeg vil prøve å få gass inn i aircon-anlegget. I tillegg kommer det løpende vedllikeholdet som kommer på en 18 år gammel bil.

Jeg gjør de tingene som jeg har nytte eller glede av, de tingene som ikke gir noe, gjør jeg ikke.

Ja det er verdt 300 kroner å bytte ut 18 år gamle pappelementer med nye. De gamle ha rgarantert mistet mye av "kvaliteten" de hadde for 18 år siden. Opphenger er garantert morkent også. Og dagens 300-kroners elementer er bedre enn 18 år gamle bilelementer.
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Er det noe problem at man parallellkopler de to høyre høytalerne i nakkestøtta, og de to venstrehøytalerne? Jeg husker at ved parallellkopling av ting med fast motstand går resitansen ned, på denne måten: (1/r = 1/ r1 + 1/ r2) . altså hvis man parallellkopler to fire ohms komponenter, blir resistansen to ohm. Kan vi da regne på den måten at resistansen i et sett med to 4 ohm høytalere blir to ohm. Kan man regne slik med høytalere? Er det slik at impedans ikke regnes rett ut på denne måten. Jeg har tatt noen internettsøk på dette, uten å bli noe klokere.

Slipper vi å tenke på det fordi vi kan balansere effekten som sendes til nakkehøytalerne på forsterkeren?

Jeg vet at dette er vanskelig, men de som kan stereo kan sikker opplyse oss som bare husker skolefysikken.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Post by inglar »

Det går helt fint å parallellkoble elementene, men pass på at spilleren ikke blir for varm. De er egentlig ikke laget for å lastes med lavere motstand enn 4ohm. Og det er som du sier. Parallellkobles to 4ohms høyttalere vil du få en total motstand på 2ohm. Seriekobler du vil du få 8ohm.

Elementene vil ikke gi konstant motstand på hverken 4 eller 2ohm. Er alltid noe svingninger på motstanden i frekvensgangen til elementene. Men dette er noe som vanligvis ikke blir tenkt så mye på når en kobler til høyttalere på en forsterker. Brukes mer når en lager delefilter fra scratch.
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Ville det være lurt å lodde inn noen 4 ohm motstander på høytalerne, eller lager motstander problemer for lyden. At de fungerer som en spole elns. Utfordringen vil også være å finne motstander som tåler de 40 w effekt som de sier at spilleren gir. (Siden jeg har valgt en billig spiller i første omgang er vel de 40 w effekt den skryter av bare skryt.)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

midget77 wrote:Ville det være lurt å lodde inn noen 4 ohm motstander på høytalerne, eller lager motstander problemer for lyden. At de fungerer som en spole elns. Utfordringen vil også være å finne motstander som tåler de 40 w effekt som de sier at spilleren gir. (Siden jeg har valgt en billig spiller i første omgang er vel de 40 w effekt den skryter av bare skryt.)
Jeg ville ikke koblet inn noe motstand i serie med høyttalerene.

Nakkestøttehøyttalerene bør du koble i parallell.
Det har jeg gjort på mine og det går kjempefint.

Som i mange andre sammenheng PRØV.
Du brenner ikke opp noe, hvis du tar det litt pent :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply